מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קופסה קטנה עם משמעות גדולה

לאחר שריאיינתי את סבא, הצטלמנו למזכרת.
תמונה מבר המצווה של סבי
קופסת סיגריות שהתחילה בתור מתנת פרידה וממשיכה מדור לדור.

סבא רבא שלי ז"ל נולד וגדל בפולין כשהתחילה האנטישמיות בפולין סבא רבא שלי החליט לעבור לחיות במדינה אחרת והוא עבר לארגנטינה כדי להתחיל חיים חדשים וטובים יותר. כשעזב את פולין חבריו נתנו לו מתנת פרידה, קופסת סיגריות מכסף שחבריו חתמו על הקופסה את השמות שלהם ומהצד השני כתבו ביידיש "מאחלים לך נסיעה טובה והצלחה".

תמונה מבר המצווה של סבי

תמונה 1

סבא רבא עובר מפולין לארגנטינה

אחרי שסבא רבא שלי עבר לארגנטינה, הוא התחתן ונולדו לו ילדים, שני בנים ובת. סבא שלי היה הילד הכי צעיר במשפחה. עוד בהיותו ילד בארגנטינה, סבי הכיר את קופסת הסיגריות של אבא שלו, אך לא התעניין בה יותר מידי. כעבור כמה שנים כשסבא שלי היה בן 21 הוא עלה לארץ ישראל עם תנועת הנוער אך משפחתו נשארה בארגנטינה.

קופסת הסיגריות מכסף 

אבא שלו נתן לו את קופסת הסיגריות שקיבל מחבריו ואמר לו "תשמור על זה אצלך" ומאז סבא שלי שומר על זה ומנקה את זה פעם בשבוע לפחות, כי הקופסא עשויה כסף והיא מידי פעם משחירה. אני חושבת שסבא מקדיש זמן ניקיון לקופסא, לא כי היא באמת צריכה ניקיון שבועי, אלא כי סבא שלי מחובר מאוד לקופסת הסיגריות שמזכירה לו מאוד את משפחתו ואולי גורמת לו להיזכר בעבר. סבא שיתף אותי שמידי יום הוא נתקל בשאלה, למי מילדיו יעביר את קופסת הסיגריות המיוחדת, כדי שהחפץ יישמר ויהיה בידיים טובות, בידיים של מישהו שהוא סומך עליו.

לסבא שלי שלי יש שלושה ילדים, שני בנים ובת. אני הייתי רוצה שהוא יעביר את החפץ לדודה שלי, בתו היחידה והבכורה משום שבדרך כלל מעבירים חפצים שעוברים כמה דורות לילד הבכור והיא הבכורה. בנוסף, בדרך כלל מעברים חפצים שעוברים במשפחה לבנים אך אני רוצה שמסורת זו תיפסק.

הזוית האישית

תמר: אני מאוד נהניתי מהתהליך וגם למדתי המון על משפחתי ועל הילדות של סבי.

מילון

אנטישמיות
שנאת יהודית

ציטוטים

”"למי אעביר מילדי את קופסת הסיגריות?"“

הקשר הרב דורי