מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פליטה, מהגרת ועולה

אני ונכדתי נעמה
אני והורי בשוודיה
הדרך הארוכה לארץ

שמי נעמה ששון השתתפתי השנה עם סבתי בתכנית הקשר הרב דורי. סבתא טובי קלר ששון (Toby Clare Sasson) נולדה בתאריך 1.7.1946 בפולין. היא עלתה לארץ מארצות הברית בתאריך 2.7.1969 מהעיר ניוארק, שניו ג'רזי. סבתא סיפרה לי את סיפור חייה כפליטה ומהגרת.

הרגשה להיות פליטה ומהגרת במשך כל חיי – סיפור הפליטה וההגירה

הורי ברחו מלודג' שבפולין בפרוץ מלחמת העולם בשנת 1939. הם ברחו לברית המועצות ושרדו את השואה. בתום המלחמה הם חזרו לפולין ואני נולדתי ביולי 1946. הורי התחילו לחפש משפחה ואבי מצא דוד שהיגר לארה"ב לפני המלחמה.

אני כתינוקת בפולין

תמונה 1

 

הוא היה בן אדם אמיד ושלח לנו ניירות שנוכל להגר לארה"ב. מפני שהייתה מכסה, בקשתנו נדחתה. באותו הזמן אימא שלי מצאה את אחותה ששרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ. בתום המלחמה היא נשלחה לשוודיה ובשנת 1947 עברנו לשוודיה להיות לידה וליד משפחתה. אחותי רג'ינה נולדה בשנת 1951.

 

משפחתי בארה"ב

תמונה 2

 

 

תמונה 3

בשנת 1952 קיבלנו אישור להגר לארה"ב. יצאנו ב- 23 לפברואר 1952 והגענו ב- 6 למרץ 1952. אחרי שישה חודשים התחלתי כיתה א'. נשארתי בארה"ב כאזרחית כל שנות לימודי. מכיתה א' ועד תום לימודי האוניברסיטה.

טופס כניסה לארה"ב ב'אליס אילנד'

תמונה 4

אבי היה ציוני מאז היותו נער ושלח אותי לבית ספר יהודי ציוני של אחה"צ, שם הצטרפתי לתנועת הנוער הציוני/ סוציאליסטי "הבונים" הקשור ל"נוער העובד" בארץ. בגיל 16 התחלתי להדריך בתנועה.

בשנת 1965, אחרי שנה אחת של לימודי האוניברסיטה, הגעתי לקיבוץ "אורים" שבנגב עם קבוצה מהבונים לשנת הכשרה, שם עבדתי כמטפלת בגן ילדים. בעקבות השנה התאהבתי בעבודה עם ילדים והיה לי חלום חדש: להיות מורה. בתום השנה הכרזנו על גרעין לקיבוץ אורים.

חזרתי לארה"ב כדי לסיים את לימודי באוניברסיטה, להדריך בתנועה ולהקים בית גרעין בעיר פילדלפיה. סיימתי בתואר בחינוך ב- 1969.

בגיל 23 עליתי ארצה עם הגרעין לקיבוץ אורים. למדתי שנה אחת בסמינר למורים "אורנים" שבטבעון. לאחר שנה החלטתי לעזוב את קיבוץ אורים ולעבור לירושלים. עבדתי כמגיה ספרים (בודקת שגיאות בספרים) בבית הוצאת ספרים "כתר" כ- 6 שנים. לאחר מכן, עבדתי 30 שנה כמורה לאנגלית בבתי  ספר בירושלים: 10 שנים בבית ספר יסודי ו- 20 שנים בבית הספר התיכון.

אני עם בני משפחתי

תמונה 5

משפחה

במהלך הזמן הכרתי את בעלי אלי ששון (ממוצא יווני), וביחד (שני עולים) הקמנו בית ומשפחה בישראל. יש לנו שלושה בנים: יובל, בנימין ויניב ו- 10 נכדים: נעמה, יעל, יונתן, דן, דניאלה, איתי, אייל, איתן, דרור ודוד. אחותי, רג'ינה עלתה אף היא ארצה וגרה בגבעתיים עד היום.

אני ומשפחתי ביון

תמונה 6

הוריי, אברהם ואסתר קלר ז"ל, עלו ארצה בתחילת שנות ה- 80 למאה הקודמת לנתניה, שם נפטרו בשנות ה- 90.

אני מאוד גאה שאחריי כל משפחתי עלתה לארץ ושהצלחתי להקים משפחה לתפארת בארץ ישראל!

כל נכדיי

תמונה 7

 

הזוית האישית

נעמה: היה לי כיף עם סבתא. למדתי המון על העבר שלה. הייתי רוצה לאחל לה בריאות ושנמשיך לעשות דברים כאלה ביחד.

סבתא טובי: היה לי תענוג גדול לעבוד עם נעמה שהיא הנכדה הראשונה שלי. מאד נהניתי מהעבודה המשותפת ואני מקווה שנמשיך בפעילויות כאלה ואחרות.

מילון

ציוני
אדם הדוגל בציונות- אידאולוגיה מודרנית המבטאת את שאיפתו של העם היהודי להקים מדינה יהודית ריבונית בארץ ישראל, ולהתיישב בה.

ציטוטים

”עבדתי כמגיה ספרים (בודקת שגיאות בספרים) בבית הוצאת ספרים "כתר"“

הקשר הרב דורי