מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פיצוץ של לילה – ליל הגשרים

סבתי חלי גולן ואני זיו מזר
סבתי חלי גולן
היסטוריה למשפחת רומי ולעם ישראל כולו

סבתי חלי, נולדה בתל אביב, שנתיים לפני קום המדינה בשנת 1946 כאשר הבריטים שלטו בארץ. סבתי היא בת אמצעית למשפחה עם 3 ילדים.

סבתי בילדותה

new-doc_1

במהלך חייה עברה סבתי מספר בתים בהם התגוררו היא ומשפחתה. הבית שזכור לה במיוחד היה כאשר אביה עבד כשוטר וכל המשפחה עברה לגור עמו במבנה של המשטרה שנמצא בחיפה ואליו היה צמוד בית כלא. סבתי מספרת שהיא ואחיה הבכור חיים (ז"ל) שיחקו בחצר והיו רואים את האסירים של המשטרה מסתכלים לעברם.

סבתי נולדה בתאריך 16.6.1946 יום שהפך להיות יום היסטורי במדינת ישראל וזאת לא מאחר וסבתי נולדה…אלא מפני שבלילה זה התרחש "ליל פיצוץ הגשרים".

"ליל הגשרים (נקרא גם "מבצע מרכולת") הוא כינויה של פעולה מתואמת של הפלמ"ח, במסגרת תנועת המרי העברי, בליל י"ט בסיוון תש"ו (הלילה שבין 16 ל-17 ביוני 1946), שבמהלכה הותקפו בו בזמן 11 גשרים בכל גבולות ארץ ישראל. תשעה מהגשרים פוצצו, אחד מהגשרים ניזוק קשות ואחד הגשרים לא פוצץ. הצלחת הפעולה גרמה לניתוק זמני של נתיבי האספקה שהיו בשימוש הבריטים. הפעולה בגשר הסמוך לאכזיב השתבשה ו-14 מאנשי הכוח התוקף נהרגו. בשאר הפעולות לא היו נפגעים לכוחות הפלמ"ח". (ויקיפדיה)

גשר שיח' חוסיין קרס לתוך הירדן, 1946, ארכיון ההגנה

תמונה 1

סבתי מספרת כי ביום הלידה, הבריטים הטילו עוצר על התושבים ואסור היה עליהם לצאת מהבתים. אמה של סבתי קיבלה צירי לידה וטנדר עם חייל בריטי הוביל אותה לבית החולים ללדת את סבתי. באותו לילה בדיוק ארע "ליל פיצוץ הגשרים" פעולה של הפלמ"ח, שבמהלכה הותקפו באותו הזמן 11 גשרים בכל גבולות ארץ ישראל.

סבתי גדלה בבית משותף ועיקר חייה היו בעיר חולון.

new-doc_2
סבתי עם אחיה הבכור חיים (ז"ל)

בצעירותה למדה לימודי חינוך מיוחד בסמינר הקיבוצים. במסגרת הלימודים יצאה לבלות עם חברות מהלימודים במסיבה משותפת של חיילים בבית החייל בפתח תקווה ושם נפגשה והכירה את סבי. סבתי עבדה כמורה לחינוך מיוחד במשך שנים רבות בבית ספר ייחודי לילדים עם פיגור בינוני עד קשה ולאחר מכן הפכה למנהלת של בית הספר. היא מספרת כי העבודה כמורה וכמנהלת הייתה קשה ביותר אך גם מאוד מספקת לדעת שעוזרים לילדים עם צרכים מיוחדים.

סבתי נאלצה לצאת לפנסיה מוקדמת מעבודתה מאחר וחלתה ולא יכלה להמשיך לעבוד. לשמחתנו היא החלימה והיום היא מלאה באנרגיות ופעילה בהמון חוגים וחברות.

סיפור מצחיק ומיוחד שסיפרה לי סבתי היה בחג החנוכה. סבתי ואמה טרחו יומיים שלמים להתפיח בצק לסופגניות חנוכה ופרסו  את כל הסופגניות על המיטה הזוגית בחדרם של סבי וסבתי וכיסו בסדין גדול את הסופגניות. סבי שחזר עייף מהעבודה. נכנס לחדר השינה וברגע אחד נשכב על כל הסופגניות שהיו תחת הסדין ומעך את כולן…

לסבי וסבתי נולדו 3 ילדים (אימי היא בת הזקונים) והם חיו את חייהם בגבעתיים. אחרי שנים של משפחה, חוויות וזוגיות סבי וסבתי החליטו להפרד ולהתגרש.

new-doc_4
סבי וסבתי ביום חתונתם עם איתן, אחיה הצעיר של סבתי

סבתי התחתנה בשנית לאחר כמה שנים וחיה היום עם בעלה בכפר האורנים ואנו זוכים לפגוש אותם הרבה וזה מאוד כיף ומשמח. באופן כללי זה די נחמד שכל אחד מצא לעצמו בן זוג חדש מכיוון שאנחנו הרווחנו הרבה סבים וסבתות.

סבתי אומרת: "הרגעים הכי מרגשים וחשובים בחיי הם לידת שלושת ילדיי והזכות הגדולה להיות סבתא ל- 10 נכדים ונכדות – אין אושר גדול מזה"

dsc_0033
אימי, אני, סבתי, ואחותי התאומה

הזוית האישית

זיו: נהנתי מאוד במהלך העבודה המשותפת עם סבתי. גיליתי עליה דברים חדשים שלא ידעתי עד כה ועל כך אני שמחה. גם סבתי נהנתה מאוד לשתף אותי בסיפורים ולבלות איתי זמן איכות ביחד

מילון

ליל הגשרים
ליל הגשרים (נקרא גם "מבצע מרכולת") הוא כינויה של פעולה מתואמת של הפלמ"ח, במסגרת תנועת המרי העברי, בליל י"ט בסיוון תש"ו (הלילה שבין 16 ל-17 ביוני 1946), שבמהלכה הותקפו בו בזמן 11 גשרים בכל גבולות ארץ ישראל. תשעה מהגשרים פוצצו, אחד מהגשרים ניזוק קשות ואחד הגשרים לא פוצץ.

סמינר הקיבוצים
סמינר הקיבוצים הוא מכללה אקדמית לחינוך בתל אביב. במוסד תוכניות לתואר ראשון בחינוך (.B.Ed), הכוללים הוראה לגיל הרך, הכשרת מורים לבית הספר היסודי, לחינוך מיוחד, לבית הספר העל יסודי ולחטיבת הביניים, אמנויות הבמה, חינוך גופני ותנועה, אמנויות המחול, אמנויות וטכנולוגיה.

ציטוטים

”"הרגעים הכי מרגשים בחיי הם לידת ילדיי והזכות הגדולה להיות סבתא אין אושר גדול מזה" “

הקשר הרב דורי