מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צברים של דור השואה

אני הבן שלי והנכד שלי
תמונה שלי ושל בני
הסיפור של שרה צוק, בת להורים שניצלו מן השואה

נולדתי בשנת 1943 בתל אביב בבית חולים אסותא, בשם שרה צוק. נולדתי לאמי אסתר שעלתה לארץ בשנת 1933 ולאבי לוי רובין שעלה לארץ בשנת 1923, הם נפגשו באנייה שהעלתה את אמי לארץ. המפגש אירע בזמן שאבי בא לנמל לשאול על אחותו שהייתה אמורה להגיע מפולין.

עולי פולין נהגו להיפגש בקזינו ליד שפת הים, ושם נפגשו הוריי עם חבריהם שעלו מהעיר ביאליסטוק. לאחר שנפגשו ונישאו, תוך שנה הביאו לעולם את אחותי רותי. הם גרו בדרום תל אביב וחלקו דירה עם עוד משפחה. אבי עבד בבית חרושת לרהיטים בתור מנהל חשבונות אצל קריניצי, שהיה ראש עיריית רמת-גן. אמי עבדה בסלון תפירה אצל לולה בר שהייתה אופנאית ידועה. כשהמצב הכלכלי השתפר הורי בנו בית פרטי ברחוב ארלוזורוב ליד הים. בשנת 1943 אני נולדתי, ונקראתי ע"ש סבתי מצד אמי שנפטרה בפולין, שמה היה שרה. כל המשפחה נספתה בפלישת הנאצים לעיירה ביאליסטוק, שתושביה היהודים נשרפו בבית הכנסת הגדול של העיר בשנת 1933.

אני זוכרת ממקום מגורי את בית הספר, בית חינוך בצפון שבו התחנכתי ברוח סוציאלית, שחינכה אותנו לתרום לחברה לפי הרוח של א.ד. גורדון. המוזיקה והאמנות היו מאד נחשבים בחיי בית הספר וגם תנועות הנוער, שחינכו לחלוציות. לאחר קום המדינה בשנת 1948, במלחמת השחרור שהגיעה אלינו בהפתעה, נאלצנו להתחבא במסדרון עם שמיכות כי לא היה לנו מקלט. פתאום שמענו קול פיצוץ והתברר שפצצה נפלה בחצר שלנו ופגעה בצינור המים, והרסיסים עפו עלינו. למחרת העמסנו חול בשקים ואלתרנו מקלט. ברדיו שמענו על ההרוגים במלחמה וגם שמענו את 'מדור חיפושי קרובים' שניצלו מהשואה ועלו ארצה, ולמרבה הצער היו הרבה נעדרים.

הורי, ובעיקר אמי, סירבו לדבר על השואה כי האמינו שיהיה לנו יותר קל לגדול בלי לדעת. למרות הרמזים ששמענו אני הייתי סקרנית והתחלתי לנסות להבין את השפות שבהם דיברו. היום אני מבינה חלק מהשפות: יידיש רוסית, פולנית, קצת גרמנית ועוד…

כשהתבגרתי החלטתי ללמוד מוזיקה וגם ללמד ריתמיקה וכלי נגינה. נישאתי לאבנר צוק שעבד בצנזורה לתקשורת של חיל מודיעין, נולדו לנו שלושה ילדים והתגוררנו ברמת אביב.

הזוית האישית

הנכד איתי: נהניתי מאד, אהבתי ללמוד על המורשת שלנו ואני מאד שמח שיש תכנית שמאפשרת ללמוד על המורשת של המשפחה שמשתקפת בהיסטוריה של עמנו.

סבתא שרה: הקשר הרב דורי חשוב כדי להבין את הסביבה שבה אנו חיים וחשוב לנו להעביר את הערכים שעליהם גדלנו והתחנכנו.

שרה עם בנה ונכדה איתי

תמונה 1

מילון

ביאליסטוק
עיר בצפון-מזרח פולין, מרכז תעשייה וצומת מסילות ברזל. הייתה בשלטון פרוסיה ורוסיה לפני שהושבה ב-1919 לפולין. (ויקיפדיה)

ריתמיקה
ריתמיקה (באנגלית: Eurhythmics) היא גישה לחינוך מוזיקלי שהומצאה על ידי אמיל ז'אק-דאלקרוז. שיטה זו מפיקה תועלת מביטויי תנועה גופנית ומקצבים מוזיקליים על מנת לתגבר את העקרונות המשפיעים על ביצועי התלמיד ועל יכולתו לזכור את היסודות המוזיקליים. (ויקיפדיה)

ברוח סוציאלית
שכולם יהיו שווים

ציטוטים

”אוכל לא זורקים“

”במלחמת השחרור שהגיעה אלינו בהפתעה, נאלצנו להתחבא במסדרון עם שמיכות כי לא היה לנו מקלט“

הקשר הרב דורי