מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ציונות ואהבת המולדת של יהודה כובשי ז"ל

אני עם סבא יהודה וסבתא בתיה ז"ל
סבי נואם בעצרת לאחר בחירות בשנת 1977
"דע מאין באת ולאן אתה הולך"

סבי, יהודה כובשי ז"ל, נולד בדצמבר שנת 1943 ברחובות, בשכונת שעריים. סבי הוא הבן הבכור של סעדיה ושרה כובשי שעלו מתימן בגיל מאוד צעיר.

סבי גדל בבית דתי, בילדותו למד תורה בחדר עם ה"מורי" (מורה לתורה) שהיה אביו, ואף ידע לקרוא ולכתוב בגיל 4. תנאי המחיה היו מאוד לא פשוטים והם חיו בצניעות רבה.

בנערותו שיחק סבי כדורגל בקבוצת מכבי שעריים, התגייס לצה"ל, למד הוראה ולימד בבית ספר באשדוד. כעבור מעט שנים התעורר בו הרצון לעסוק בפעילות ציבורית מתוך תחושת שליחות ורצון לשרת את המדינה בהתאם לערכים בהם האמין, הוא הצטרף לתנועת "החירות", כיום תנועת הליכוד. במקביל עבד בעיריית רחובות כמנהל מחלקת הנכסים והביטוחים.

בשנותיו האחרונות סיפר כי כיוון שחווה את ילדותו תחת שליטת הבריטים ולפני הקמתה של מדינת ישראל הוא היה מאוד ציוני, האמין ופעל שנים רבות למען מדינת ישראל בעשייתו הציבורית.

סיפור אחד מילדותו מסמל היטב את חוויותיו כילד וכיצד השפיעו על האדם הבוגר שהפך להיות. כשהיה בערך בן 4, הוריו החביאו בביתו לוחמי מחתרות מפני הבריטים, הלוחמים ביצעו פעילות מחתרתית ופגעו במטוסי הממלכה הבריטית. לאחר מכן הגיעו לבית הוריו של סבי ושם סייעו להם להתחבא, החביאו את הנשקים שלהם וסיפרו לבריטים שהגיעו לחפש את אותם לוחמים כי הם אורחים שלהם. חוויה שכזו עיצבה באופן העמוק ביותר את אישיותו ובהמשך כאמור הוא עסק בפעילות ציבורית ואף כיהן כיושב ראש סניף תנועת "החירות" בעיר רחובות בתקופת בה לראשונה מפלגת ימין עלתה לשלטון במדינת ישראל, בשנת 1977.

סבי התחתן עם בתיה כהן ז"ל, נולדו להם שלוש בנות וכיום יש להם שמונה נכדים.

אני גאה מאוד בסיפור חייו של סבי, שהתחיל את חייו כילד בתקופה בה עדיין לא הוקמה מדינת ישראל ובנה בכוחות עצמו משפחה לתפארת וקריירה ארוכת שנים של עשיה לטובת מדינת ישראל ועם ישראל.

הזוית האישית

לירון הנכדה: לצערי סבי נפטר לפני כשנה ונאלצתי להיעזר באמי ובהקלטות וידאו שלו בשביל לתעד את סיפורו. למדנו דברים חדשים ומעניינים מאוד על חייו של סבי ועל חוויות שעבר בילדותו, הייתה לנו מערכת יחסים מאוד מיוחדת והוא אהב אותי מאוד וגם אני אותו, לכן היה לי מאוד חשוב לעשות את העבודה הזו למרות שהוא לא נמצא פה. אם הייתי יכולה לדבר איתו הייתי אומרת לו שאני גאה מאוד שזכיתי בסבא כמוהו.

אפרת, אימא של לירון ובתו של יהודה כובשי ז"ל, לירון הנכדה והחברה ליאל

תמונה 1

מילון

"מורי"
מורה שלימד תורה בחדר. היה מקובל ביהדות תימן לשלוח את הילדים ללמוד אצל המורי.

ציטוטים

”סבא היה מאוד ציוני, האמין ופעל שנים רבות למען מדינת ישראל בעשייתו הציבורית“

הקשר הרב דורי