מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ויולט הייתה עדה לפרעות הפרהוד ביהודי עיראק

אני וסבתי
חתונתה של סבתי
עלייה לארץ ישראל

סבתי ויולט נולדה בשנת 1927 בבגדאד שבעיראק, היא גרה בבית גדול עם שמונה אחים. בצעירותה עזרה לאביה בחנות של סדקיות.

פרהוד

בשנת 1941 בחג השבועות ו' בסיוון תש"א, פרצו פרעות ביהודים בעקבות מרד כנגד המלך בעיראק. בעידוד השלטון החדש שתמך בנאצים, בוצעו פרעות ביהודי עיראק. פרעות אלו נקראו "פרהוד" משמעות המילה בערבית – ביזה.

כשפרץ הפרהוד סבתי הייתה בת 14. סבתי מספרת: "כשראיתי את הפורעים בוזזים את החנות של אבי, היה לי נורא קשה עם זה, נהייתי חולה ממראה זה." בזמן הפרהוד חטפו את אחיה. בעקבות הפרהוד אחיה השני של סבתי השתגע.

"השכנים הערבים שלנו שמרו על הבית שלא יכנסו, וכך ניצלנו."

אחרי הפרהוד היה שקט, אבל הוריה של סבתי היו עצובים מחטיפת אחיה והחליטו לחפש אותו, הם חיפשו הרבה זמן ולא מצאו, לאחר תקופה הם מתו מצער. אחרי מות הוריה סבתי ויולט, עברה לגור עם אחיה אברהם ואשתו.

בשנת 1950 הם עלו ארצה. סבתי טסה עלתה לבדה במטוס. בארץ פגשה את בני המשפחה שלה שוב. היא גרה איתם במעברה בפרדס חנה ונשארה שם מספר חודשים. אחרי התקופה שבה גרה במעברה, היא עברה לגור עם אחיה בשכירות בחולון, במשך כשנה. משום שלא היה מקום בדירה, סבתי נאלצה לישון בחורף במטבח ובקיץ ישנה בחוץ בכניסה לבית.

בשנת 1951 היא פגשה את סבי, אברהם, ואחרי מספר חודשים הם התחתנו.

תמונה 1

הזוית האישית

שירה סחייק: הסיפור של סבתא שלי היה מאוד מענייין ועצוב לי עד כמה קשה החיים של סבתא היו בנערותה.

מילון

פרעות
סדרת מעשי רצח כנגד האוכלוסיה, בעיקר על רקע גזעי או דתי.

ביזה
גזל, גניבה, שוד.

פרהוד
הפרהוד (בערבית: الفرهود, בתרגום חופשי: "ביזה", "שוד"[1], כשמשמעות המילה בפועל היא הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים) הוא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. בפרעות נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. ויקיפדיה

ציטוטים

”"נהייתי חולה ממראה זה..." “

הקשר הרב דורי