מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קהילת יהודי לבנון – בית הספר אליאנס בבירות

רוזט ויוסף ביום חתונה בבירות
הלוויה של מאדאם פנסו 1951
רוזט זעפרני מספרת על ביה"ס אליאנס בבירות ועל המנהלת מאדאם פנסו
רוזט זעפרני נולדה בעיר בירות בלבנון בשנת 1931. היא למדה בבית הספר "אליאנס" בבירות.
בית הספר אליאנס בבירות
אני זוכרת היטב את הפיצוץ שארע בבית הספר היהודי "אליאנס", בשנת 1951. הפיצוץ נעשה בידי המחבלים בראשותו של ג'ורג חבש מראשי ארגון הטרור "החזית העממית לשחרור פלסטין". הפיצוץ ארע בשעות הלילה ונהרגו שני אנשים. מנהלת בית הספר היהודייה, מאדאם פנסו ואחד העובדים המוסלמי.
הפיצוץ כנראה היה מתוכנן לשעות היום, כשבית הספר היה מלא בתלמידים. באותו לילה היה מבול גשמים וכנראה שזה גרם לזירוז הפיצוץ, שקרה בלילה. הפצצה התפוצצה וכל הבניין קרס ונפל. מאדאם פנסו שגרה בשטח בית הספר והשרת המוסלמי נהגו בפיגוע.
 בית הספר "אליאנס" בבירות לפני הפיצוץ ולאחריו
תמונה 1
 
תמונה 2
 מאדאם פנסו הייתה מחנכת דגולה, ידועה בקהילה. היא התמסרה לחזון החינוכי, שהיה מפעל חייה. היא ובעלה ניהלו את מערכת החינוך ב"אליאנס" בבירות. הוא ניהל את המערכת החינוכית לבנים והיא לבנות, למרות שלמדו ב"אליאנס" בכתות מעורבות. לזוג לא היו ילדים והחינוך היה מרכז חייהם. גם משהלך בעלה לעולמו, המשיכה מאדאם פנסו לנהל את ביה"ס "אליאנס". מקום מגוריה היה בשטח בית הספר, בו הוקצה מקום למגורי המנהלת והעובדים. מאדאם פנסו שימשה כמנהלת ביה"ס ובנוסף גם לימדה בכתות צרפתית וספרות.
 
תמונה 3
 
תמונה 4
אני זוכרת היטב את מאדאם פנסו, התלמידים רחשו לה יראת כבוד ומאוד פחדו ממנה. זכור לי, שהילדים נהגו לשחק ולהשתובב, במעשי שובבות של ילדים, אולם כשמאדאם פנסו הייתה מגיעה כולם מיהרו להחזיק ספרים ביד, כאילו הם שקועים בחומר הלימוד.
אני זוכרת שעל דלת משרד המנהלת היה שלט עם פתגם מאוד משמעותי "יד ביד" – "יד לוחצת יד". הלימודים בבית הספר "אליאנס", התקיימו בשפה הצרפתית, אולם  במערכת הלימודים הוקדשו שיעורים ללימוד עברית, ערבית ואנגלית, כך שלמעשה למדנו ארבע שפות שונות במקביל. היו גם לימודי דת ומסורת, יותר לבנים ופחות לבנות.
אני זוכרת מקצועות לימוד נוספים שלמדנו כמו צרפתית למשל עם המורה מדמואזל אלאלו. במיוחד זכורים שעורי המוזיקה עם המורה הגב' קוזלובסקי. היא זכורה לי לטובה. גם ממנה פחדו התלמידים והייתה יראת כבוד רבה אליה. היא הייתה רווקה שהקדישה את כל זמנה להוראת המוזיקה. היא השתמשה בשיטות  שאפשרו לנו ל זכור את החומר הנלמד, מה שלמדנו נשאר. אני זוכרת שנים אחרי שהתחתנתי וכבר היו לי ילדים, פגשתי אותה והיא שאלה: "בונז'ור, קומו סבה? מה שלומך?". היא שאלה אותי: " האם את נהנית בחיים שלך?", "העיקר בשבילנו שתהינו בחיים" !
הייתה מסגרת נוספת של בית ספר קטן ללימודי תורה. בליל שבת היו נפגשים לקראת קבלת שבת. בנוסף הייתה מערכת חינוך נפרדת בבירות, שנקראה "תלמוד תורה" ששם למדו יותר לימודי דת מאשר ב"אליאנס". היו תלמידים שהחלו את מסלול לימודיהם ב"תלמוד תורה" ואחר כך עברו ללמוד ב"אליאנס". מערכת החינוך ב"אליאנס" התחילה כבר מגיל הגן, מגיל שלוש, בנים ובנות ביחד.
 לוויה של מאדאם פנסו בה השתתפו כל אנשי הקהילה היהודית בבירות 
 
תמונה 5
 
תמונה 6
בית הספר "אליאנס" היווה מרכז קהילתי משמעותי בחיי הקהילה היהודית. מיד לאחר הפיצוץ הנורא החלו בבנייתו של בית הספר "אליאנס" החדש.
 
תמונה 7
 
תמונה 8

לימוד השפה העברית ב"אליאנס"
כמו שספרתי, הלימודים בבית הספר "אליאנס", התקיימו בשפה הצרפתית, אולם  במערכת הלימודים הוקדשו שיעורים ללימוד עברית, ערבית ואנגלית, כך שלמעשה למדנו ארבע שפות שונות במקביל. על ידיעתי את השפה העברית יש סיפור נחמד:  עם עליתי לארץ בשנת 1969, עולה חדשה טרייה, הייתי אצל גיסתי ורציתי להגיע להורי שגרו בהרצליה. גיסתי הנחתה אותי איך להגיע לתחנה מרכזית ושם היא אמרה לי, תשאלי את הנהג והוא יסביר לך איך להגיע? כך היה הגעתי ושאלתי את הנהג בעברית  איך אני מגיעה להרצליה. העברית שלי הייתה כה רהוטה, שהנהג לא הבין למה אני בכלל שואלת אותו. הוא לא האמין שאני עולה חדשה ומדברת כך עברית.  לימודי העברית בביה"ס "אליאנס" עזרו מאוד לקליטה ולהשתלבות בישראל.
אני למדתי בבית הספר "אליאנס", ילדי למדו בבית ספר זה וכל ילדי בני משפחותינו למדו שם. בית הספר היה חלק משמעותי בחיי הקהילה שלנו עד ליום עלייתנו לישראל בתאריך 15 אוגוסט 1969.

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – קהילת יהודי לבנון ומאפייניה

העשרה
"כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית – Alliance Israélite Universelle – "אליאנס") הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות. מקום מושב ההנהלה העולמית היה בתחילה ונשאר עד היום בפריז. הארגון הוקם על ידי קבוצת נכבדים יהודים צרפתים ב-1860 כדי לענות על הצורך במנהיגות מרכזית חברתית לקהילה היהודית. הקבוצה, בתמיכת אישים מהממשל הצרפתי, החליטה לקחת על עצמה להיות מרכז של תמיכה מורלית, אחווה תרבותית ודתית וכן הגנה על יהודים הסובלים בגלל היותם יהודים. אחת הסיבות להקמת הארגון היא "פרשת אדגרדו מורטארה" שבה נחטף ילד יהודי על ידי משטרת האפיפיור". ויקיפדיה
ג'ורג חבש: "ג'ורג' חבש (בערבית: ???? ???, 2 באוגוסט 1926 – 26 בינואר 2008) היה רופא ילדים ופוליטיקאי פלסטיני נוצרי, ממייסדי וראשי ארגון הטרור "החזית העממית לשחרור פלסטין" – ארגון טרור בעל אידאולוגיה קומוניסטית. כונה "א-טביב" (הרופא). חבש כיהן כמזכ"ל החזית העממית מ-1967 ועד פרישתו בשנת 2000".
ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

אליאנס
כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית - Alliance Isra?lite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות. מקום מושב ההנהלה העולמית היה בתחילה ונשאר עד היום בפריז. הארגון הוקם על ידי קבוצת נכבדים יהודים צרפתים ב-1860 כדי לענות על הצורך במנהיגות מרכזית חברתית לקהילה היהודית. הקבוצה, בתמיכת אישים מהממשל הצרפתי, החליטה לקחת על עצמה להיות מרכז של תמיכה מורלית, אחווה תרבותית ודתית וכן הגנה על יהודים הסובלים בגלל היותם יהודים. אחת הסיבות להקמת הארגון היא "פרשת אדגרדו מורטארה" שבה נחטף ילד יהודי על ידי משטרת האפיפיור.

ג'ורג חבש
ג'ורג' חבש (בערבית: ???? ???, 2 באוגוסט 1926 - 26 בינואר 2008) היה רופא ילדים ופוליטיקאי פלסטיני נוצרי, ממייסדי וראשי ארגון הטרור "החזית העממית לשחרור פלסטין" - ארגון טרור בעל אידאולוגיה קומוניסטית. כונה "א-טביב" (הרופא). חבש כיהן כמזכ"ל החזית העממית מ-1967 ועד פרישתו בשנת 2000.

ציטוטים

”מאדאם פנסו הייתה מחנכת דגולה, ידועה בקהילה.“

הקשר הרב דורי