מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עץ נוסף באדמת הארץ

ליאם וסבא שמואל בחצר בית הספר
מחזיק לשתייה חמה מתקופת הילדות
כך נקלטנו בישראל הצעירה של שנות ה- 60

שמי הוא שמואל על שם סבא מצד אמי – שנספה בשואה.

שם משפחה – פלג. השם שונה בגלל שנסעתי להשתלמות בחו"ל במסגרת שירותי הצבאי. שם המשפחה הקודם שלי היה פלר.

נולדתי ברוסיה (ברית המועצות). נולדתי בתאריך 28/10/1943. כל שנה אני מציין את יום הולדתי עם כל בני משפחתי. בילדותי (השנים הראשונות לחיי) חוויתי רעב גדול שנבע מסיום מלחמת העולם השנייה. עד גיל 7 גדלתי בכפר בשם וורונצובקה ליד העיר וורונז'.

ברצוני לספר על מקרה אחד שהיה כשהייתי בגיל 3 או 4. באחד הימים הגיעה אחות שבאה לתת חיסונים לכל הילדים. אני לא רציתי שיתנו לי זריקה ולכן ברחתי מהגן. בדרך הביתה התחבאתי מתחת לגשר כיוון שפחדתי לבוא הביתה. כמובן שהתחילו לחפש אותי בכל מיני מקומות בדרך מהגן ועד הבית. כמובן גם אמא שלי הצטרפה לחיפושים. אחרי כמה זמן הם מצאו אותי וזה אחרי שאיש אחד אמר להם שהוא ראה ילד שמסתתר מתחת לגשר.

העלייה לישראל

עלינו לישראל בשנת 1957 בחודש מאי. משפחתי – הורי, אחותי ואני הגענו למעברה בקריית חיים. כמו כל ילד גם אני הלכתי לביה"ס – לכיתה ו'. הייתי המום מהמפגש הראשון שלי עם ילדי הכיתה (צברים). הגעתי לביה"ס לבוש בחליפה ונעליים כפי שהיה מקובל בביה"ס ברוסיה. לתדהמתי ראיתי שילדי הכיתה לבושים בגופיות צבעוניות ונעלו סנדלים תנכיות. כל אחד ישב בצורה שונה ולא בכיוון הלוח והמורה כפי שאני הורגלתי לכך. כמובן גם להם זה היה מאד מוזר לראות ילד לבוש בצורה מוזרה כזאת. נראה לי שנראתי להם כחייזר מכוכב אחר.

ההכרות של סבא וסבתא

את אשתי הכרתי בחיפה. התחתנתי בשנת 1968 ואז הייתי בן 25. החתונה הייתה בחיפה באולמי "תפארת". בגיל 28 נולד ארנון – בני הבחור. בגיל 35 נולד לירן ובגיל 37 נולדה בתי קארין. יש לי 2 נכדים מהבת שלי בשם טום וליאם.

עם סיום שירותי הצבאי כולל שירות קבע, התחלתי לעבוד בתע"א (מב"ת). עבדתי במקצוע שנרכש בצבא (השתלמות בחו"ל) ובלימודי בארץ.

 

הזוית האישית

ליאם: למדתי על סבא שלי הרבה דברים שלא ידעתי לפני כן. אהבתי להיפגש עם סבא שלי ולחוות משהו מרגש ובנוסף על כך הקשר שלי איתו השתפר מאוד בעקבות המפגשים.

סבא שמואל: במפגשים שהיו לי עם נכדי ליאם, ראיתי שיש לו סבלנות כלפי, שליטה בנושאים של המפגשים, שליטה בשפה ובכתיבה. אני תקווה שהמפגשים האלה יהדקו עוד יותר את הקשר ביננו.

אני ונכדי ליאם בבית הספר

תמונה 1

מילון

וורונז'
וורוֹנֶז שם נהר ברוסיה, יובל שמאלי של נהר דון. אורכו של וורונז' 342 ק"מ, הנהר קופא במחצית הראשונה של דצמבר ונשאר תחת הקרח עד סוף מרץ. הערים ליפצק ו-וורונז' שוכנות לאורך הנהר.

תע"א
התעשייה האווירית לישראל. התעשייה האווירית לישראל בע"מ, או בקיצור: התעשייה האווירית, בראשי תיבות: תע"א (באנגלית: Israel Aerospace Industries; בראשי תיבות: IAI) היא חברה ממשלתית ישראלית אשר מפתחת ומייצרת בעיקר מוצרים תעופתיים, מערכות חלל, מערכות ביטחוניות וצבאיות, ומוצרי אלקטרוניקה. ויקיפדיה

ציטוטים

”הייתי המום מהמפגש הראשון שלי עם ילדי הכיתה (צברים).“

הקשר הרב דורי