מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קופסת המכתבים הסודית

סבתי כיום
סבתי בעבר
המכתבים שנשלחו לאמי ממשפחתה שנשארה בפולין

שמי ענת נולדתי בקיבוץ אילון בשנת 1939. אימא שלי עלתה בשנת 1937 מאוסטרין שבפולין. עלתה לארץ עם השומר הצעיר לפני פרוץ מאורעות השואה. בישראל הגיעה לפתח תקוה ושם הצטרפה לקיבוץ  ארץ ישראלי שעלה כעבור כשנה להתיישבות בגליל המערבי ושמו אילון על שם האילות והאלונים.

אמא שלי נולדה באוסטרין בפולין. הם היו משפחה של אבא אימא ושמונה אחים ואחיות. לאבא שלה הייתה מאפיה. אימא שלי הייתה חניכה בתנועת הנוער של השומר הצעיר. אימא שלי עלתה לארץ עם השומר הצעיר וכל משפחתה נשארה באוסטרין. אימא שלי המשיכה לקבל מכתבים ממשפחתה. במשך השנים איבדה קשר עם משפחתה וחיה בחוסר ידיעה מה עלה בגורלם. היה לנו בית שלא דיברו בו על השואה אבל הרגשנו את העצב של אימא והוא עצב שהקרין על החיים בבית בייחוד בגלל שלאבא שלי הייתה משפחה בארץ.

מאלבום התמונות – משפחתי

תמונה 1

במשך השנים ראינו בארון תיבה מעוצבת מעץ צבעה היה שחור ולמעלה הייתה מגולפת. את התיבה הכין לה חבר מאילון. מעולם לא פתחנו את התיבה עד שהיא נפטרה. כשפינינו את הבית פתחנו את הקופסה ומצאנו בתוכה הרבה מכתבים כתובים באידיש ממשפחתה. אחרי מותה ניסינו לפענח את המכתבים וגילינו שאחת מאחיותיה שכבר היה לה ילד רצתה לעלות לארץ אבל רצתה לעלות רק עם השומר הצעיר באותו זמן לא הייתה עליה של השומר הצעיר בזמן שחיכתה כל המשפחה נספתה בשואה. כל ימי חייה לא ידעה מה קרה מתי ואיפה נכחדה משפחתה. ניסינו לחפש מישהו שיוכל לתרגם את המכתבים ועד היום לא מצאנו.

לאחרונה סרקנו את המכתבים למחשב ובין השורות גילינו את הספור על אחותה שרצתה לעלות לארץ.

הקופסה ובתוכה המכתבים כרגע שמורים אצלי בבית.

הזוית האישית

עמרי: הרגשתי נח במשך התהליך היה מעניין. עכשיו אני יודע יותר על הבית של סבתא ענת.

סבתא ענת:  היה לי כיף להיפגש עם עמרי אחד על אחד היות ובדרך כלל הוא עסוק בענייניו ועם החברים שלו. הרגשתי במשך התהליך שהוא תמיד ממהר לסיים כל פעילות.

מילון

אוסטרין (אסטרינה)
עיר בפולין שאחרי המלחמה עברה לבלארוס.

השומר הצעיר
תנועת נוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה בשנת 1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגלות. התנועה פועלת במאות מוקדים בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה - "תיקון אדם - תיקון עולם".

אידיש
היא שפה יהודית השייכת למשפחת השפות הגרמניות אך נכתבת באותיות האלפבית העברי.

ציטוטים

”היה לנו בית שלא דיברו בו על השואה אבל הרגשנו את העצב של אמא “

הקשר הרב דורי