מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קופסת המתכונים של סבתא רבתא אסתר

דניאלה עם אימא נועה וקופסת המתכונים
סבתא רבתא אסתר -בעלת קופסת המתכונים
עוגת ה"קומיס"

סבתא רבתא אסתר, סבתא של אימא שלי, נולדה בארה״ב בשנת 1930. ההורים שלה היגרו לארה״ב מפולין. כשהיא הייתה בת שמונה-עשרה היא הכירה בחור צעיר ונחמד בשם ברנרד רוט, שהגיע לארה״ב מהונגריה כשהיה ילד קטן. הם התחתנו ונולדו להם ארבעה ילדים.

תמונה 1
בתמונה, סבתא רבתא אסתר לידה קרן (סבתא של דניאלה) סבא ברנרד ביל ודניס

סבתא שלי, קרן, הייתה הבת השלישית והיא עלתה לישראל כשהייתה בת 17. כשהיא הייתה קטנה, סבא רבא ברנרד עבד כמהנדס וסבתא רבתא אסתר גידלה את הילדים ואפתה הרבה עוגות. את כל המתכונים היא רשמה בכתב יד על כרטיסיות ושמרה בקופסת מתכונים.

לאחר שסבתא רבתא אסתר נפטרה, סבתא קרן, שמרה על קופסת המתכונים ועכשיו היא אצלנו בבית. העוגה הכי מפורסמת של סבתא רבתא אסתר נקראת קומיס. זאת עוגת שיש ובה כל מיני הפתעות בפנים כמו אגוזים ופצפוצי שוקולד. את המתכון היא קיבלה מחמותה, אניה, אניה הייתה שולחת את העוגה לבנה (סבא רבא ברנרד) כשהיה חייל בגרמניה במלחמת העולם השנייה.

תמונה 2
תיבת המתכונים של סבתא רבתא אסתר ז"ל
תמונה 3
המתכון של עוגת ה"קומיס"
תמונה 4
בתמונה אימא שלי נועה וסבתא רבתא אסתר

סבתא קרן מאד אהבה להכין את העוגה הזו במיוחד, אבל אני אף פעם לא טעמתי אותה, כי היא נפטרה כשהייתי מאד קטנה. עכשיו אני מתכננת להכין את העוגה עם אימא שלי. ככה קופסת המתכונים נמצאת אצלנו במשפחה כבר ארבעה דורות.

הזוית האישית

דניאלה – לא ידעתי על קיומה של קופסת המתכונים של סבתא רבתא, עד שלא התבקשתי למצוא חפץ שעבר מדור לדור בעקבות הגילוי של הקופסא עם המתכונים, התעורר בי הרצון להכין חלק מהמאכלים. המתכונים כתובים באנגלית, מכיוון שסבתא רבתא שלי היא במקור מארצות הברית. לא הכרתי אותה אבל סבא מאד אהב את העוגות שלה, ומזה אני לומדת שהיא כנראה הייתה בשלנית ואופה נהדרת. כדי שאוכל להכין את המאכלים שלה, נצטרך לתרגם את המתכונים.

מילון

קומיס
כינוי לעוגת השיש של סבתא רבתא שלי שעברה במשפחה.

ציטוטים

”סבא אהב מאוד את העוגות של אמו אסתר, שהייתה כנראה בשלנית ואופה נהדרת.“

הקשר הרב דורי