מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פיצול המשפחה במסע הארוך ממרוקו לישראל

שליו וזרי
אוניית העולים תאודור הרצל
עליתי באנייה תיאודור הרצל

זרי נולדה בעיר קזבלנקה שבמרוקו  בשנת 1949. היא למדה בבית רבקה בית ספר חרדי, יחד עם חברותיה. אחרי העלייה ליראל לא ראתה אותן שוב.
 
החיים עברו במרוקו בכיף ושמחה בית הספר היה כיף ללמוד ועם משמעת קשוחה מאוד לכן היה חינוך טוב ומשמעת עצמית גבוהה. היא השתייכה לקבוצה החרדית במרוקו ולפי טענתה הדת והחינוך היו מצוינים במרוקו.
 
להוריה היה חלום לעלות לארץ בכל מחיר בשביל לחיות בארץ הקודש.
 
כשהייתה בגיל 11 בשנות ה-60, החליטו במשפחת ביטון תוך 24 שעות לעזוב לישראל ממרוקו, בזמן שהאימא חלתה. מהמשפחה עזבו 13 אנשים שחולקו בין ההורים בהוראת הרשויות. ממרוקו הפליגה לצרפת עם אביה וחלק מהאחים. היא לא ידעה מה עלה בגורל אימה ושאר אחיה. הסוכנות היהודית דאגו להם במשך 6 חודשים. החגים עברו בבכי בגלל שההורים היו מחולקים. לאחר 6 חודשים היה מפגש מרגש בין ההורים ושאר האחים. גם הם עברו תקופה קשה ביותר. יומיים אחרי שהמשפחה התאחדה בצרפת, הם עלו על אונייה ששמה: "תאודור הרצל", שהייתה בים במשך עשרה ימים עם מאות עולים חדשים.
 
העלייה הייתה קשה נפשית ופיזית, כי כל אחד השאיר  במרוקו את כל עברו ורכושו בשביל  לממש חלום אחד לעלות לארץ ישראל. כשהגיעו לבסוף לארץ הוריה ביקשו לגור בישראל בעיר חייפה.
 
העשרה
האנייה "תאודור הרצל": "א/ק תיאודור הרצל הייתה אוניית הנוסעים השלישית של חברת השיט הלאומית הישראלית צים ועד בניית האונייה שלום הייתה אוניית הדגל של החברה.
האונייה נקראה על שמה של אוניית המעפילים "תיאודור הרצל", ועל שם חוזה המדינה תיאודור הרצל."
ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

בית רבקה
רשת בינלאומית של בתי ספר חרדיים לבנות

"תאודור הרצל" אנייה
א/ק תיאודור הרצל הייתה אוניית הנוסעים השלישית של חברת השיט הלאומית הישראלית צים ועד בניית האונייה שלום הייתה אוניית הדגל של החברה. האונייה נקראה על שמה של אוניית המעפילים "תיאודור הרצל", ועל שם חוזה המדינה תיאודור הרצל.

ציטוטים

”להורים היה חלום לעלות לארץ בכל מחיר בשביל לחיות בארץ הקודש.“

הקשר הרב דורי