מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על חמורים מסוריה לארץ ישראל

אסתר ומפל
תבשיל מג'דרה

שמי אסתר רומנו אמא ל4- ילדים שתי בנות ושני בנים .כיום אני סבתא ל-11 נכדים.

נולדתי בסוריה בשנת 1944. 

יהדות סוריה נפגעה קשות לאחר עצמאות סוריה. ב-1946 פרצו מהומות אנטי יהודיות ונשללו זכויות יסוד מהיהודים. בשנת 1947, לאחר החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר, התחוללו פרעות קשות ביהודים בערים חאלב ודמשק, מהקשות ביותר שספגו יהודי סוריה. הקהילה נפגעה אנושות, בית הכנסת המרכזי של חאלב נשרף, ורכוש רב הוצת או נהרס. לאחר הקמת מדינת ישראל נמלטו בעל כורחם רוב יהודי סוריה, ומתוך 30,000 היהודים שחיו בה לפני הבריחה ההמונית נשארו רק כ-5,000. מתוך היהודים שעזבו הגיעו לישראל כ-1700 איש. ב-1948 הוחמר עוד יותר מצב היהודים. נשללו מהם כל זכויות האזרח והוטלו עליהם גזירות כלכליות כבידות. החל מ-1949 נאסר על היהודים לצאת מסוריה.

כשהייתי בת 17 עליתי לארץ עם אחותי הגענו לארץ בעזרת רכיבה על חמורים. בתקופה זו אסור היה ליהודים לצאת מסוריה.

לא לקחנו שום דבר איתנו חוץ מכמה בגדים. השארנו בסוריה את כל רכושנו, דירה, רהיטים.

השפות שאני מדברת הן עברית וסורית .

אני אוהבת לסרוג, בשעות הפנאי לבלות עם חברים ממועדון הקשישים, צופה בטלוויזיה בתוכניות בערבית.

האוכל האהוב עליי הוא מג'דרה שזה אורז עם עדשים.

והנה מתכון מהאינטרנט של למג'דרה בסגנון הסורי: 

ממלאים סיר במים ומניחים בתוכו את העדשים ומבשלים במים בלבד עד להתרככות קלה של העדשים (אל דנטה). כדי לדעת אם העדשים אכן מספיק מבושלות, אני מוציאה בעזרת כף כמה עדשים בודדות ומועכת אותן בין שני אצבעות או טועמת על מנת לראות שהן מעט רכות אך לא קשות מדי (אני אישית משתמשת בעדשים של "סוגת" ובד"כ הבישול הוא של 25 דקות לריכוך הרצוי).בינתיים, מחממים במחבת את השמנים ומוסיפים להם את הבצלים ומטגנים אותם עד להשחמה.לאחר שהעדשים מוכנות, מסננים את מי הבישול מהעדשים ושוטפים אותם קלות בלבד במי ברז רגילים, מחזירים את העדשים לסיר הריק, מוסיפים את האורז, ¾ מכמות הבצל המטוגן יחד עם השמן שבו הוא טוגן ושנותר במחבת (את היתרה של הבצל המטוגן משאירים בינתיים במחבת לשימוש מאוחר יותר), מתבלים, מוסיפים את ¾2 כוסות המים (בשלב הזה ניתן לטעום את מי התבשיל ולתקן תיבול במידת הצורך), מכסים את הסיר ומניחים על אש גדולה על לרתיחה הראשונה, לאחר הרתיחה הראשונה מעבירים את הסיר ללהבה הנמוכה ביותר ומבשלים את המג'דרה עד להתאדות הנוזלים ולמצב שהתבשיל נראה עדיין רטוב (גם אם למראית עין בעצם אין נוזלים בסיר), בשלב הזה מעבירים את הסיר מכוסה לתנור שחומם מראש ל- 120 מעלות לכ- 15 דקות. מוציאים את הסיר מהתנור מערבבים את התבשיל ומפזרים מעל את יתרת הבצל המטוגן שנשאר לנו בצד ומגישים לצד אשל או סלט ירקות חמוץ.

בנימה אישית: אסתר יקרה, אני שמחה שהכרתי אותך, תודה שסיפרת לי על חייך ומאחלת לך שתזכי לעוד שנים של בריאות ושמחה. תודה על המתנות שנתת לי.

מכל הלב מפל כיתה ו'2

המפגשים התקיימו בין תלמידי בי"ס הגליל בתל אביב לבין מרכז רב שירותים לקשיש "התקווה", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בשנה"ל תשע"ד (2013-4), בהובלתן של המורה כלנית לובל ישראל, היועצת מורן בייז ומנהלת המועדון ציפי אורטל.

מילון

סוריה
אחת ממדינות ערב הגובלת בגבול הצפוני מזרחי של ישראל. יהודים רבים הגיעו לארץ מסוריה, עד שנסגרו שעריה. גם אז הוברחו יהודים לארץ בעזרת חמורים.

ציטוטים

”האוכל האהוב עליי הוא מג'דרה שזה אורז עם עדשים.“

הקשר הרב דורי