מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פרופסור סבא – חיים סקולין

2009, רומי וחיים
חיים בצעירותו (במוסקבה)
על ילדותו וחייו של חיים סקולין ברוסיה, בקנדה ובישראל

שמי חיים סקולין, נולדתי במוסקבה בשנת 1932 למשפחה יהודית, אבי היה מהנדס בנייה ואמי עבדה כעקרת בית. הייתי האח הבכור לשתי אחיותי רחל (היליה) שנולדה בשנת 1935 ונפטרה במוסקבה לאחרונה, ולאה (ליליה) שנולדה בשנת 1939 ונפטרה ממחלה לפני כ-20 שנה. על אף שגדלתי במדינה קומוניסטית, אני ומשפחתי היינו גאים ביהדות שלנו והיה לנו חשוב לשמור על הזהות היהודית שלנו בגולה, ולאחר מכן גם בישראל.

בילדותי, אני זוכר שהיה ספר שאהבתי מאוד ונהגתי לקרוא ולעיין בו לעיתים קרובות, שמו היה "אי המטמון" והוא נכתב על ידי לואיס רוברט סטיבנסון אשר נהגתי להעריצו בילדותי בעקבות ספרו שאהבתי.

מעשה בכריך עם זבוב

כאשר מלאו לי ארבע שנים, קיוויתי להצליח לעוף כמו ציפור או פרפר, התעקשתי לפעול כדי שחלומי יתגשם, כלומר- שאוכל לעוף. יום אחד, לקחתי שתי פרוסות לחם, מרחתי עליהן גבינה והתיישבתי על אדן החלון בעודי מביט החוצה אל השמיים ומסתכל על הציפורים העפות. לפתע, הופיע בחדרי זבוב קטן אשר התעופף בחינניות ומשך את תשומת לבי ביכולת התעופה המופלאה שלו. מבלי לחשוב פעמיים, קפצתי, תפסתי את הזבוב בין פרוסות הלחם שלי והתחלתי לאכול מהכריך עם אותו הזבוב על מנת לקבל ממנו את היכולת המופלאה שכל כך רציתי בה – היכולת לעוף. אמנם לא יכולתי לעוף לאחר שאכלתי את אותו הזבוב המסכן, וגם כיום אני לא עף, אך בכל זאת אני זוכר את אותו כריך עם זבוב, שהייתי בטוח שיעזור לי להגשים את חלומי.

בעת היוולדי היה נהוג לקרוא לילדים היהודים בשמות רוסיים נפוצים כמו יורה, סרגיי וסשה, אך אבי היה יהודי שומר מצוות, ואף על פי שזה לא היה מקובל כלל, התעקש לקרוא לי ולאחיותיי בשמות יהודיים מהתנ"ך והמקרא.

ההשכלה שרכשתי מהווה מרכיב מרכזי בחיי. בשנת 1948 סיימתי את לימודי בתיכון והתקבלתי לאוניברסיטת "אויל" ולמדתי בפקולטה לגיאולוגיה, שם למדתי על ההיסטוריה של הנפט וכיצד אוכל למצוא נפט בעולם. סיימתי את לימודי האקדמיים בשנת 1954, עם תואר שני בגיאולוגיה. עם סיום הלימודים באוניברסיטה התחלתי לעבוד כגיאולוג באזור נהר הוולגה, שזהו נהר ברוסיה שידוע בכך שסביבו נמצא הרבה נפט. בהמשך עבדתי בתחום הגיאולוגיה ולאחר תקופה קצרה יחסית הפכתי לגיאולוג הראשי במקום בו עבדתי. שם גם הכרתי את סבתא רבתא שלך, סוניה, שלמדה במחלקה לכימיה. סבתא שלך הייתה מאוד אטרקטיבית. כולם אהבו אותה והיא לשמחתי בחרה בי.

כפי שסיפרתי לך אהבתי ללמוד וכך, בעוד שעבדתי במכון לחיפוש נפט כגיאולוג ראשי, התחלתי לעבוד על דוקטורט בנושא ובשנת 1974 סיימתי בהצטיינות את הדוקטורט כדוקטור למדע וגיאולוגיה.

בשנת 1977 עליתי לארץ ישראל יחד עם משפחתי, סוניה (אשתי) ודינה (בתי), בכך הגשמתי את החלום שלי לחיות בארץ שמאז ומעולם השתוקקתי להגיע אליה – ארץ ישראל. היעד הראשון אליו הגענו משדה התעופה היה האולפן בטבריה שבו סבתך דינה הכירה את אייזיק ולבסוף הם התחתנו וילדו את אביך – דני. מאז שארץ ישראל נוצרה, חלמתי להגיע אליה  כיהודי. התעניינתי בישראל מאוד אך ברוסיה המידע על ישראל לא היה נגיש ולכן לא ידעתי הרבה על ארצנו עד שעליתי לכאן, ברגע שזה היה אפשרי.

לאחר העלייה, התחלתי לעבוד במכון הגיאולוגיה בירושלים והתארים שאספתי ברוסיה סיפקו לי תפקיד מוערך כגיאולוג ראשי בישראל. שנים ספורות לאחר עלייתי לארץ ישראל, קיבלתי הצעה לעבודה בחברה גדולה ומוערכת לחיפוש נפט בקנדה ועברתי לקנדה יחד עם סוניה על מנת להגשים את אחד מחלומותיי כגיאולוג. בקנדה הכרתי חברים רבים ואף נחשפתי לסקי האתגרי, שבמהרה הפך לאחד מתחביבי העיקריים, כעבור שש שנים צרופות חוויות בקנדה חזרתי לישראל כדי להתקרב לביתי ולמשפחה שהקימה בישראל.

כיום אני בן 88 וגר במבשרת ציון יחד עם אשתי סוניה, אני כותב ספרים על גיאולוגיה וחיפושי נפט שזוכים להצלחה ברוסיה, מתורגמים לשפות שונות ומופצים ברחבי העולם.

הזוית האישית

רומי: נהניתי מאוד מהחוויות המשותפות שלנו הודות לתהליך הראיון, ושמחתי להכיר את סיפוריו המרתקים של סבי לעומק.

מילון

נהר הוולגה
הנהר הגדול באירופה אשר מגיע מצפון למוסקבה עד לדרום סנקט פטרבורג, ומשם ממשיך לערים וישובים נוספים בדרום מזרח רוסיה.

ציטוטים

”"אני ומשפחתי היינו גאים ביהדות שלנו והיה לנו חשוב לשמור על הזהות היהודית שלנו בגולה"“

הקשר הרב דורי