מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עשרים וחמישה בתי כנסת בעיר ילדותי

אברהם ושמואל
דורוהוי
בעיר דורוהוי, ברומניה היו 25 בתי כנסת

שם לפי מקצועות של האנשים שהתפללו שם. היה בית כנסת על שם מערת המכפלה ואנחנו התפללנו  בבית כנסת הזה. אבא שלי היה הגבאי של בית הכנסת. המצב היה מאוד קשה, כל יהודי היה צריך ללכת עם טלאי צהוב ומידי יום היו מטילים עוצר והיה מותר ללכת רק שעתיים ביום ורק למקומות מסוימים. אחרי זה באה הפקודה של הגירוש מהעיר. הודיעו לנו שתוך שעתיים  עלינו להיות בתחנת הרכבת. הכניסו אותנו ברכבת לקרונות של בקר. 85 אנשים בקרון אחד. הקרונות היו כמעט סגורים.

נסענו יומיים בלי אוכל ובלי שתייה והגענו למקום קוראים לו אטקי. שם היינו ובלילה העבירו אותנו על הנהר ניאסטר, על רפסודות. הרבה אנשים נפלו לתוך המים וטבעו. הגענו לצד השני של הנהר ניאסטר. משם צעדנו שלושה ימים בלי מים ובלי אוכל. הגענו לעיירה שרגרות שמה, שם היינו במשך שנתיים בתנאים בלתי אפשריים שקשה לתאר אותם.
רק אחרי שנתיים חזרנו הביתה לרומניה לעיר דורוחויו לא מצאנו שום דבר בבית, היה רק קירות. המצב היה מאוד קשה. לאחר 6 שנים קיבלנו אישור לעלות לארץ הגענו שארץ הכניסו אותנו לאוהלים היינו שנתיים במעברה.
אחרי המעברה התגייסתי לצבא ושירתתי במשטרה הצבאית שנתיים וחצי. אחרי שהשתחררתי מהצבא קניתי קו לחלוקה מחברת "תנובה". באותו הזמן התחתנתי ונולדו לי 3 ילדים, שלושה בנים.
אחרי 50 שנה בהן גרתי בעיר חיפה עברתי לגור בקריית ארבע, ששם יש לי שני בנים ו-16 נכדים, על מנת להיות ביחד איתם
העשרה
"פרעות דורחוי הן פוגרום שערכו יחידות צבא רומניות ביהודי העיירה דורוחוי (Dorohoi) שברומניה, ביום 1 ביולי 1940 ובמהלכו. לפי דו"ח רומני רשמי, נרצחו בפרעות 53 יהודים ועשרות נפצעו. לדברי יהודי המקום, מספר הנרצחים נע בין 165 ל-200. מעשים אלה נעשו ברומניה, בטרם נכנסה למלחמת העולם השנייה, לפני שכרתה ברית עם גרמניה הנאצית ובטרם דרך חייל גרמני על אדמת רומניה". ויקיפדיה
 תשע"ו, 2016

מילון

פרעות דורחוי
פרעות דורחוי הן פוגרום שערכו יחידות צבא רומניות ביהודי העיירה דורוחוי (Dorohoi) שברומניה, ביום 1 ביולי 1940 ובמהלכו. לפי דו"ח רומני רשמי, נרצחו בפרעות 53 יהודים ועשרות נפצעו. לדברי יהודי המקום, מספר הנרצחים נע בין 165 ל-200. מעשים אלה נעשו ברומניה, בטרם נכנסה למלחמת העולם השנייה, לפני שכרתה ברית עם גרמניה הנאצית ובטרם דרך חייל גרמני על אדמת רומניה.

מעברה
מקום ששם שיכנו את העולים לארץ

ציטוטים

”התחתנתי ונולדו לי 3 ילדים שלושה בנים“

הקשר הרב דורי