מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ציונות באקוודור

סבתא מירה והנכדה זהר בן חיים
המשפחה באקוודור
חמש שנים של שליחות המשפחה באקוודור

בשנת 1968 יצאנו לשליחות באקוודור: אני ובעלי צבי וילדינו ברק, גל וכרמל. הגענו לקיטו עיר הבירה, השוכנת בהרי האנדים.
גל בסיום הגן בקיטו:
תמונה 1 
כרמל בגינה בביתנו בקיטו:
 תמונה 2
 
אקוודור שוכנת על קו המשווה בדרום אמריקה, בין הרי האנדים שגובהם 2500-6000 מ' לבין חוף האוקיינוס השקט במזרח ועד הג'ונגלים במערב. שפת המקום היא ספרדית מאז שנת 1500 לספירה, כאשר נכבשה ע"י הספרדים. האוכלוסייה שרובה אינדיאנים עבדה בחוות כשכירים. בשנות ה-70 נחתם הסכם בילטרלי (בין לאומי) בין שר הביטחון דיין לבין שר הביטחון של אקוודור על חילופי ידע בין שתי המדינות. ההסכם כלל מגוון רב של נושאים שאחד מהם היה הקמת יחידה צבאית שתעסוק בהקמת ישובים חקלאיים באזורי פיתוח (כמו יחידת הנח"ל בארץ). הנח"ל באקוודור נקרא came שפירושו נח"ל בעברית.
 
נח"ל אקודור עם כובעי טמבל:
תמונה 3 
צבי נקרא להוביל את came . הוא יצא בשליחות משרד הביטחון הישראלי להקים נח"ל בצבא אקוודור. תפקידו של הנח"ל היה לפתח ישובים חקלאים באזורי פיתוח. בתכנית הכשרת הcame היו אימוני צבא, הכשרה חקלאית וניהול קואופרטיבי חקלאי. הרעיון היה שתוך כדי שירותם בצבא החיילים יבנו את בתיהם, יעבדו את האדמה יזרעו את גידוליהם: בננה, פפיה, יוקה, אננס וכ'ו. וכך עם סיום השירות הצבאי החיילים יוכלו לקצור את יבולם. האדמה תועבר לבעלותם על פי חוק והחיילים יכנסו לבתיהם החדשים בנחלה. הישובים החקלאים הוקמו בקוסטה – שפלת הים, בהרי האנדים ובג'ונגלים.  
 דגל ישראל בחנוכת הבתים:

תמונה 4

 
ניהול היישוב היה בצורת קואופרטיב, בדומה למושב בארץ. הפרויקט עורר התעניינות רבה במדינות דרום אמריקה ועד מהרה היה למוקד התעניינות דיפלומטית רחבה. הקוקטיילים והמסיבות היו מקור חשוב להשפעה ולקשרים עם ישראל. עברו כ-5 שנים וחזרנו הביתה למושב חירות. הרגשתנו הייתה טובה מאוד. השארנו באקוודור חקלאים ששירתו בצבא וזכו לבית ונחלה ושהכנסתם גדלה פי 10. משפחתנו זכתה להכיר תרבות, שפה חדשה ואוכלוסיה מגוונת של אינדיאנים, אנשי ממשל ודיפלומטים מכל מדינות דרום אמריקה. היה זה פרק זמן חשוב בחיי משפחתנו. 
 
תשע"ה 2015

מילון

קוֹאוֹפֶּרָטיב
קוֹאוֹפֶּרָטיב הוא האיגוד המיישם את רעיונות הקואופרציה. הוא מוגדר על פי ברית הקואופרטיבים הבינלאומית (international cooperative alliance) כ-"התאגדות עצמאית של בני אדם, הבוחרים לקדם את צרכיהם ושאיפותיהם הכלכליים, החברתיים, והתרבותיים באמצעות בעלות משותפת על מערכת עסקית המנוהלת באופן דמוקרטי." ארגונים אלו "מבוססים על ערכים של עזרה הדדית, אחריות הדדית, דמוקרטיה, שוויון, צדק חברתי וסולידריות. במסורת המייסדים, חברי הקואופרטיב מאמינים בערכים של כנות, פתיחות, אחריות חברתית ודאגה לאחר"‏[1]. הקואופרטיבים נפוצים מאוד ברחבי העולם בצורותיהם השונות בצריכה, בתחום הפיננסי, בייצור ועוד. כמיליארד אנשים ברחבי העולם חברים בקואופרטיבים.

ציטוטים

”משפחתנו זכתה להכיר תרבות ושפה חדשות ואוכלוסיה מגוונת, היה זה פרק זמן חשוב בחיי משפחתנו “

הקשר הרב דורי