מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צלחות הכסף

סבתא דליה ועומר
דליה ועומר בביקור בבית התפוצות
סיפורה של מסורת משפחתית

שמי עומר בירון לומד בכיתה ה' בבית הספר רעות במועצה אזורית מנשה. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי אני מתעד את סיפור חייה של סבתי דליה.

שמי דליה סולומון, אני סבתא של עומר, נולדתי בראשון לציון. הוריי עלו מתימן במבצע "כנפי נשרים". מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. בעקבות עבודתי בהוראה עברתי לגור בטבריה בשנת 1975. לימים פגשתי בטבריה את בחיר לבי ישראל שהיה קצין בצבא. התחתנו בשנת 1977.

צלחות הכסף

אנו מקיימים במשפחה מסורת שהגיעה ממשפחתו של בעלי שהבן הבכור מקבל מאמו בירושה שתי צלחות מכסף שעברו מדור לדור.

צלחות הכסף שעוברות בירושה מדור לדור

תמונה 1

הצלחות הגיעו לארץ מהודו, מוצאם של הוריי בעלי, ישראל. סבתא של בעלי מספרת שיש לצלחות סיפור מעניין על כיצד הצלחות הגיעו אליה. הן נרכשו מחנות של תשמישי קדושה בעיראק. היהודים גורשו מעיראק והמשפחה לא יכלה לקחת מביתה חפצים ודברים יקרי ערך אבל החפץ היחיד שלא ויתרו עליו הן צלחות מכסף עם רישום בגב הצלחת. הן הגיעו איתם מעיראק להודו ובדרך היו קשיים. הם האמינו שהצלחות שמרו עליהם, לכן הם בקשו שהן יעברו מהאחד לשני במשפחה ומדור לדור וישמרו עליהן.

קבלתי את הצלחות אחרי החתונה עם ישראל שהוא הבן הבכור. היום הן תלויות בביתי בטבריה ויעברו עם הזמן לבתי הבכורה עדי שהיא אמם של עומר נכדי היקר ושל עמית ויובל. היא תעביר את הצלחות לאחות של עומר, עמית שהיא הבכורה במשפחה. וכך יהיה אני מאמינה בדורות הבאים.

הזוית האישית

הנכד עומר: מאוד נהניתי ממפגשי התיעוד יחד עם סבתא. מאוד אהבתי לשמוע ולכתוב את הסיפורים שלה ושל המשפחה שלי.

סבתא דליה: היה לי העונג לשתף פעולה עם עומר נכדי היקר בתיעוד הסיפורים וכן מאוד התרשמתי מהכיתה ומהצוות החינוכי.

מילון

תשמישי קדושה
חפץ המשמש ביהדות לשם קיום מצווה. בין תשמישי הקדושה יש כאלה שנועדו לשימוש אישי (כגון תפילין, שהאדם מניח אותן), ומהם שמשמשים את הציבור (כגון ספר תורה ותשמישי קדושה הנלווים לו).

מבצע על כנפי נשרים
מבצע להעלאת יהודי תימן בשנים 1949-1950.

ציטוטים

”הצלחות שמרו עליהם, לכן הם בקשו שהן יעברו מהאחד לשני במשפחה ומדור לדור וישמרו עליהן“

הקשר הרב דורי