מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פזמונאי שורשי נולד

סבא אברהם ונעמה לוי רויטברג
הזמר ראובן ארז מבצע את השיר שורשי
היכן הם שורשי אם תשאליני

סבי אברהם לוי נולד בשנת 1947 בעיר קזבלנקה שבעיר מרוקו.

סבי עלה ארצה עם הוריו בגיל 8 בשנת 1955 והוא כבר ידע לדבר עברית. את העברית הוא רכש מרב יהודי שהיה בא לבית הוריו ומלמד עברית ותורה וזאת מאחר וסבי למד בבית ספר צרפתי והשפה שם הייתה צרפתית.

עם עלייתם ארצה נשלחו הוריו של סבי לגור ביבנה והוא התחיל ללמוד בבית ספר דתי שנקרא "אביר יעקב". שנתיים לאחר עלייתם ארצה נהרג אבא של סבי בתאונת עבודה בנמל אשדוד שהתחיל להבנות אז. אבי גדל כיתום מאב עם עוד חמישה ילדים קטנים בבית והמצב היה מאוד קשה.

כשהגיע סבי לגיל 18 הוא התגייס לצה"ל ושירת בחיל המודיעין. בגיל 19 השתתף סבי במלחמת ששת הימים. ובמשך  כל השנים עד הגיעו לגיל 50 הוא השתתף בשירות מילואים פעיל ולקח חלק בעוד ארבע מלחמות: מלחמת יום כיפור, מבצע ליטני, מלחמת לבנון הראשונה ומלחמת המפרץ הראשונה.

כשסבי אברהם היה בן 12 התחילו לשדר בקול ישראל את פסטיבל הזמר העברי. הפסטיבל היה תחרות שירים שנכתבו על ידי כותבים מקצועיים וכותבים מתחילים. בכל שנה היו נבחרים עשרה שירים והיו מושמעים במוצאי יום העצמאות.

פסטיבל הזמר והפזמון

"פסטיבל הזמר והפזמון הייתה תחרות שירים ששודרה בקול ישראל מ-1960 עד 1980. את התחרות יזמה מחלקת הטקסים שהייתה חלק ממשרד ראש הממשלה, בראשו עמד באותם ימים טדי קולק. עם השנים נוצרה מסורת של קיום הפסטיבל במוצאי יום העצמאות, ובפועל הוא נעל את אירועי היום". (ויקיפדיה)

תמונה 1

סבא אברהם היה מוקסם מהשירים ומהזמרים וכל כך רצה להיות פזמונאי ושאחד משיריו יתקבל לפסטיבל.

הוא לא ידע כמה קשה היה להתקבל לפסטיבל הזמר אך הוא לא התייאש, למרות שהוא התחיל לעבוד במשרד הביטחון. סבא התחתן עם סבתי רחל לוי ונולדו להם שני ילדים דודי אייל ואימא אורית.

לימים נערך פסטיבל זמר בשם "למנצח שיר מזמור" בשנת 1985 הצליח סבי להתקבל לפסטיבל עם השיר "שורשי" שהלחין גבי דהן ושר הזמר ראובן ארז. זה היה פסטיבל הזמר האחרון ומאז קול ישראל הזניח את הזמר הישראלי השורשי והתחיל עם האירוויזיון.

שיר שכתב סבי אברהם לוי וגבי דהן

 

לאחר הצלחת השיר "שורשיי" פנו לסבי מפיקים שונים וביקשו שיכתוב שירים לזמרים שהם מייצגים. מאז סבי כתב מעל כ130 שירים שרובם הוקלטו ומשודרים ברדיו וחלקם הרב הפכו לריקודי עם. בין שיריו המפורסמים "שלום לך עזה" "צליל ענבלים" "רקדי" ועוד…

בשנת 2010 כשהייתי בת 3 יצא סבי לגמלאות ומאז הוא קשור לנכדים ויחד עם סבתי רחל הם קשורים אלינו בקשר אהבה חזק.

סבתי רחל נולדה בשנת 1950 בטוניס, גם היא עלתה ארצה בשנת 1955 למעברת אושיות ברחובות. בהתחלה גרה המשפחה בצריף ללא חשמל או מים. לאחר מספר שנים עברה המשפחה לגור בשיכון עם הוריה שלושת אחיה וסבתא. סבתי למדה את מקצוע הספרות והצטיינה בו. במקצוע זה סבתי עובדת עד היום הזה.

קישור לשירונט – שירים שנכתבו ע"י סבי אברהם לוי

הזוית האישית

"שורשי אכן הם טמונים היטב באדמותיך

בהר בעמק במרחב ובמדבר

והם שותים בצמאונם את כל מימיך

והם גם ערוכים היטב אל המחר."

מילון

פסטיבל למנצח שיר מזמור
פסטיבל הזמר המזרחי היה תחרות של שירים עבריים מהז'אנר המזרחי, שהתקימה בין השנים 1971–1982 ותחרות נוספת בשנת 1985. בסך הכל התקיימו שלושה-עשר פסטיבלים. הפסטיבל נקרא בשמו הרשמי " 'למנצח שיר מזמור' - פסטיבל הזמר והפזמון הישראלי בסגנון עדות המזרח "

ציטוטים

”והם טמונים היטב באדמותיך בהר בעמק במרחב ובמדבר והם שותים בצמאונם את כל מימיך .. “

הקשר הרב דורי