מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קופסת תכשיטים עתיקה

חולצת הקשר הרב-דורי
קבוצת הקשר הרב-דורי
סיפורה של קופסת תכשיטים שעוברת בין דורות

שמי בלהה פלדמן. סבתא לליאם פלדמן – נכדתי הצעירה – ולעוד 6 נכדים במשפחת פלדמן.

במסגרת פעילות "הקשר הרב דורי – סיפורו של חפץ", בחרתי לספר את סיפורה של קופסת התכשיטים שעברה במשפחתנו מדור לדור. זוהי קופסה עשויה מעץ, עטורה במעין קישוט נחושת.

את הקופסה קיבלתי מאימי ז"ל שרה שרגא. אימי שרה שרגא ז"ל עלתה לארץ  מפולין בשנת 1939 בעלייה בלתי לגאלית (לא חוקית). כשעלתה לארץ לא היה לה רישיון כניסה לארץ ולא היה ברשותה כסף להפלגה באוניית המעפילים לארץ פלשתינה.

אימי שרה סיפרה כי המשפחה כולה שנשארה בפולין התגייסה לאסוף את הכסף הדרוש להפלגה. עוד סיפרה כי עלתה על אוניית המשא יחד עם הרבה מאוד חלוצים. היא סיפרה שחשה עצב לצד שמחה. עצב – כי היא נאלצה להיפרד מכל בני משפחתה, שנשארו בפולין והיו אמורים לעלות מאוחר יותר לארץ. ושימחה – כי הרגישה שהגיע הרגע לעלות לארץ ישראל. למרבה הצער האנגלים, הבריטים, תפסו את אוניית המשא וכולם הוחזרו חזרה לפולין.

בסופו של דבר, אחרי מאמצים רבים של השלטונות בארץ, הורידו את אימי שרה ואת יתר האנשים, שהיו עימה על הספינה, בנמל חיפה. הם נלקחו משם לבית הסגר, מחנה מעצר, נבדקו והוחזקו שם כחודש. לאחר חודש שהיו במעצר הם שוחררו, כל אחד לדרכו.

אימי הלכה לקיבוץ עין הים. היא וחבריה חיו בקיבוץ במשך ארבע שנים. לאימי שרה לא היה כל קשר עם משפחתה שנשארה בפולין, כי באותה תקופה פרצה מלחמת העולם ה-2, אבל ליבה תמיד חש געגועים לבית שהותירה בפולין. אימי התחתנה בקיבוץ והחליטה לעזוב אותו בשביל לחפש את קרובי משפחתה. מכל משפחתה נותרו לה שני אחים: אחד הגיע ארצה והשני נשאר בקנדה. לאחר כמה שנים האח בקנדה נפטר ולאחריו גם האח השני שהצליח להגיע לארץ.

לאימי שרה, אשר נישאה לאבי מנס שרגא ז"ל, נולדו ארבעה ילדים – שני בנים ושתי בנות. הם נותרו לגור בעתלית שהייתה בסמוך לקיבוץ עין הים (כיום קיבוץ עין הכרמל).

אימי עלתה לארץ עם מעט חפצים, שכללו פרטי לבוש ומזכרות מבית שהיו קרובים לליבה במיוחד וקיבלה אותם מאימה. ביניהן הייתה קופסת התכשיטים העתיקה.

יום אחד, בהיותי בת 12, בגיל בת המצווה, החליטה אימי להעביר לי את קופסת התכשיטים עם שרשרת הזהב שלה. היא סיפרה לי כי קופסה זו ניתנה לה מאימה כאשר היא שמעה כי בכוונתה עזוב לפלשתינה (ארץ ישראל). אמה של אימי עטפה את הקופסה היטב בניירות וביקשה מאימי לשמור עליה היטב. וכך היה, אימי שמרה על הקופסה היטב בין כל מעט החפצים שהיו לה.

כשמלאו לי 12 שנים זוכרת אני כי אמא הוציאה את הקופסה מהארון וביקשה ממני לאחוז היטב בקופסה ולפתוח אותה. כשפתחתי אותה נוכחתי לראות כמה מיוחדת ועתיקה היא וראיתי את שרשרת הזהב עליה חרוטות האותיות ש"ש – שרה שרגא. התרגשתי במיוחד כשסיפרה לי עד כמה היא הייתה חשובה לה ושמשה לה כמזכרת יקרה מהבית. בכל פעם שהייתה פותחת את הקופסה על מנת להכניס תכשיט היו עולים בה געגועים עזים למשפחה שהותירה בפולין ולא ידע מה עלה בגורלה.

מאז אותו יום בו קיבלתי את הקופסה לידיי, הבטחתי שאשמור עליה היטב וביום מן הימים גם אני אעביר אותה לדור ההמשך אחריי.

הזוית האישית

סבתא בלהה מספרת לנכדתה ליאם על חפץ שעובר במשפחה מדור לדור.

מילון

עלייה בלתי לגאלית
עלייה לא חוקית, ללא אישור

ציטוטים

”אימי שמרה על הקופסה היטב בין כל מעט החפצים שהיו לה.“

הקשר הרב דורי