מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צליחת הכנרת

אני וסבא בפסטיבל הג'אז באילת
סבא שלי והמשפחה על דשא ביתם
הפעם הראשונה שצלחתי את הכנרת

שמי ארז אסא ואני גר באלוני אבא. כשהייתי בן עשר החליטו במשק שכל מי שרוצה להשתתף, ילדים ומבוגרים, בצליחת הכנרת, יוכל לקחת חלק בצליחה. כדי שנהיה מוכנים, החליטו שכל ילד שמשתתף חייב בתקופה שלפני הצליחה לשחות קילומטר בבריכת אלוני אבא, ורק אז יאפשרו לו להשתתף בצליחה. בימים שלפני הצליחה התאמנו ועשינו כל פעם קילומטר אחד, השווה לשלושים בריכות. עד אז לא שחיתי מרחק כזה וזה לא היה כל כך קל. ידעתי שאורך המסלול בכינרת הוא ארוך בהרבה – ארבע וחצי קילומטר, חששתי שלא אצליח לעבור מרחק כה גדול ללא הפסקה.

הצליחה התקיימה כל שנה בסוף חופשת סוכות. ביום הצליחה קמנו נרגשים מוקדם בבוקר, עלינו על המשאית שלקחה אותנו לכנרת (אז לא היה מקובל לנסוע באוטובוסים. כל הנסיעות של ילדים לטיולים היו במשאית, כשאנו ישובים על ספסלים ארוכים לאורך המשאית). אחרי נסיעה ארוכה הגענו לטבריה, המשאית הקיפה את הכנרת והגענו לקיבוץ האון, לנקודת הזינוק. ירדנו מהמשאית, ראינו הרבה קבוצות שהגיעו ממקומות שונים, הרבה מהם מהקיבוצים שליד הכנרת. נכנסנו בהתרגשות למים כשסביבנו המון צולחים והתחלנו לשחות.

שני דברים הפריעו לי בשחייה: האחד, זמזום חזק באוזן כשהראש היה במים, והשני – ריח חזק של דלק שרוף כשהוצאנו את הראש. גם הזמזום וגם הריח הגיעו מסירות המנוע ששטו לאורך המסלול. תפקיד סירות הליווי היה לבדוק אם השחיינים מחזיקים מעמד. שחיין שהתעייף מאוד ולא יכול היה להמשיך עלה לסירה. אני זוכר ששחיתי הרבה בלי לדעת כמה כבר עברנו ומתי נגיע. אחרי הרבה זמן התחלנו לראות את חוף צמח מרחוק ואט אט ראינו יותר פרטים: שחיינים עולים מהכנרת לחוף, והרבה אנשים מסתובבים בחוף. עדיין לקח לנו עוד הרבה זמן עד שממש התקרבנו למים הרדודים ויכולנו ללכת. אני זוכר שהרגליים קצת כשלו כי קצת 'שכחו' איך הולכים.

כשעלינו לחוף, מיד הגיעו אלינו אנשים שארגנו את הצליחה, נתנו לכל אחד לחמנייה ושוקו, שהיו טעימים להפליא אחרי המאמץ. קיבלנו גם מדלית השתתפות ותעודה. חזרנו הביתה כמנצחים בהרגשה נהדרת של 'עשינו זאת'. זו הייתה השנה הראשונה בה השתתפנו בצליחת הכנרת. בשנים שאחר כך היינו נוסעים באופן קבוע בסוף חופשת סוכות לצלוח את הכנרת.

הזוית האישית

אורי: אני למדתי הרבה דברים חדשים על סבא וזה קירב בינינו. אני מאחל לסבא וסבתא שתעבור התקופה המוזרה הזאת ושהם יהיו בריאים.

סבא ארז: מאד נהניתי לספר לאורי על החוויה שעברתי, הוא התעניין והקשיב בקשב רב.

מילון

צליחת הכנרת
צליחת הכנרת היא אירוע השחייה במים פתוחים העממי הגדול והמתמיד ביותר בישראל. האירוע מתקיים בכנרת מדי שנה, בדרך כלל בספטמבר אוקטובר (מועד שבו כבר פחות חם אך עדיין לא יורד גשם), התאריך משתנה בכפוף לחגים וכדי שלא להתנגש באירועים אחרים של ספורט עממי.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”חזרנו הביתה כמנצחים בהרגשה נהדרת של 'עשינו זאת'“

הקשר הרב דורי