מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פרק בחיי נעורי

אני וסבא בכניסה לקיבוץ נגבה.
אנחנו ליד אנדרטת לוחמי הגטאות שבקיבוץ.
סבא בנעוריו בקיבוץ נגבה

שמי שלמה צור משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי שחר צור, לו סיפרתי את סיפורי.

נולדתי בשנת 1946 בפולין בעיר ורוצלב. עליתי לארץ בשנת 1957. בגיל 12 הגעתי למוסד חינוכי בקיבוץ נגבה בדרום, שם התחיל פרק חיים מעניין ומרתק.

למדנו במוסד 5 או 6 שעות ביום בסיום יום הלימודים יצאנו לעבודות חלקן עבודות משק, חקלאות ועבודות ניקיון העבודה נמשכה כ-3 שעות בסיום העבודה חזרנו למגורים ואחרי מקלחת ישבנו לעשות שיעורי בית עד ארוחת הערב. אחרי ארוחת הערב יצאנו לפעילות בתנועת השומר הצעיר ששם שמענו הרצאות ושיחקנו בכל מיני משחקים כמו לדוגמא משחקי מלחמה שצריך לקחת שבויים או משחק שבו חיפשו את דגל המדינה או א"ש לילה שבו היו מפעילים אותנו בלילה או שראינו סרט כולם ביחד.

מדי חצי שנה יצאנו לתל אביב לשמוע מוזיקה סימפונית או מופע ריקודים. בגיל 14 במסגרת ספורטיבית במוסד, שיחקתי בקבוצה הבוגרת של קיבוץ נגבה וזכינו גם באליפות המדינה. היו לנו גם תחרויות שחייה בין קיבוצים שבהם לקחתי חלק פעיל, במסגרת עבודתי קיבלתי אחריות על דיר של 12 עיזים שהייתי חייב 3 פעמים ביום להאכיל ולחלוב אותם.

בגיל 14 התאהבתי בילדה מהמוסד היינו עושים ביחד את שיעורי הבית ובכל הזדמנות יצאנו לטיולים רגליים, בגיל 16 עזבתי את הקיבוץ וחזרתי לבית הורי ברמת השרון ושם התחלתי לעבוד כנער במוסך לתיקוני רכב. באותו הזמן יסדנו את קבוצת הכדורגל "הפועל רמת השרון" שעד היום משחקת בליגה לאומית.

הזוית האישית

סבא שלמה: מאוד נהנתי מהמפגשים. אמנם הנכדים שלנו מכירים את סבא וסבתא אך לא את הסיפורים ואני חושב שזה מאוד חשוב ומעשיר.

שחר: אני נהנתי ללמוד דברים חדשים ומרתקים על סבא שלי ועל חיי האנשים והילדים בקיבוץ.

אני וסבא מתעדים ומעלים את הסיפור למאגר סיפורי מורשת בבית התפוצות עם המדריכה יישובית גילה נהוראי

 

תמונה 1

מילון

קיבוץ נגבה
קיבוץ נגבה שנמצא ליד אשקלון והוקם בשנת 1939. "נֶגְבָּה הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר באזור מישור החוף הדרומי ליד הערים קריית מלאכי, קריית גת ואשקלון השייך למועצה אזורית יואב. שטח הקיבוץ כ-12,000 דונם. מקור שמו של הקיבוץ הוא בבראשית, י"ג, י"ד: "וה' אָמַר אֶל-אַבְרָם שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מִן-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אַתָּה שָׁם, צָפֹנָה וָנֶגְבָּה, וָקֵדְמָה וָיָמָּה". באתוס הישראלי מוכרת נגבה בזכות המערכה על נגבה במלחמת העצמאות". ויקיפדיה

ציטוטים

”בכל הזדמנות יצאנו לטיולים רגליים.“

הקשר הרב דורי