מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קוראים לי אסתר כי נולדתי בפורים

החיים במעברה
בחג- הפורים
סיפורה של אסתר חג'אג'

קוראים לי אסתר, כי נולדתי בפורים של שנת 1942, בתוניס.

הייתי הבת הבכורה ומתחתי הייתה אחותי, שהייתה קטנה ממני ב-4 שנים. אימי סמכה עלי בכל מה שקשור למטלות הבית ועזרתי לה בכל מה שהייתה צריכה. אבא שלי היה חלבן של חלב עיזים, גם לו הייתי עוזרת בחליבת העיזים ומכירת החלב לכל הקהילה. אמי הייתה מרתיחה את החלב וכולנו היינו שותים. הטעם של החלב היה כמו של שמנת סמיכה.

ילדותי

היינו חיים מאוד בצמצום ובבית מאוד צנוע. היו לנו שכנים שהיו צמודים אלינו ותנאי החיים שלנו היו נורא קשים. אבל היה לנו נפש חזקה וגוף חזק ויכולנו לעמוד בזה. היינו מכבסים את הבגדים בגיגיות ויותר מאוחר מעל פרימוסים ותולים שתתייבש מעל הגג.

תמונה 1
יום כביסה

מהילדות אני זוכרת שתמיד הייתי אוהבת לעזור לאימי במטלות הבית ולכן ידעתי גם כן לבשל היטב. ילדותי הייתה שמחה באופן כללי, למרות העוני מסביב. אני זוכרת משחק שהיינו משחקים- היינו מקפלים מגבת ואותה המגבת הייתה הופכת לבובה כביכול. אני זוכרת שגם בתור ילדה רקמתי הרבה, אבל לא שיחקתי הרבה, כי הכי אהבתי לעזור לאימי.

העלייה לארץ

עלינו לארץ בשנת 1957, כשהייתי בת- 15. עליתי עם ההורים שלי ועם אחותי הצעירה. הפלגנו באנייה וכשירדנו ממנה שיכנו אותנו במעברה בצפיפות ובתנאים קשים.

התחתנתי בגיל 17. החתונה הייתה במעברה שבה גרנו. כשהתחתנתי ידעתי כבר לבשל וחינכתי גם את ילדי לעצמאות בכל. אמי והשכנות במעברה הביאו אוכל. עצוב לי מאוד שאבדו לנו כל התמונות של החתונה, כי עברנו 7 פעמים דירות וזה פשוט נעלם כנראה באחת המעברים בין הדירות. בתי הבכורה נולדה לי שנה לאחר נישואי ואחריה, בהפרשים קטנים, נולדו לי עוד 9 ילדים. אחת הבנות שלי נפטרה ממחלה, כך שנשארו לי תשעה ילדים. יש לי 5 בנים ו-4 בנות ומעל- 30 נכדים ועשרה נינים. הנכדים שלי כיום גרים כולם בארץ. כולם גדולים ונשואים עם ילדים משלהם.

יצאתי מוקדם לפנסיה עקב מחלה שהייתה לי והיה לי זמן פנוי לחזק את כישרונותי, כמו תפירה, ריקמה ובישול. אני מעסיקה את עצמי עם ביקורים של הילדים והנכדים, אוהבת מאוד לארח אותם ולדאוג להם.

הזוית האישית

מילון

יום כביסה
היה היום שבו כיבסו את הכביסה, שהייתה עבודה קשהומפרכת בפני עצמה- במרכז הבית היו מעמידים מתקן מעץ שקראו לו- דריי פוס: שלוש רגליים בעברית. תחת הדריי פוס היו מניחים את הפרימוס ועל הדריי פוס היו שמים סיר ענק- דוד פח שבו הרתיחו את המים עם פתיתי סבון. כשהמים רתחו , הכניסו את הכביסה לדוד עם המים הרותחים ופתיתי הסבון, מעל הפרימוס הבוער וכך היו מכבסים. ואז מתחילה עבודה קשה ומפרכת של קרצוף ושפשוף של הכביסה על קרש כביסה ותליית הכביסה על הגג להתייבשותה.

ציטוטים

”ללמוד, זה דבר מאוד חשוב וכדאי ללמוד כמה שיותר.“

הקשר הרב דורי