מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פאפא דודו

תמונה שלי עם סבי
תמונה של סבי בן שמונה עשרה לפני 62 שנים
סיפור חייו של דוד שפיר

שמי דוד, אני משתתף שתכנית הקשר הרב דורי, להלן סיפורי:

נולדתי בעיר בה הכל היה באהבה: הייתה לי ילדות טובה. היה בית ספר יהודי בו למדתי. עברתי את התיכון, נכנסתי לבית ספר מוסלמי. היה לנו טוב ובבית הספר שלנו כל שבוע היה מגיע שייח' והוא היה דתי מוסלמי, הוא לימד אותנו את הקוראן ועל הדת המוסלמית. אנו היהודים היינו חופשיים, מי שהיה רוצה ללמוד יכל, מי שלא רצה לא למד. אני היחידי שהלך לכיתה בשביל ללמוד קוראן (קוראן זה ספר קדוש של המוסלמים). בזכות הקוראן הזה פעמיים ניצלתי במצרים, הקוראן הזה מאוד עזר לי בחיים.

אני ומשפחתי מאוד רצינו לעלות לארץ. ההורים שלי עלו, אני ועוד אח שלי נשארנו בפרס (איראן). מדוע? כי היינו צריכים לשרת בצבא. היו הגרלות בקשר לשירות בצבא, אני ואחי השתתפנו, שילמנו שוחד והשתחררנו. אז עלינו ארצה. כשעליתי ארצה בשנת 1963 לא היה אפשר להודיע להורים שהגעתי. נתתי את הכתובת של ההורים שלי לטקסי והוא הביא אותי עד לבית בירושלים – איזו שמחה! ביקשתי מהנהג שייכנס אלינו הביתה ולאט לאט יגיד להם שאני ואח שלי נשארנו שמה להודיע להם, כדי שמרוב התרגשות הם לא יקבלו התקף לב. נכנסנו לבית לאחר חיבוקים ונשיקות, הייתה סעודה ובאו כל המשפחה.

כשהיינו כבר בארץ, אחי היה עם מדים בארץ ואני מאוד קינאתי בו אמרתי לאחי: "תוריד את המדים!". לבשתי אותם למחרת והלכתי ללשכת הגיוס. אמרו לי: "אתה לא יכול לשרת כי אתה כמה ימים בארץ. אתה צריך ללמוד באולפן ולאחר מינימום שישה חודשים תבוא לפה". הלכתי והתגייסתי, כשהשתחררתי הייתה מלחמת ששת הימים. השתתפתי בה ואנחנו מכובשי ירושלים. לאחר המלחמה חיפשתי עבודה. חיפשו אז מוכסים לגבולות. משום שידעתי ערבית קיבלו אותי לעבודה בגשר דמיה ואלנבי. אחרי יריחו לאחר תקופה נפצעתי בעבודה והשתחררתי מהעבודה. הפכתי לסוחר עתיקות: הייתי טס בכמה מדינות, בתוכן מצרים וירדן. לאחר מסעותי בעולם הכרתי את אשתי דרך השכנה שלי בירושלים, היא נתנה לי מספר טלפון. במוצאי שבת הייתי בבית אשתי לעתיד בחולון, יצאנו בערך שנה והחלטנו שאנחנו מתחתנים. תודה לאל יש לי ארבעה ילדים, שתי נכדות ושני נכדים ותודה לאל אני הבן אדם הכי מאושר בעולם.

הזוית האישית

הנכד יהונתן: אני הייתי מאחל לסבי בריאות, שמחה אינסופית ולחיות עוד הרבה שנים בבריאות מלאה.

מילון

קוּרְאָן
הקוּרְאָן הוא ספר הקודש של דת האסלאם. הקוראן מכיל 114 פרקים (סוּרא) המסודרים לפי גודלם, הפרקים הארוכים מופיעים בתחילת הקוראן (מלבד הפרק הראשון המכיל 7 פסוקים (אַיָהְ) בלבד), ולאחריהם באים הפרקים הקצרים. לפי האסלאם, הקוראן הוא ספר טהור שירד לידי מוחמד מהשמים, בשפה ערבית טהורה. (ויקיפדיה)

שייח'
שייח' הוא תואר שניתן למנהיג בשבטים בדואיים וערביים. משמעות השם בערבית היא זקן, אף שהשייח' אינו בהכרח כזה. הכינוי מתייחס לעיתים קרובות לאחד מזקני השבט, לאדם משכיל או לעולמא (מלומד דתי). למרות שהכינוי מתייחס בעיקר לגברים, קיימות בהיסטוריה מספר דוגמאות שבהן היו גם נשים שנשאו תואר זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”שיהיה שלום וצדק“

”בזכות הקוראן פעמיים ניצלתי במצרים, הקוראן הזה מאוד עזר לי בחיים“

הקשר הרב דורי