מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פחדים וסכנות בדרך מחאלב לישראל

תמר ועדינה יפה
עדינה יפה
בשנת 1944 הגיעו שליחים מארץ ישראל כדי להעלות את הנוער לארץ

שמי עדינה יפה ונולדתי בשנת 1940 בעיר חאלב שבסוריה.

תמונה 1

אני הבת הצעירה מבין שישה אחים. באותה תקופה השתוללה מלחמת העולם השניה ולארץ ישראל אי אפשר היה לעלות כי האנגלים שלטו בארץ. בשנת 1944 הגיעו שליחים מארץ ישראל כדי להעלות נוער לארץ. ביניהם הגיעה רחל בן צבי, אשת הנשיא השני של מדינת ישראל, שהעלתה את אחותי ואחי הגדולים.

כחצי שנה מאוחר יותר אמי, אני ושלושת אחיי עלינו לארץ בצורה בלתי חוקית. מהעיר חאלב נסענו ברכבת לביירות, משם עם עוד מספר אנשים בקבוצה יצרנו קשר עם אנשים שידעו להוביל אותנו דרך ההרים כדי להיכנס לארץ מבלי שהאנגלים יתפסו אותנו. הייתי רק בת 4 ולא יכולתי ללכת ברגל, אמי שילמה לאחד המובילים שיישא אותי על הכתפיים. אני התחלתי לבכות כי רציתי שאמא שלי תיקח אותי בידיים. כדי להשתיק אותי איימו עליי שאם לא אשתוק יתפסו אותנו שאנחנו בורחים ואז ישחטו את כולנו. באותו רגע השתתקתי ולא התנגדתי שהמוביל יישא אותי על הכתפיים. במשך כשש שעות הלכנו ברגל עד שהגענו לקיבוץ כפר גלעדי.

בכפר גלעדי החזיקו אותנו בצריף מבודד, ובערב השני הגיעו לשם אנגלים, וכדי שלא יראו אותנו ערבבו אותנו עם אנשי הקיבוץ. לאחר שלושה ימים, את כל הילדים בקבוצה העבירו באוטובוס לקיבוץ איילת השחר ואת המבוגרים העבירו ברגל עד לנקודה מסוימת, ובהמשך הלילה ישנו בצריף.

למחרת בבוקר הגיעה איש פלמ"ח שנסע אתם עד איילת השחר ושם פגשו את כל הילדים. למחרת הסיעו את כולם לקיבוץ יגור שליד חיפה. באותו יום במקרה הייתה פשיטה של המשטרה האנגלית על הקיבוץ ולכן מיהרו והחביאו אותנו בתוך מגדל המים.

לאחר שנגמר החיפוש העבירו אותנו לחיפה לבית ההסתדרות בו שכנה הסוכנות היהודית שדאגה לפזר אותנו בארץ. אמי, אני ושלושת אחיי הגענו לכפר אתא, קריית אתא כיום, שם גדלתי עד גיל 12. אמי התחילה לעבוד בבית חרושת אתא ואותי שלחו לגן, שם למדתי את השפה העברית משום שבארצי דיברו ערבית.

בגיל 12 עברה משפחתי לחיפה, שם סיימתי את לימודיי עד כיתה ח' ומשם המשכתי את לימודיי שנתיים בבית ספר ויצ"ו בחיפה.

לאחר מכן למדתי פקידות בבית ספר במעלה עד לגיוסי לצה"ל. בצבא שירתי בחיל חימוש ראשי כפקידה בתל השומר. לאחר הצבא עבדתי בחברת ביטוח.

בגיל 22 התחתנתי עם ציון, נולדו לנו רוית ורן. כשרן היה בן 6 חזרתי לעבוד בביטוח עד יציאתי לפנסיה.

תשע"ה 2015

מילון

עלייה בלתי ליגלית
עלייה בלתי חוקית, חרף איסור האנגלים

ציטוטים

”כדי להשתיק אותי איימו עליי שאם לא אשתוק, יתפסו אותנו שאנחנו בורחים“

הקשר הרב דורי