מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עץ המשפחה שלי מלוב – לדלתון

מכינות אילן יוחסין לגילה דבוש
לידור, טליה וגילה בחדר מחשבים
גילה דבוש "עליתי ארצה מהעיר מסילטה בלוב"
שלום קוראים לי גילה דבוש אני גרה בדלתון.
נולדתי בלוב, להורי קראו שימעון  וסלמה אלגלי. עליתי ארצה מהעיר מסילטה בלוב.
"בקהילה היהודית של לוב  היו לפני הקמת מדינת ישראל כ-38,000 איש. רובם בעיר המרכזית, הבירה טריפולי (ולכן מכנים אותם "טריפוליטאים"). ריכוז נוסף של יהודי לוב התקיים בפנים המדינה, קרוב למדבר סהרה. יהודים אלה התבדלו מסביבתם והתגוררו בשכונות נפרדות, חלקם במערות חצובות בקרקע.",  אנחנו גרנו בעיר מסילטה. קהילת יהודי לוב, היא מן העתיקות בעדות ישראל. יש לכך מקורות היסטוריים, ארכאולוגיים וספרותיים. היהודים בלוב דיברו ערבית בניב מיוחד, המכונה טריפוליטנית. היו מילים  בעברית ובארמית. על-אף שמרבית הגברים היהודים ידעו לקרוא ולכתוב עברית לצורכי תפילה, רמת העברית הייתה נמוכה יחסית, והחינוך היה מבוסס ברובו על לימוד בעל פה.
רוב היהודים התגוררו בשכונות והתפרנסו מעבודות מסחריות של חנויות, מכולות, ירקנים, קצבים ומסעדות. "הסוחרים התפרנסו בתוך השכונות היהודיות, אך היה עליהם להביא את הסחורה מחוץ לשכונות אלה והם נדרשו לקיים מגע עם האוכלוסייה הלא-יהודית. מנגד, בעלי המלאכה התפרנסו, לרוב, מחוץ לעיר. החל תהליך של עיור והיהודים עזבו את עבודות השדה והפכו לאומנים ולבעלי מלאכה. ככל שגברה ההגירה לערים הגדולות השתפר מצבם הכלכלי של היהודים. הם פנו למסחר, וחלקם אף עסקו בנפחות, פחחות, סנדלרות, נגרות וחרטות. בענפים כמו הטבעת מטבעות, צורפות וחייטות הם היו מונופול. לרוכלים היהודיים הייתה עדיפות על המוסלמים משום שיכלו לסחור ישירות עם הנשים המוסלמיות, דבר שנמנע מסוחרים גברים מוסלמים. עקב עדיפות זו, התרבו הרוכלים היהודיים, ונדדו ברחבי לוב."
לנו, בלוב היו לנו הרבה שטיחים ששווים המון כסף, כדי לעלות לארץ ישראל היינו צריכים למכור את השטיחים בחצי מחיר מהמחיר המלא. בנוסף לפרנסת המשפחה ממסחר בשטיחים, המשפחה גידלה גם פירות כמו תפוחים ואגסים.
כל בני המשפחה עזרו בעבודה, ( היינו שבעה אחים ואחיות אחות אחת נפטרה ). אני זוכרת, שהיינו קמים מוקדם בבוקר כדי לצאת לקטיף.  תחום פרנסה נוסף בו עסקנו גידול כבשים, פרות ועיזים.
בחיינו שם, הסתפקנו במה שהיה לנו ולא בקשנו יותר.
עליתי לארץ  מלוב, בשנת 1951  כשהייתי בת 12. התחתנתי בגיל צעיר, בגיל 17 עם שלום. לי ולשלום נולדו עשרה ילדים , לצערי  מעשרת ילדי שתיים נפטרו כשהיו קטנות . היום אנחנו גרים במושב דלתון, מושב בצפון, ליד צפת, השייך למועצה אזורית מרום הגליל. היישוב הוקם ע"י מהעיר טריפולי שבלוב, בשנת 1950 בעזרת איגוד המושבים של הפועל המזרחי.
אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספר אולפנת מירון ויחד עם התלמידות שמלמדות אותי,  בניתי את עץ המשפחה שלי.
 
תמונה 1

 

מילון

מסילטה
עיר בלוב

דלתון
דַּלְתּוֹן הוא מושב בצפון ישראל, ליד צפת, השייך למועצה אזורית מרום הגליל. את היישוב הקימו עולים מהעיר טריפולי שבלוב, בשנת 1950 בעזרת איגוד המושבים של הפועל המזרחי. תושבי היישוב עוסקים בחקלאות, בגידול גפנים, מהם מיצרים את יינות דלתון וכן מתיירות - השכרת צימרים במושב.

ציטוטים

”"רק לשמוח כל הזמן ולחייך"“

”בחיינו שם, הסתפקנו במה שהיה לנו ולא בקשנו יותר.“

הקשר הרב דורי