מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פעולות תגמול

בכתיבת הסיפור
סבא כטוראי מטייל בתל אביב
פעולות התגמול בשנות החמישים

מבצע עלי זית
מבצע עלי זית זה כיבוש החוף המזרחי של הכינרת על ידי הצנחנים. המבצע נערך בשנת 1955 בגלל ירי של הסורים על דייגים בכינרת. במבצע זה השתתפו מספר כוחות. הכוח שאני השתתפתי בו היה אחראי על כיבוש מוצב השפך שהיה ממוקם בשפך הירדן לכינרת. תפקידי בכוח היה לטהר את השטח העליון של מוצב השפך. מפקד הפלוגה היה רפול. הגדוד היה בפיקודו של אהרון דוידי. הפלוגה של אלישע שלם הייתה אחראית לכיבוש בית הבק מזרחית למוצב השפך, והפלוגה השלישית של מוסא עפרון הייתה צריכה לחסום לכיוון רמת הגולן.
 
ערב המבצע צפינו על השטח שהוא ביקעת בטחה לרגלי אלמגור. מגבעת אלמגור התוכנית היתה לצלוח את הירדן בסירות גומי מתנפחות בעזרת אוויר דחוס. עם חשכה ירד הגדוד מגבעת אלמגור לכיוון הירדן. ירד גשם והחיילים החליקו על הסלעים והירידה היתה קשה מאוד. כאשר הגענו לירדן הכוח שהיה אחראי לנפח את סירות הגומי הפעיל את בלוני האוויר הדחוס, נוצר רעש מנפוח הסירות. דוידי נתן פקודה להפסיק את ניפוח הסירות ולמתוח חבל. כאשר כל הכוחות עברו על החבל עם חצי גוף במים הסורים במוצב שמעו את רעש הניפוח ושלחו כיתה לאזור הצליחה. הסורים פתחו באש על הצולחים והרגו שלושה חיילים מהפלוגה של אלישע. דוידי נתן פקודה להסתער על הסורים והכיתה הסורית הושמדה.
 
הגדוד עבר כולו את הירדן והפלוגות התקדמו לעבר יעדים. ירד גשם, השטח היה בוצי והחיילים בוססו בבוץ מעבר לברכיים. הונחתה ארטילריה על המוצבים אבל היא פגעה בכינרת. התחילה הסתערות לעבר מוצב השפך. כוח בפיקודו של אמנון מבית אלפא טיהר את התעלה הצפונית של המוצב. ארול טיהר את התעלה הדרומית ואני צורי טיהרתי את המוצב. בגמר הטיהור נפתחה אש ממקלע שהיה ממוקם ליד הגדר הצפונית. הסתערנו על המקלע. בזמן ההסתערות ניפצע בביטנו רפול שהיה מפקד הפלוגה. חבשתי אותו ומיניתי קצין שהיה ספורטאי, שאול הלמן ממרחביה.
 
מצאנו סירת דייג עזובה, העמסנו על הסירה את רפול הפצוע והטלתי על שאול לדחוף את הסירה לאורך החוף עד כפר נחום ששם חיכו אמבולנסים. שאול הצליח לדחוף את הסירה עד כפר נחום ולפני שפינינו את השטח רפול כבר היה בבית חולים פוריה, וכך ניצלו חייו. במקביל לפעולה שלנו כוחות החטיבה תקפו מוצבים סורים לאורך חוף הכינרת עד עין גב.
 

פעולת "אגד" כונתילה

בעקבות חדירת הצבא המצרי לאזור ניצנה, כיבוש המוצב שלנו ליד בארותיים, הריגת חייל צה"ל ושביית שני חיילים נוספים, יצאו צנחני גדוד 890 לפעולת גמול. הייתה זאת פעולה ראשונה בעומק מצרים (כ- 20 קילומטר בתוך סיני) במטרה לכבוש את מצודת כונתילה (מול נחל פארן), לשבות שבויים רבים ככל האפשר, לקחת נשק שלל ומסמכים צבאיים. למבצע ניתן שם הקוד הצהלי "מבצע אגד" ועליו פיקד אריק שרון. הכוחות יצאו למבצע ביום 27.10.1955 והוביל אותם הסייר אהרון (ארול) אשל שהיה ליד המשטרה הזו בסיור עומק מקדים.
 
במבצע השתתפו הכוחות הבאים: כוח א': פלוגת הסיירת בפיקודו של מאיר הר ציון שתקפה וכבשה את המבנה הדרומי מכיוון דרום. כוח ב': פלוגה ה' בפיקודו של רפאל (רפול) איתן, תקפה את הבניין המרכזי כוח ג': סגל פלוגה ב' בפיקודו של מוסה עפרון, שכבשה את המבנה הצפוני. כוח ד' בפיקודו של חיים נדל שביצעו את החסימה הצפונית וכוח ה'בפיקודו של טיבי שפירא שביצעו את החסימה הדרומית.
 
מבחינה צבאית הפעולה הייתה דוגמא לשיא של התמדה, כוח רצון ודבקות במשימה. כ- 15 ק"מ לפני היעד, נתקל הכוח במכשול ובואדי בלתי עביר. לפי התכנית היו צריכים לנסוע ברכב עד ליעד. בדרך כלל אם נתקלים במכשול כזה הפעולה מתבטלת. המפקד מחליט שהכוחות לא יוכלו לעבור 15 ק"מ ברגל, לבצע את הפעולה ולחזור אותו מרחק לפני שיאיר הבוקר. אולם הם עשו זאת. ירדו מן המכוניות הלכו והגיעו למצודה ובקרב שנמשך כ- 20 דקות כבשו את המצודה והצליחו לשבות 29 קצינים וחיילים מצרים, בהם פצועים שנישאו על כתפי הצנחנים. במקום נמצאו כלי נשק רבים שנלקחו שלל – מקלעים כבדים מסוג אלפא, נשק נ"ט וכלי רכב שהובאו לשטחנו.
 
אני, צורי שגיא, סבא של דרור, הייתי מפקד מחלקה בפלוגה של רפול. נסענו בקומנדקרים בנחל פארן עד הגבול המצרי ומשם הלכנו ברגל עד מבצרי הכונתילה. את הכוח הרגלי הוביל ארול (אשל אהרון). הכוח הגדודי התפצל לפלוגות והפלוגה שלנו נעה לכיוון המבצר המרכזי. נתקלנו בגדר תייל פוצצנו עם בונגלור. פרסתי את המחלקה מול המבצר המרכזי והסתערנו במעלה התל וטהרנו את תעלת הקשר לפני המבצר שהיו בה חיילים מצרים. לאחר טיהור התעלה פנינו ימינה וטהרנו את השטח בין המבצר המרכזי לדרומי. השטח בין המבצרים היה מלא מכוניות של הצבא המצרי שבאו להחליף את הכוח הקיים, ולכן היה כוח כפול שלא ידענו על קיומו. לאחר טיהור השטח בין המבצרים טיהרנו את התעלה המזרחית שהיו בה מקלעים בינונים. לאחר שהתגברנו על האויב, אספנו את השבויים והתחלנו בנסיגה לכוון הגבול לאורך נחל פארן. לכוחותינו היו שני הרוגים, אמנון אבוקאי ויעקב מזרחי.

מילון

פעולות תגמול
השם שניתן בישראל בשנות החמישים והשישים לפעולות נקמה והרתעה של צה"ל, שנעשו בעקבות פעולות טרור נגד תושבי ישראל ופעולות הטרדה של צבאות המדינות הגובלות בישראל.

ציטוטים

”מבחינה צבאית הפעולה של כיבוש כונתילה הייתה דוגמה לשיא של התמדה, כוח רצון ודבקות במשימה. “

הקשר הרב דורי