מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספורו של סבא אברהם זרוק

נכדי אלמוג מאכיל אותי
אני עם בני ונכדי
הקשר שלי לישראל דרך עבודתי בתעשייה הצבאית

שמי אברהם נולדתי בשנת 1955 בעיר כפר סבא. שירתי בצה"ל בחיל נגד מטוסים, ולאחר שחרורי התחלתי לעבוד בתעשייה צבאית. בתעשייה הצבאית הייתי, בין מקימי מחלקה שנקראת "תרמיל מתכלה". במחלקה שלנו המצאנו (כל מה שאני מספר הוא לא סודי)  שני דברים: פגז ששואב את החדר פנימה לתוך עצמו בגלל, שבחדר השני יש גן ילדים, הפגז פוגע רק בחדר אחד. העבודה השנייה שבה עבדתי הייתה יצירת מנוע לטיל של כיפת ברזל. יונתן בני קיבל לטנק שלו שני פגזים ירה אחד מהם וכך ידעתי שהפגז יעיל ביותר. כיום אני פנסיונר נהנה מבני משפחתי ומנכדיי.

חג הפסח

בתור ילדים קטנים עשרה ימים לפני פסח, ניקינו את הבית. ולילה לפני סדר פסח עשינו ביעור חמץ. בביעור חמץ שמים בכל נייר חתיכת לחם, ואימא שלי הייתה מחביאה את זה בכל מיני מקומות בבית. אנו אספנו אותם לתוך שקית וברכנו. בבוקר אחרי ארוחת בוקר לוקחים את כל החמץ ושורפים אותו במדורה קטנה, ואת השאריות שנשארו זרקנו לפח. בליל הסדר הכנו שולחן בגובה ארבעים סנטימטר, ופיזרנו כריות מסביב לשולחן, וישבנו על הכריות בהסבה כמו, המלכים של פעם. בליל הסדר ערכנו את הסדר וקראנו את ההגדה של פסח.

הזוית האישית

אלמוג: למדתי מסבא על ילדותו ותרומתו למדינה בשרותו הצבאי ובעבודתו בתעשיה הצבאית.

אברהם: שמחתי להגיע בימי שישי לכיתה של אלמוג ולשתף אותו בסיפורים מעברי ולראות שאלמוג מגלה ענין בעברי.

מילון

תע"ש
תעש מערכות בע"מ היא חברה ישראלית, המתמחה בפיתוח וייצור נשק, תחמושת, טכנולוגיות ומערכות לכוחות היבשה, האוויר, הים והסייבר, ולביטחון המולדת והעורף (HLS) בשדה הקרב המודרני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בליל הסדר הכנו שולחן בגובה ארבעים סנטימטר, פיזרנו כריות מסביב לשולחן וישבנו על הכריות בהסבה“

הקשר הרב דורי