מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פינוי הילדים בזמן המלחמה

זיו וסבתא
סבתא בילדותה
פינוי ילדים בקבוץ נגבה

שמי בטי אבנרי, סיפורי עוסק בפינוי הילדים בזמן מלחמת השחרור מקיבוץ נגבה.

במלחמת השחרור הייתי בכיתה ב' בקיבוץ נגבה, קראו לנו 'כיתת נשרים'. באמצע הלילה באו ההורים ואמרו לנו לקום ולהתלבש, שנוסעים לטיול. שמו אותנו במשוריינים, אימא שלי אז הייתה בהריון לכן היא גם כן נסעה איתנו במשוריין. אני זוכרת תמונה של מפקד הקיבוץ שקראו לו יצחק דובנוב, הוא בא להיפרד מהבת שלו, הקטנה, התינוקת. עוד באותו לילה התחילו הפגזות על הקיבוץ והמפקד יצחק דובנוב נהרג…

נסענו שיירה של משוריינים בלילה, בתוך השיירות היו גם ילדים מקיבוץ גת. הגענו למחסום, שם התכוננו אנשי ההגנה וחשבו לירות על השיירות ופתאום שמעו קול של תינוק בוכה ואז הבינו שזה השיירה של הילדים (שיירת התינוקות). עברנו את המחסום והשיירה הגיעה לקיבוץ גבעת ברנר.

בילדותי

תמונה 1

התחיל הפינוי, במסגרתו נדדנו בין הרצליה ועד לנס ציונה. בגבעת ברנר היו הרבה מטוסים והפצצות, אחר כך עברנו להרצליה.

יש לי המון זיכרונות של ילדות גם מאוד עצובים וגם מאוד משמחים. בסוף מלחמת השחרור חזרנו חזרה לקבוץ שהיה הרוס לגמרי, והכל התחיל להיבנות מחדש.

עברתי ילדות, נעורים, צבא, בגרות, והתחתנתי עם סבא שי. שם המשפחה שלי הפך לאבנרי והקמנו משפחה גדולה: נולדו לנו ארבעה ילדים, נדדנו בין הרבה מקומות עד שבנינו משק בכפר ברוך. צמחה משפחה גדולה ויפה.

הזוית האישית

סבתא: מאד שמחתי להיות אתך בתכנית הקשר הרב דורי עם הכיתה שלך. בפגישה הראשונה היית עם אהמא בחו"ל והייתי למעשה רק פגישה אחת משותפת ביחד כי אחריה פרצה הקורונה… אבל זה היה מעניין, רק שלא כל כך הבנתי את ההנחיות עם חפצים מעבר לתמונות.. היה לי קשה לשחזר רגשות שהרגשתי לפני כל כך הרבה שנים לפי מה שנראה היה בתמונה. ניסיתי להעביר ורציתי לספר לך הרבה יותר מהעבר ומהמשפחה שלי ומהקיבוץ של ילדותי, אך לא ממש הספקנו.. אבל פתאום גיליתי ילדה כבר בוגרת ומתוקה כל כך. ועוד יותר היה לי מוזר שפעם ראשונה הגעתי לבית ספר שכבר ארבעה נכדים שלי סיימו ללמוד בו.

זיו: היה לי כיף לעבוד איתך וללמוד על העבר שלך, על דברים שבכלל לא ידעתי. למדתי להכיל אותך ויותר להקשיב למי שמדבר אליי. אמנם לא ממש הספקנו לסיים את התכנית הזו אבל עדיין ממה שהיה לנו מאוד נהניתי.

מילון

משורין
משוריין הוא כינוי לרכב ממוגן בלוחות פלדה בעיקר מתקופת מלחמת העצמאות אשר נבנה בצורה מאולתרת בארץ ושימש להעברת אנשים ואספקה, בעיקר בשיירות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הגענו למחסום ופתאום שמעו קול של תינוק בוכה ואז הבינו שזה השיירה של הילדים“

הקשר הרב דורי