מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קברניט בעת סופה

סבא צוק וסלע
סבא טוסקה בן 4
פגישות של סבא רבא שלנו עם אדולף אייכמן, בדרכו לקבל אישור להוצאת כ- 500 איש, מהעיר פראג, בדרכם לארץ ישראל.

סבא נולד בארץ בשנת 1946 להוריו נפתלי (אמי) ומטה פלטין. הוריו עלו לארץ ישראל בשנת 1940 מפראג שבצ'כוסלובקיה.

סבא רבה שלנו, האבא של סבא היה איש חשוב בארגון העלייה הבלתי לגאלית לארץ ישראל מאירופה. עלייה שנקראה "אף על פי" ואורגנה ע"י ארגון בית"ר. עקב קריאתו של מקים התנועה הרוויזיוניסטית – זאב ז'בוטינסקי שחזה את השואה של יהודי אירופה וקרא ליהודים לעלות לארץ ישראל.

סבא אמי נולד בשנת 1910 ביוגוסלביה, בן יחיד למשפחה יהודית. בגיל 6 חזרו הוריו לווינה ושם סיים את לימודיו בתיכון ולאחר מכן המשיך את לימודיו בפקולטה לרפואה שבווינה. בראשית שנות ה- 30 כששלטונות אוסטרייה הטילו מגבלות על הסטודנטים היהודים באוניברסיטה, הוא נאלץ לעבור לאוניברסיטה הגרמנית בפראג. שם הכיר סטודנטית נחמדה בריגה שבלטביה, מטילדה שמה, שלימים הפכה להיות אשתו. הם נישאו בריגה בשנת 1934.

הגיסים של סבא אמי (חיים ויהושוע, האחים של מטילדה) היו חברי בית"ר מילדות ובעקבותיהם הלך גם סבא אמי. הוא התרשם מאוד מנאומיו של ז'בוטינסקי והפך להיות פעיל בולט בתנועת בית"ר. בשנת 1939 התמנה לנציב בית"ר בצ'כוסלובקיה.

לקראת סוף שנות ה- 30, עמד סבא אמי לסיים את ההתמחות ברפואה ורק בחינת הגמר הייתה חסרה לו כדי שיוסמך. אלא שבינתיים, החלו השמיים להתקדר מעל אירופה ובאוניברסיטה התגברה האנטישמיות והפרופסורים הפסיקו לבחון סטודנטים ממוצא יהודי. במקום לשקוד על לימודיו, מצא את עצמו סבא אמי, מתמסר לגמרי למשימות אחרות שהטילו עליו ההנהגה הרוויזיוניסטית.

המשימה העיקרית באותה עת הייתה להוציא מאירופה הבוערת מקסימום יהודים על מנת שיגיעו לארץ, אבל המנדט הבריטי ששלט באותה תקופה בארץ ישראל שנכנע ללחץ של הערבים שהתנגדו להגדלת ההיתרים ליהודים להגיע לארץ, צמצם את מספר האישורים (סרטיפיקטים) לכניסת יהודים לארץ ישראל.

השלטון היהודי בארץ (הסוכנות היהודית) באותה תקופה, התנגדו גם הם נמרצות לעלייה הבלתי לגאלית של הבית"רים לארץ ישראל ומנעו את אישורי הכניסה לארץ עבור הבית"רים.

באירופה בינתיים נפלה אוסטריה בידי הנאצים ופראג הפכה למוקד פעילות העפלה הבלתי לגאלית. ב- 15 במרץ 1939 השלימו הגרמנים את כיבושה (ללא קרב- הסכם היטלר צ'מברלין) של צ'כוסלוקיה.

סבא אמי, יחד עם חבריו החלו בהכנות אינטנסיביות בפינוי יהודי צ'כוסלובקיה לארץ ישראל. הם פתחו משרד מיוחד לרישום יהודים לעלייה. המשימה המורכבת הייתה, לקבל אישור משלטונות הגסטפו הגרמני להוצאת היהודים מצ'כוסלובקיה, השגת רכבות שיסיעו את העולים לחופי הדנובה ושכירת ספינות שייקחו אותם לאורך נהר הדנובה עד לנמלי הים השחור.

התוכנית הייתה לעלות לספינות אלו יהודים מפראג, ווינה, ברטיסלבה ורומניה. ולהעביר את כולם לספינת מעפילים גדולה שתפליג לארץ ישראל גם ללא אישור השלטונות הבריטים. צריך לזכור שהאסטרטגיה הגרמנית באותו שלב הייתה לגרש את היהודים מאירופה  וההחלטה על "הפתרון הסופי" (ההשמדה של יהודי אירופה), נתקבלה רק מאוחר יותר, בויעדת ואנזה בשנת 1942.

לאחר כיבוש פראג בידי הגרמנים ולפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, הזדרזו היהודים להרשם לעלייה הבלתי לגאלית לארץ ישראל. לבסוף גובשה רשימה של 525 יהודים שיועדו לעלות על הספינה שתקח אותם לאורך הדנובה עד הנמל ברומניה.

הגסטפו, שכאמור רצה לראות את היהודים מסתלקים מאירופה, פתח באותם באותם ימים בפראג, משרד להגירה יהודית. סבא אמי שלח לגסטפו שורה של מכתבים ותזכירים והבטיח שאם יינתן לו סיוע יוכל להוציא יהודים רבים מהמדינה בתוך זמן קצר. הוא הוזמן למטה הראשי של הגסטפו בפראג, יחד עם אביו- אריה. מלווים באיש אס-אס, הלכו השניים במסדרונות הגסטפו הגרמני עד שהוכנסו לחדר אפל. שם נפגשו עם אוברשטרמבאנפיהרר (סגן אלוף) ששמו היה אדולף אייכמן.

הקצין ביקש מסבא שיכין לו תוכניות מפורטות על הוצאת היהודים מפראג.

ארבע פעמים נוספות נדרש סבא להתייצב אל מול אייכמן שגער בו על הסחבת בארגון יציאת היהודים. הוא אף הודיע לו שאם השיירה תצא לדרך ותחזור, ייהרגו כל המארגנים וכל אדם עשירי מהנוסעים וגורל כזה צפוי להם אם לא יצאו לדרך תוך שבועיים.

בפגישה נוספת שהייתה לסבא עם אייכמן, השתתף גם מפקדו, אדם בשם ריינהארד היידריך, עוזרו של מפקד האס-אס היינריך הימלר.

לפי ההוראות שקיבל סבא מהמפקדה הראשית של בית"ר, היה עליו לעזוב את צ'כוסלובקיה עם אישתו במשלוח שהוא אירגן, אלא שבשל המגבלות על צירוף ילדים קטנים, נאסר עליו לקחת את ביתו עדינה.

הוא החליט להתייצב שוב מול אייכמן כדי לבקש היתר מיוחד עבור אישתו על מנת שתוכל לנסוע לריגה ולהשאיר את ביתם עדינה אצל הוריה. בסופו של דבר נענה אייכמן לבקשת סבא. כבר למחרת יצאו סבתא מטה וביתה עדינה לריגה וכעבור זמן קצר חזרה מטילדה לפראג ומאז הם לא זכו לראות עוד את ביתם עדינה לעולם.

בפגישה האחרונה של סבא אמי עם אייכמן, סוכם שהטרנספורט יעזוב את פראג ב13 באוקטובר 1939. בפגישה זו דרש אייכמן להעביר אליו את הפספורטים של אביו ואימו והודיע לסבא אמי, שהוריו לא יצטרפו אליו לנסיעה ארצה וישמשו כבני ערובה במידה וסבא אמי או אחד מאנשיו, יחזרו לפראג, הוא יוציא להורג את הוריו.

"ספינת הנהרות" שהמתינה בדנובה ל- 525 היהודים הייתה למעשה רפסודה גדולה, שנקראה ספירולה. הרפסודה שייטה לאורך הדנובה וחברה לשתי ספינות נהר נוספות, שנשאו יהודים מרומניה וברטיסלבה.

כושר מנהיגותו של נפתלי פלטין מתגלה במלוא היקפו במהלך המסע הארוך: החורף מגיע במהלך ההפלגה, הדנובה קפואה והקור מגיע למינוס 30 מעלות. אין אוכל, הייאוש גובר ופלטין מארגן את מאות הבית"רים לעזרת החלשים והמבוגרים. לבסוף דורש רוב הקהל לחזור הביתה, ושוב פלטין משתמש בכוח מנהיגותו ומדכא רצון זה שעלול להביא את כל המפליגים ישירות לאושוויץ.

אחרי שלושה חודשים של הפלגה בדנובה, עוגנת הרפסודה ברומניה. שם מחכים כל היהודים לספינה גדולה יותר שתפליג לעבר חופי ישראל. לאחר מספר חודשים, הגיעה סוף סוף ספינה טורקית, אונייה ענקית להובלת פחם,  "סקריה" שמה. האונייה הטורקית הגיעה מזוהמת ושחורה מפחם, והבית"רים עובדים בניצוחו של פלטין לנקותה ולהכשירה להפלגה.

בדצמבר 1939 יוצאת הסקריה לכיוון נמל חיפה, כשעל סיפונה כ- 2,300 מעפילים.

ב- 14 בפברואר 1940, עם הגיעה לחופי חיפה, נעצרו כל הגברים על-ידי הבריטים ונלקחו למחנה עתלית. רק לאחר חצי שנה משוחררים כולם מהמעצר במחנה.

לאחר שנפתלי ומטה הגיעו ארצה, הם חשבו שיצליחו להעלות גם את בתם עדינה שנשארה עם הוריה של מטה בריגה.

בתחילת 1942 נערכו בריגה שלוש אקציות, ו-30 אלף איש הועלו על רכבות, הוסעו ליער ונורו למוות. הוריה של מטה וביתם של נפתלי ומטה היו בין הנרצחים.

אמי המשיך להאמין שעדינה ביתו ניצלה איכשהו, ועשה מאמצים עילאיים לקבל סימן חיים ממנה. הוא היה קשור אליה מאוד ועד סוף ימיו לא השלים עם מותה.

גם הוריו של פלטין שנשלחו לגטו טרזיינשטט, נרצחו זמן קצר לאחר הגעתם לגטו.

נפתלי ומטה התיישבו בראשון לציון. פלטין ניהל את סניף קופת החולים  ומטה עבדה כאחות. נולדו להם שני בנים, יוסי ואבי.

נפתלי פלטין הלך לעולמו ב- 1986.

לאחר מותו של פלטין, נולדו לו 6 נכדים. כיום, השושלת ממשיכה, לנפתלי ולמטה 13 נינים.

תמונה 1

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

העפלת אף על פי
עליית אף על פי הוא כינוי לתנועת ההעפלה הבלתי ליגאלית של התנועה הרוויזיוניסטית שאורגנה על ידי ברית הצה"ר, בית"ר ואצ"ל.

ציטוטים

”"אכלנו יחד מאותו המסטינג" - כינוי לחיילים שהיו נאמנים זה לזה באותה יחידה.“

הקשר הרב דורי