מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פורים בשכונת סלע ברחובות בשנות ה – 50

זיו ורוחלה
תחפושת הקלפים הקבוצתית
החג הזכור לי ביותר הוא חג פורים

שמי רוח'לה שדה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי זיו.

הזיכרון החזק ביותר שלי קשור להווי השכונתי בשכונת הסלע ברחובות, שם גרנו בילדותי. היינו קבוצה של כמה ילדים שתמיד שיחקו ביחד, לא היו אז משחקי מחשב. באמצע השכונה היה מגרש ריק שבו היינו מתאספים ומשחקים בדודס, גולות, קלאס, מחניים ועוד. בחגים לפני כל ארוחת חג היינו מגיעים למרכז המגרש לבושים במיטב מחלצותינו, לא תמיד היו אלה בגדים חדשים לעתים קרובות היו אלה בגדים שעברו מגדול לקטן, רק בראש השנה ופסח קיבלנו פריט אחד חדש. היינו משוויצים בלבוש חדש שקיבלנו ומתנחמים באלה שהיו ישנים.

החג הזכור לי ביותר הוא חג פורים. אימא של שפרה וחנה'לה הייתה אוספת את כל הילדים ויחד היינו מחליטים על תחפושת קבוצתית. אחרי שהוחלט למה להתחפש בכל שנה, התחיל מבצע הכנת התחפושות. כל אחד קיבל תפקיד. החל מאיסוף חומרים כמו בדים, ניירות, מסכות, צבעים וכל דבר שהיה יכול לעזור בהרכבת התחפושת.

כולם היו מגויסים למבצע, גם ההורים וגם הילדים, זמן רב לפני החג. הכל היה בניצוחה של אותה אימא. במקביל להכנת התלבושות, נכתבו לנו טקסטים, גם פזמון או הצגה, שבה היינו מופיעים בתחרות התחפושות שהתקיימה בעיר.
 בשנה הראשונה הנושא הקבוצתי הנבחר היה "ממלכת השלג". התחפשנו לממלכת השלג כתבנו מחזה עם שירים ולשמחתנו זכינו במקום ראשון. אחר כך הנושא הקבוצתי הנבחר היה "קלפים", "תלבושות עמים" ועוד
 תחפושת  הקלפים הקבוצתית
 
תמונה 1
תמיד זכינו באחד המקומות הראשונים. חג פורים הוא אחד הזיכרונות המרגשים ביותר שלי מחיי עם הילדים בשכונה.
 
רוחל'ה שדה בילדותה בתחפושות פורים השונות
תמונה 2
תמונה 3

מילון

חג פורים
חג פורים הוא אחד מחגי ישראל, שנחוג בי"ד באדר, ובירושלים וביתר הערים שהיו מוקפות חומה בימי יהושע בן נון - בט"ו באדר ("שושן פורים"). חג הפורים מבוסס על סיפור מגילת אסתר, בו ניצלו היהודים באימפריה הפרסית מרצח עם שזמם לבצע בהם המן בהסכמת המלך אחשוורוש, והחג הוא יום הודאה לה' על הצלה זו. (ויקיפדיה)

מחלצותינו
הבגדים היפים ביותר שלנו

ציטוטים

”לא רק הזכייה בפרס חשובה אלא כל הדרך המשותפת שעשינו עד הזכייה.“

הקשר הרב דורי