מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה

מרכז יום "בית אברהם" , חיפה
תעודת הוקרה
ילדות בלי בית

הכול התחיל ב-17.9.1920 כשטובה נולדה ברומניה, בעיר הנקראת צ'רנוביץ (עיר סמוכה לגבול עם צפון רומניה) בבית היו חמש נפשות.

בשנת 1941 פרצה המלחמה, באותו הזמן הם היו בבית, אבל כשהתחילה המלחמה הגרמנים פרצו לרומניה ושלחו אותם לגטו בצ'רנוביץ. הם לקחו את אחיה לשירות צבאי והיא נשארה לבד בגטו.

כל בוקר טובה הלכה לבקר את ההורים. יום אחד כשהגיעה לגטו הוריה לא היו שם. לקחו אותם ברכבת למחנה השמדה.

זו הייתה עונת הסתיו, הבית היה תפוס, היא הסתובבה ברחוב ולא היה לה איפה לגור. פתאום נזכרה בבית שנולדה ששם גרו שכנים מילדותה. אם המשפחה שאהבה אותה פתחה לה ואמרה: "אסור לי להכניס אותך, אבל אין לי לב להשאיר אותך בחוץ". היא הכניסה מיטה למרתף והאכילה אותה עד סוף המלחמה. מותר היה לה לצאת רק בלילה. כשנגמרה המלחמה, טובה ניגשה לעירייה, הפקידה (הגברת קוגן) הבטיחה לה שאם היא תדע משהו היא תגיד לה. יום אחד הפקידה הגיעה לביתם של השכנים ופיה בשורה טובה ומרגשת, היא אמרה שהוריה ואחותה של טובה שרדו והם בדרך הביתה.

כאשר הוריה חזרו, הם  שבו לכיוון ביתם הקודם וגרו קומה מעליו. הוריה חזרו לחיים הקודמים שלהם. בשנת 1946 בפסח הודיעו שהרוסים חזרו לעיר. הגיע צו שאומר כי אזרחים רומנים יכלו לחזור לרומניה. אחיה השתחרר מהצבא והגיע לבני המשפחה ברומניה ושם הוא מצא להם דירה.

טובה ואחותה התחילו לעבוד. אחרי המלחמה ברומניה הייתה אמה בת 56 ואביה בן 59.

עד שנות ה-50 הם עבדו קשה לפרנסתם. בשנת 1950 עלו לישראל וטובה התחתנה עם שמחה פינקלמן. טובה למדה בסמינר למורים וגננות ועבדה שנים רבות כמורה לחינוך מיוחד. יש להם שישה נכדים וששה נינים. בשנת 1952 הם מצאו דירה בגבעת אולגה, ההורים קיבלו את הדירה ביחד עם אחותה. כעבור שנתיים אמה נפטרה מדום לב. אביה נפטר כעבור חמש שנים, בשנת 1959מדיכאון וגעגוע.

בעלה נפטר בתאריך 22.12.97 , היה לו קשה לנשום,הוא שכב הרבה בבית חולים וכשחזר הביתה טובה שמחה, אך  לצערה הרב הוא חזר לבית החולים והיה שם שבועיים.

יום אחד כשהגיעה לבית החולים, בעלה ביקש ממנה לא לבוא לבקר אותו אחרי הצהריים.

טובה הלכה משם בשעה 13:30 ובשעה 15:00 הגיעה האחות והנכדה ובישרו לה שבעלה נפטר.

הזוית האישית

כיום טובה בת 96 וחצי, פעילה, מגיעה למרכז היום, "בית אברהם" ולומדת כל יום דבר חדש. אני מאחלת לה בריאות, אהבה והנאה מהרגעים הקטנים כגדולים בחיים.

מילון

גטו צ'רנוביץ'
הוקם בידי רומניה הפשיסטית באוקטובר 1941. הגטו התחסל עם ביטול ההגבלות על תנועת היהודים בעיר באוקטובר 1943.

ציטוטים

”"שבע השנים הראשונות בבית זה החינוך של כל החיים".“

הקשר הרב דורי