מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צפת הקסומה

תעודות הוקרה של תכנית הקשר הרב דורי
המתעדים עם יצחק
קטיף תאנים בילדות מיוחדת בצפת

שמי יצחק, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי. סיפורי עוסק בילדותי בצפת:

נולדתי בשנת 1955, ילד אמצעי למשפחה בת אחד עשר אחים. כמובן שבמשפחה כזו גדולה אין יחס אישי, כולם אוכלים מסיר אחד, אין שפע שאתם מכירים היום. הזכויות של האחים זה לפי הגודל, ככל שאתה גדול יותר אתה דורש יותר מהקטנים.

גדלתי בעיר בשם צפת, בשנות השישים, אני זוכר את צפת בזמן מלחמת ששת הימים, את הטילים שהיו שולחים, את המסוקים, מטוסים סורים היו חגים מעלינו. זו הייתה תקופה קשה מאוד, אבל למרות כל הקושי בשנותיה הראשונות של ארצנו, אני גדלתי במקום קסום: צפת הייתה מלאה בירוק וטבע, בתור נער האהבה הכי גדולה שלי הייתה להגיע לוואדי השקט שהרגיש כמו גן עדן, מקום פסטורלי. היינו אוספים תאנים ומייבשים אותן בגגות. בחורף כשהיה קר היינו מחממים אותן ואוכלים תאנים. היינו מתעוררים כבר בחמש לפנות בוקר ואוספים תאנים, משם היינו מתקלחים ולבית הספר. ילדים ממש פעילים.  גרנו ממש על הר בירייה, בבית כפרי כזה גדול. אני זוכר שהוריי נהגו לשיר המון בבית. היום אני מרדים את נכדיי עם אותם שירים מהילדות ואני זוכר את המילים…

גדלתי בבית גדול עם חמישה חדרים. היינו 13 נפשות בבית . ליד הבית שלי היה בית כנסת של הקהילה. חיי הקהילה שלנו היו מיוחדים גם הם , אצלנו היה רב  קהילה. כל קהילה באופן כללי בחרה את הרב שמתאים לה, לרב שלנו קראו יוסף חדיף. זו קהילה ששמרה מאוד על היהדות.

בילדות עבדנו המון בחופשים בקטיף ובחקלאות. אני זוכר ילדות מאוד כיפית, סובבת טבע. אם רצינו צעצוע היינו מכינים אותם במו ידינו, לא כמו שאתם רגילים ללכת לחנות ולקנות. אלו חיים אחרים, חיים פשוטים ומאושרים. היינו יורדים למטה וכל הזמן משחקים יחד כל החברים.. בגלל שחייתי בטבע, עד היום התחביב הכי אהוב עליי זה גינון, אפילו שאני גר בעיר היום.

החיים בבגרותי

עברתי עם אשתי וילדיי למרכז, דבר שלא היה פשוט עבורי כילד שרגיל לירוק ולטבע. אני היום סבא מאושר, נהנה מהנכדים ונהנה מהמשפחה שלי. כיום אני עובד כאב בית בבית ספר, אני מאושר מהעבודה ובעקבות אהבתי לגינון הקמתי פה גינה קטנה שאני מגדל בה כל מיני סוגי צמחים שונים.

אני מאחל לכל ילד ילדות קסומה כמו שהייתה לי: ילדות של טבע, אוויר צח, לצאת מהמסכים ומהטכנולוגיה, ללמוד להתנתק.

הזוית האישית

יצחק ארבל השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי עודד גושה ואלפה אנדלאו. התכנית נערכה בתיכון המר דרכא בבת ים, התשע"ט.

מילון

צְפַת
צְפַת היא עיר במחוז הצפון בישראל, הנחשבת לבירת הגליל העליון. צפת שוכנת באזור הררי בחלקו המזרחי של הגליל, העיר ממוקמת על פסגות ההרים צפת וכנען וצופה אל ימת הכנרת מדרום מזרח ואל רכס הרי מירון במערב. גובה רוב העיר כ-850–900 מטר, אך היא כוללת גם את שכונת נוף כנרת שגובהה כ-500 מטר. צפת נמנית כאחת מ"ארבע ערי הקודש" שבהן התרכזו מרבית בני היישוב הישן, מסוף ימי הביניים ועד סוף המאה ה-19. באפריל 2018 העיר מנתה 35,330 תושבים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני אשמח שהנוער יצא מהמסכים ויצא לטייל , לראות את הארץ היפה שלנו.“

הקשר הרב דורי