מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צבי שולמן המורה להסטוריה ואנגלית מכפר בלום

תמונה משפחתית מ-1951. פשוטה ביותר.
צבי מלמד את הכיתה האמריקאית היסטוריה.
צבי

צבי שולמן המורה מכפר בלום

צבי סיפר על חווית הגזענות שהוא עבר בשנים בהם היה בארצות הברית. הוא זוכר התנהגות אלימה כלפיו:  קיללו אותו וירקו עליו בגלל שהיה יהודי. הוא היה מורה בבית הספר לאנגלית והיסטוריה,

צבי שולמן, נולד בארה"ב בניו יורק ובגיל שנתיים עבר לג'ורג'יה. הוא עלה לארץ בגיל 27, בשנת 1971. הוא למד וסיים לימודי תואר ראשון ושני ושימש כמורה לאנגלית והיסטוריה. המשפחה לא הייתה מסורתית והיו בבית ספרו רק שמונה יהודים והוא עבר גזענות קשה .בסך הכל היו 4 בתי כנסת בעיר שהתגורר בה.

האירוע המרכזי שהוא זוכר מילדותו הוא הבר מצווה שלו שזה היה סיפור מרגש מבחינתו. הוא חושב שעשה בחירה טובה כשעלה לארץ לבדו. הוא מתגורר כיום בכפר בלום ועובד במלון. עדיין מטפח את התחביב שלו אותו החל כילד – איסוף בולים ומטבעות.

צבי סיפר לנו שבבית הספר התיכון הייתה הרבה פחות גזענות מאשר בבית הספר היסודי. צבי מספר שהוא שרת בצבא, אמנם לזמן קצר, הוא עלה ארצה מניו-יורק בגיל בוגר ועשה שרות מקוצר. עד היום יש לו חברים מהצבא והמפקד שלו בא לבקר אותו כל ראש השנה במלון. צבי שרת בבסיס על הר אביטל. הוא זוכר  מהשרות הצבאי, כשהיה על הר אביטל שהם נשארו שם 53 ימים ברצף בקור וזה היה קשה. הם התגוררו שם בבונקרים ובקיץ סבלו מאוד מהחום שם. צבי מספר לנו שמה שהוא הכי אוהב בארץ זה שהארץ שלנו. הוא השתתף בכמה מלחמות ביניהם גם במלחמת לבנון הראשונה ובניו נלחמו במלחמת לבנון השנייה.

לצבי יש ארבעה ילדים שנולדו בארץ. שני בניו גרים בכפר בלום ושניים גרים באר"הב. ויש לו שמונה נכדים. לצבי יש אחות אחת שגדולה ממנו והיא גרה בארה"ב באטלנטה.

הוא מספר שבית ספר בזמנו הייתה רק חט"ב שאנו מכירים. הוא מספר שלא היה חימום בבית ספר עמק החולה והיה תנור נפט שכולם ישבו מסביבו כדי להתחמם. בבית ספר זה הוא לימד אנגלית והיסטוריה. בית ספר היה נקי ומסודר ואת הכיתות האמריקאיות הוא לימד 12 שנים היסטוריה.

צבי מלמד את הכיתה האמריקאית היסטוריה

תמונה 1

בזמנו משרד החינוך, החליט לשלב בין הקיבוצים והמושבים מה שלא היה לפני כן, מכיוון שהוא היה מורה להיסטוריה הוא אוסף מידע על משפחתו מאיפה הם הגיעו ומה המקור שלהם.

צבי סיפר לנו שהוא היה בפיגוע של מטען חבלה ונפגע ומאז הוא לא שומע טוב. בגלל שלצבי יש אזרחות אמריקאית וגם ישראלית הזמינו אותו למוסד ושאלו אותו אם הוא רוצה עבודה מעניינת, אך היה לו יותר חשוב להקים משפחה ולכן הוא לא רצה לקבל את העבודה והוא לא מתחרט על זה ובחר בהוראה.

הזוית האישית

מעיין כהן, מעיין אורון, ליאור חרמוני ומור מרגלית: כיום צבי מתעסק בגינון זה תחביבו. אנחנו מאחלים לצבי שיחיה עוד שנים רבות ומלאות רק בחוויות טובות.

מילון

אינטגרציה
שילוב בין צדדים שונים אחד מין השני, לדוגמה השילוב בין המושבים לקיבוצים בעמק החולה.

ציטוטים

”מה שאני הכי אוהב בארץ שלנו זה שהיא רק שלנו.“

הקשר הרב דורי