מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יהודית ויהב בתכנית הרב דורית

סבתי בגיל שלוש בפולין
סבתי בגיל 18
סיפורה של סבתי יהודית יוסף

תכנית הקשר הרב דורי

שמי יהב ביטון, ואני מביאה את סיפור עלייתה של סבתי יהודית יוסף לבית שוסטר לארץ

סבתי יהודית עלתה לארץ מפולין בשנת 1954 כאשר הייתה בת כשנתיים וחצי. המסע ארך חודש ימים באנייה צפופה, בתנאים קשים. סבא וסבתא רבא שלי קיבלו כל זאת באהבה, לאחר 12 שנות ציפייה בהם היו אסירי ציון בפולין, העלייה לארץ הייתה לנגד עיניהם כל העת.

הסיפור של סבתי מתחיל עוד בימי מלחמת העולם השנייה, כאשר סבתא רבתא גרה ברומניה ובפרוץ המלחמה איבדה את בעלה ובנה וסבא רבא שלי גר בפולין, איבד במלחמה את אשתו ובנו שנמסר להשגחה אצל הגויים ולא נמצא עד היום.

שניהם ברחו מהגרמנים לרוסיה והגיעו למחנה עבודה של הרוסים, שם הכירו והתאהבו. הם עזרו אחד לשנייה לשרוד במלחמה, סבא רבא היה חייט והועסק חלק מהזמן (כשלא עבד בעבודות כפייה) אצל נשות הקצינים בתפירה של מעילי פרווה. הוא הצליח לשכנע אותן להעסיק את סבתא רבתא שהייתה תופרת והיא תפרה להן שמלות. כך שניהם ניצלו ממוות.

לאחר סיום המלחמה סבתא רבתא וסבא רבא התחתנו. סבא רבא קנה בכל כספו טבעת אירוסין מזהב, משובצת באבן רובי. הטבעת בת ה-80 נמסרה לסבתי ותמשיך לעבור מדור לדור במשפחה. לאחר שהתחתנו חזרו סבתא וסבא רבא מרוסיה במסע הקרונות האחרון שיצא לפולין. הם שהו 10 חודשים בקרונות משא, בדרכים קשות, ברעב ובקור עז.

בפולין הקימו משפחה חדשה והביאו לעולם את סבתי ואחותה קלרה שגדולה ממנה ב-11 שנים. בפולין לא קראו לסבתי בשמה יהודית אלא אידה ולאחותה לא קראו בשמה חיה אלא קלרה מחשש שיפגעו בהם הנאצים. הם הקימו וניהלו מפעל למעילי פרווה וחיו בעושר ואושר. למרות זאת תמיד קיוו וחיכו ליום בו יקבלו אשרת עליה לארץ.

ואכן, בשנת 1957, עלו כולם לארץ ולמרות הצנע והקושי התרבותי היו שמחים שהגיעו סוף סוף למדינת היהודים, היו זקופי קומה ולא הצניעו יותר את יהדותם כפי שפחדו בגולה. כאשר הגיעו לארץ ישראל הביאו אותם לנהריה אל שכונת טרומפלדור. בשכונה גרו משפחות מכל העדות והחיים היו שמחים למרות קשיי השפה, קשיים כלכליים וקשיי פערי התרבויות.

סבתא מספרת:

"הייתה לי ילדות יפה עם הרבה חברות וחברים, משחקי חברה כמו קלאס, פאק פאק, חבל, 5 אבנים, גומי וגנבים ושוטרים. בחופשות הקיץ בילינו בחוף הים ובבריכת השחייה. הייתי בלהקת מחול של נהריה והופענו בכל הארץ. בימי העצמאות רקדנו כל הלילה במעגלים ריקודי עם ברחבת העירייה.

התחתנתי עם בעלי שהוא יליד העיר נהריה ונולדו לנו שלושה ילדים. עבדתי 30 שנים בסוכנות ביטוח וכיום אני פנסיונרית. אני ממשיכה להתגורר בנהריה."

הזוית האישית

יהב ביטון: נהנתי לאורך כל התכנית, לשבת עם סבתי ולשמוע את סיפור ילדותה. למדתי רבות ואני שמחה בדיוק כמוה שהשתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי.

תודה, יהב ביטון

מילון

נהריה
נַהֲרִיָּה היא עיר במחוז הצפון בישראל, העיר הצפונית ביותר במישור החוף, ממוקמת על חוף הים ועל כביש 4 בין העיר עכו לבין ראש הנקרה. במרכז העיר זורם נחל געתון.

ציטוטים

”הייתה לי ילדות יפה עם הרבה חברות וחברים“

הקשר הרב דורי