מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פלוגת מכבי בנתניה

סבתא אדיבה והנכדה אמי
סבא רבא אריה בשנות ה 50
1935 אבא עולה לארץ עם המכבייה כספורטאי

פלוגת מכבי נתניה

בשנת 1935 אבא עלה לישראל עם נבחרת המכביה השנייה בתור מתעמל על מכשיר המקבילים. אמא עלתה שנה אחריו ונישואין פיקטיביים אחרי הכשרה בחו"ל. פלוגת מכבי היה שמה של קבוצה שהוקמה בנתניה בשנת 1935 על ידי ספורטאים וספורטאיות.

רבים מהמשתתפים במכביה נשארו בארץ בחסות המכביה לאחר תום התחרויות באופן בלתי לגאלי ובכך עקפו את שלטונות המנדט הבריטי שהטילו הגבלות שונות על היקף ממדי העליה. חברי אגודת מכבי נתניה, חברי הקבוצה התגוררו בצריפים שהוקמו ברחוב שמואל הנציב.מרבית חברי הקבוצה עלו לארץ כנציגי אגודת מכבי רומניה למכביה השנייה שנערכה בשנה זו.

חברי הקבוצה באגודת מכבי נתניה היו גורם משמעותי בחיי החברה ותרבות של נתניה באותה התקופה. בין השאר יסדו חברי האגודה של מכבי צעיר את התזמורת של כלי המיתר של אגודת מכבי נתניה, התזמורת שהוקמה הייתה מעין המשך לתזמורת מכבי שהייתה [בנדר] שברומניה. העיר ממנה עלו רב חברי האגודה.

בשנת 1942 התפרקה הקבוצה וכל אחד עבר לביתו, רובם בנו ביתם ברחוב שמואל הנציב סמוך למקום שהיו מוקמים הצריפים. חברי הקבוצה שבחרו להתגורר בנתניה החלו ליישב את העיר, חלקם עבדו בבתי חרושת, בתחומים הקשורים לבניין כגון מרצפות, מסגרות ונגרות אך גם בתחומים אחרים כגון: דפוס, רהיטים, קרח, גזוז, מפעל "עליון" לעיבוד אורות ומפעל "פרימן" לשימור ירקות, המקום בו עבדה גם אמא שלי. בתקופה זו התפתח גם ענף התיירות שהביא לבניית בתי מלון, מסעדות ומקומות בילוי.

בשנת 1940 שונה מעמדה של המושבה נתניה למעמד של מועצת עיר שהוענק לה על ידי הבריטים בשנת 1932. השינוי חל תודות לגידול לאוכלוסיית נתניה שהסתכמה באותו עת בכ-5,000 איש, בתודות לשגשוג בכלכלתה שהתבססה על תיירות ותעשייה ועשה אותה למרכז העירוני של ישובי הסביבה. השינוי התאפשר גם תודות לקשרים הטובים עם נציגי המנדט הבריטי של עובד בן עמי שמעתה הוגדר כ "ראש מועצת העיר" וכיהן בתפקיד זה שנים רבות.

חברי הקבוצה שהיו גורם משמעותי בנוף התרבותי המושבה נתניה, הקפידו לקיים מסדר מידי יום שישי, לקראתו לבשו בגדי חג לבנים, התלבושת בה הופיעו במכביה ובמהלכו הניפו דגל (דגל אגודת מכבי או דגל התנועה הציונית).

חברי הקבוצה שהמשיכו להתגורר בנתניה נהגו להיפגש כל יום שישי או שבת ולחגוג ביחד את החגים. הם אף שמרו על קשרי חברות אמיצים עם חבריהם שהתפזרו ברחבי הארץ. פלוגת מכבי הונצחה בנתניה על ידי קריאת רחוב על שמה.

זכור לי מתקופת הבריטים שטיילתי עם אמי ברחוב וניגש אלינו חייל בריטי והגיש לי כדור טניס. אירוע נוסף שקרה בשנת 1947 תליית 2 הסרג'נטים בחורשה. עוצר הוטל על תושבי נתניה, לא יכולנו לצאת מהבתים והבריטים ערכו חיפושים אחרי מקורות סליק, המחבוא של הנשק. כשלא מצאו כלום הותר העוצר.

הילדות שלי

נולדתי בשנת 1941, הייתי הילדה ה-2 שנולדה בקומונה. עד גיל שנתיים גרנו בצריפים, כעבור שנתיים עברנו לבית שהורי בנו על השטח שהיה הצריף. אבי עבד בסלילת כבישים ואמי בבית חרושת לשימורים. זכור לי שאבי לקח אותי יום אחד לעבודתו ב- "נאפי" (שקם אנגלי). בהמשך הורי פתחו חנות לבגדים ברחוב הרצל הרחוב הראשי בנתניה אשר הייתה מקור פרנסת הורי עד שנת 1981.

הזוית האישית

אדיבה: עשיתי מאמץ להגיע כל שבוע על מנת להיות עם אמי נכדתי ואני מרגישה שעצם פגישותינו השבועיות קרבו אותנו, למרות קוצר הסבלנות והקפיציות שלה.

אמי: רציתי מאוד להיות ולהשתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתא וברגע שסבתא אמרה שהיא יכולה נורא שמחתי. במהלך כתיבת הסיפור למדתי דברים שלא ידעתי על סבא וסבתא רבא ועל הילדות של סבתא.

אנחנו מודות לאיילת ולעידית על ההדרכה, הסבלנות ועל האפשרות לספר את הסיפור שלי (סבתא).

מילון

פיקטיבי
נישואים פיקטיביים הם נישואים שאין בהם כוונת אמת לנישואין, מטרתם אינה הקמת משפחה אלא לעתים קרובות רק קבלת הטבה מסוימת שמעניקה המדינה לאדם נשוי ובכך מתבצעת הונאת הרשויות. חברי הקבוצה שהמשיכו להתגורר בנתניה נהגו להיפגש כל יום שישי או שבת ולחגוג ביחד את החגים. הם אף שמרו על קשרי חברות אמיצים עם חבריהם שהתפזרו ברחבי הארץ. פלוגת מכבי הונצחה בנתניה על ידי קריאת רחוב על שמה. זכור לי מתקופת הבריטים שטיילתי עם אמי ברחוב וניגש אלינו חייל בריטי והגיש לי כדור טניס, אירוע נוסף שקרה ב-1947 תליית 2 הסרג'נטים בחורשה. עוצר הוטל על תושבי נתניה, לא יכולנו לצאת מהבתים והבריטים ערכו חיפושים אחרי מקורות סליק [נשק] וכשלא מצאו כלום הותר העוצר. נישואים פיקטיביים הם נישואים שאין בהם כוונת אמת לנישואין, מטרתם אינה הקמת משפחה אלא לעתים קרובות רק קבלת הטבה מסוימת שמעניקה המדינה לאדם נשוי ומתבצעת הונאת

ציטוטים

”מכבי נתניה היו גורם משמעותי בחיי החברה ותרבות של נתניה באותה “

הקשר הרב דורי