מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פעם היה יותר קשה

אני ודודה שלי עובדות על הסיפור בתכנית
אני בגיל שנה עם סבא שלי
הסיפור של סבא יוסף

שמי אילנה עמידור ואני הדודה של גאיה. אני אספר עלי אבל בעיקר על אבי שהוא סבא של גאיה ושמו יוסף.

לאימא שלי היתה חברה טובה בשם אילנה ואני נקראתי על שמה. לפני שעלינו לארץ שם המשפחה שלנו היה ׳נחייסי׳ שמשמעותו נחושת. כשהגענו ארצה שינינו את שם המשפחה ל׳ברזילי׳ שמשמעותו ברזל. בעבר בני משפחתי עסקו בעבודת הנחושת בלוב, המקום שבו סבא יוסף נולד. אני נולדתי בארץ בבית חולים חדרה ואבא ואימא שלי נולדו בטריפולי שבלוב. נולדתי בתאריך 1.1.65, לאימא שלי סבתא פיורי אין תאריך לידה. אנו מנסים למצוא לה תאריך כדי לחגוג לה יום הולדת. סבא יוסף נולד בתאריך 18.7.31 ולצערינו נפטר בתאריך 21.7.18 אחרי יום הולדתו ה87. מקומי במשפחה הוא השלישית אחרי שני בנים: ציון ובני. אחריי נולדה שחר שנקראה לפני כן ׳מזל׳ והיא אימא של גאיה. לגבי הלימודים אספר על עצמי: הייתי בגנון רחל, גן חובה יפה. אני זוכרת הרבה זכרונות יפים של משחקים. זכרונות מבית הספר שלי כוללים למידה בקבוצות, חברות טובות אחרי בית הספר ובהפסקה, טיולים של בית הספר למקומות מגוונים – הרבה חוויות. סיימתי 12 שנות לימוד בתיכון טשרנחובסקי, שם הלימודים היו  יותר קשים וכללו הרבה אתגרים: חברים חדשים וחברים ישנים גם מהיסודי.

סבא יוסף היה השני מבין תשעת אחיו: שלום, יוסף, צורי, מזל, ניסים, משה, יצחק, איריס ושרה. סבא יוסף הרגיש אחריות על אחיו הקטנים ועזר בפרנסת המשפחה. הוא היה ביחסים טובים עם כל אחיו והרגיש כמו אח בכור לאחיו הקטנים ודאג גם להוריו. התחביבים של סבא יוסף היו בניית עגלות ואופניים, גולות, מחבואים, הוא סיפר סיפורים שעברו דורות במשפחה, הכין בישולים לכל המשפחה בחגים ובימי שישי. שירי ילדות: סבא יוסף אהב מאוד מאוד את הזמר פריד אל אטרש ואת כל שיריו, וגם אהב את הזמרת אום כולתום. גם היום אני, בתו, שמחה לשמוע את שיריו של פריד. המשחקים שסבא שיחק שהיה קטן הם ביצה מול ביצה, משחקי כדור, מחבואים, תופסת, משחקים עם בני הדודים.

סבא וסבתא הכירו במעברת "פרדסיה". סבא וסבתא גרו אחד ליד השני. סבא יוסף הזמין את סבתא לסרט וגלידה. הצעת הנישואים: סבא ביקש מאימא של סבתא רשות להתחתן אתה. הם רצו להכיר אותו והזמינו אותו לשבת. אחרי השבת אישרו את החתונה. החתונה התקימה בנתניה בבית של החברים. שם היה להם בית גדול ויפה שהתאים לאירוע החתונה. האהבה של סבא שלי לנכדים היתה גדולה מאוד, ותמיד הוא היה חושב רק על העיקר ועל טובת הנכדים.

כיום דודה גרה בשדה נחמיה ויש לה שלוש ילדות, אין לה עדיין נכדים והיא עובדת בדואר של שדה נחמיה.

הזוית האישית

גאיה: היה לי כיף לעבוד עם דודה שלי ולגלות דברים חדשים על סבא שלי. זו הייתה חויה מדהימה.

מילון

מעברת שבות עם (פרדסיה)
מעברת שבות עם או מעברת בית ליד הוקמה כמחנה עולים צפונית לפרדסיה בסמוך לצומת בית ליד. בשנת 1951 הפך המחנה למעברה שהתקיימה עד 1967. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האהבה של סבא שלי לנכדים היתה גדולה מאוד“

הקשר הרב דורי