מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פסיכולוגים מנבאים התנהגותו של הרודן טרוריסט סדאם חוסיין

סבתא שרה שביט והנכד גילי דויטש
סבתא שרה עם אמה רבקה מלכה רובינשטיין
האם סדאם חוסיין ישלח טילים על ישובים אזרחיים בישראל במלחמת המפרץ הראשונה?

נולדתי בפולין ליד ישיבת "חכמי לובלין", להורים ניצולי שואה. אבי – אהרון רובינשטיין ז"ל, ואימי רבקה מלכה (גרין) רובינשטיין ז"ל. ב-1951 עלינו ארצה באוניה 'קדמה' והתגוררנו בחיפה. בשנת 1966 נישאתי ליורם ונולדו לנו 4 ילדים. במשפחתנו תמיד בלטו ערך המשפחתיות והערך "לזכור ולא לשכוח" – את השואה מחד ואת הגבורה וההישרדות כפי שהוצגו על ידי אימי מלכה רובינשטיין ז"ל מאידך.

במהלך השנים למדתי לתארים מתקדמים ולבסוף סיימתי דוקטורט במדעי ההתנהגות. היו לי שתי קריירות מקצועיות – בצבא ובמשרד רוה"מ. כיום, אנו  מתגוררים בהוד השרון בקרבת ארבעת ילדינו ונהנים מתשעת נכדינו.

ביחד עם גילי בחרתי לספר אירוע שהתרחש כששרתי בצה"ל.

בשנת 1991 במהלך מלחמת המפרץ הראשונה, שליט עירק, ששמו סדאם חוסיין, איים  שישלח טילים עם ראש נפץ גרעיני ו/או גז כימי רעיל (נשק לא קונבנציונאלי) על כווית ועל ישראל.

כל גופי המודיעין בעולם דאגו וחקרו האם האיום ממשי? היה מידע מודיעיני חלקי על קיומו של הנשק הקטלני,אך סימן השאלה הגדול היה האם סדאם יעז להשתמש בו ולהתגרות מול כל העולם המערבי. ואם כן, כיצד יש להתגונן מפניו כך שלא ייפגעו התושבים. טווח הטילים הגיע עד לערים הגדולות במרכז הארץ.

במהלך מלחמת המפרץ הראשונה הוקם פיקוד העורף שחילק לאוכלוסייה מסכות אב"כ (א=אטומי, ב=ביולוגי, כ=כימי), ובכל בית היה לכל אחד מבני המשפחה, מתינוקות ועד אנשים מבוגרים מאוד, קופסת קרטון אישית עם מסכת אב"כ המותאמת לגילו, אותה היה עליו לשאת עימו לכל מקום (בי"ס, עבודה) למקרה שתהיה מתקפת טילים.

%d7%9e%d7%a1%d7%9b%d7%94

בחדר האטום

%d7%9e%d7%a1%d7%9b%d7%95%d7%aa

באותה תקופה הייתי ראש ענף מדעי ההתנהגות של חיל המודיעין. הוטלה עלינו משימה לבצע ניתוח אישיות של סדאם חוסיין. המטלה הייתה חיונית למטרות מבצעיות ולהערכת מצב לגבי האיום. אם יבינו לעומק את אישיותו של סדאם ואת מניעיו,יוכלו ללמוד את התנהגותו ולהעריך את כוונותיו. ואז יידעו כיצד להיערך – האם מדובר  "באזעקת שווא", שאז חבל על הכספים שמושקעים במיגון, או בכוונה אמיתית להוציא האיום אל הפועל.

ניתוח האישיות בוצע על ידי צוות מקצועי רב-תחומי במדעי ההתנהגות והפסיכולוגיה,שאני הייתי חלק מחבריו. במובנים רבים עבודתנו הייתה פורצת דרך כי "הפציינט", האדם שאת אישיותו ניתחנו, היה בבגדד ומעולם לא פגשנו בו. זו הייתה גם הפעם הראשונה שניתוח והערכת אישיות פסיכולוגיים קיבלו משקל רב ומרכזי בהערכה מודיעינית.

סדאם אכן תקף את ישראל כפי שניבא ניתוח האישיות בדו"ח. סקאדים החלו לעוף בשמי ישראל. בכל פעם שנשמעה אזעקה בתקשורת ובמערכות הכריזה נשמעה הסיסמא: "נחש צפע", שהורתה לתושבים באזור בו הייתה צפויה נפילת הטילים,לרוץ לחדרים האטומים ולמקלטים עם מסכות האב"כ.

נציגים מארה"ב הגיעו ללמוד את האבחון והמתודולוגיה בה בוצעה העבודה. בתום מלחמת המפרץ, כשהמציאות הוכיחה כי הניבוי הפסיכולוגי היה מדויק, קיבלנו, כל חברי הצוות, על עבודתנו את "פרס ראש אמ"ן לחשיבה יוצרת".

%d7%aa%d7%a2%d7%95%d7%93%d7%94-%d7%a9%d7%a8%d7%94

%d7%9e%d7%aa%d7%95%d7%9a-%d7%94%d7%a2%d7%99%d7%aa%d7%95%d7%9f

הזוית האישית

סבתא שרה הקשר הרב דורי יצר ייחודיות ומשהו משמעותי בקשר שלי עם נכדי גילי. הוא היחיד מכל 9 נכדי, שנחשף לסיפור האישי שלי ולאירוע משמעותי בקריירה שלי. המפגשים בהנחיית עינת בירן נעמו לי בזכות האווירה הפתוחה והנעימה. נהניתי להכיר ילדים, סבים וסבתות נוספים ולשמוע על סיפורי מורשת מרתקים.

גילי דויטש גיליתי שסבתא שלי הייתה מאד אמיצה. (לפני כן הכרתי אותה כמישהי שמפחדת אפילו מג'וקים) נודע לי שהייתה בארץ תקופה נוראית כאשר סדאם תקף את ישראל בטילים.

מילון

סקאדים
כינוי לטילים ששוגרו מעירק (כונו בעירק אל חוסיין).טילי קרקע-קרקע שפגעו בעיקר בגוש דן ובחיפה.ב-1991 נורו 39 סקאדים על ישראל,ששוגרו ממשגרים ניידים.

מסכת אבכ
אמצעי מיגון נשימתי כנגד גז רעיל הנמצא באוויר כתוצאה מהפעלת חלכ (חומר לחימה כימי) או חלבג (חומר לחימה ביולוגי ).ערכות המגן חולקו לראשונה לאזרחי מדינת ישראל בשנת 1990.

נשק לא קונבנציונלי
נשק עם עצמה רבה מאוד,המיועד להשמדה המונית של בני אדם.מילולית הכוונה של לא קונבנציונלי הוא לא כרגיל-נשק לא רגיל,שונה מהנשק הרגיל.

ציטוטים

”האם סדאם חוסיין יעז להתגרות מול כל העולם המערבי ולהשתמש בנשק הקטלני.“

הקשר הרב דורי