מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קול יעקב

אני בגיל 7 בבר מצווה של אחי
וזה סבא שלי
מדין חינוך

סבא יעקב כהן נולד בשנת 1936 בתוניסיה. הוא משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומספר לנכדתו הילה כהן על סבא רבא שלה:

מדין חינוך – מצוות חינוך

אבא היה ידוע בתור אדם שמלאכת החינוך היתה קשה עליו מאוד או ליתר דיוק הקושי היה לתת עונשים אשר על כן קשה היה לפגוש אותו מעניש. אולם אני זוכר פעם אחת שאכן זכיתי לקבל ממנו "עונש".

זה היה בתקופה שבה גרנו באשקלון, בבית גור. במשך היום, כילדים הגרים בתוך עיר, בבניין בקומה רביעית, מגרש המשחקים שלנו היה הבית עצמו. האמת שאני לא זוכר מה בדיוק קרה, אבל עשינו משהו "נורא". אמא, שהייתה מאוד נרעשת, אמרה לנו שאבא כבר יטפל בזה.

כל אחר הצהריים הייתי בפחד, הרי אבא הולך לשמוע מה עשינו ולכן, בערב, חמקתי מיד למיטה, "הלכתי לישון מוקדם", כדי שכשאבא יחזור מתפילת ערבית, אני כבר אהיה ישן, או לפחות עושה את עצמי ישן, במטרה להעלם. שמעתי את אבא נכנס הביתה, הדופק שלי עלה. כמה דקות עברו ואז נפתחה הדלת…  ואני עושה עצמי ישן כמו מת.

הרגשתי שאבא הסתכל עלי. הוא הרים את קצות השמיכה שמכסות את כפות רגלי ונתן לי ספק לטיפה, ספק מגע בלבד, אולי סוג של מכה בעוצמת לטיפה, עדין, עדין ונעים, ואמר: "המכה שקיבלת ממני זה עתה, מדין חינוך!".

אני, שהתחלתי ההצגה, כמובן המשכתי אותה ולא זזתי ולא נעתי. אבל את הלקח המיידי כמובן כבר קבלתי ויותר מכך, למדתי מהו חינוך מאהבה.

תמונה 1

מתוך הספר "קול יעקב" על סבא שלי, סבא יעקב רחמים כהן.

הזוית האישית

יעקב כהן: סיפור עם מוסר השכל : "המכה שקיבלת ממני זה עתה, מדין חינוך!". למדתי מהו חינוך מאהבה.

מילון

de nada
על לא דבר

מדין חינוך
מצוות חינוך

ציטוטים

”ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך מעתה ועד עולם“

הקשר הרב דורי