מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על חברות ויזמות

כל שלוש שעות נחתה טיסה מעיראק בלוד 1.5.1951 - ויקיפדיה
ילדים משחקים במעברה - ארכיון המדינה
עזרה בין חברים

שמי עומר מסיקה משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא יעקב שמש. סבא סיפר לי במפגשים את סיפוריו. סבא נולד בשנת 1942 בעיר בגדאד בעיראק. הוא עלה לישראל בשנת 1951 כשהיה בגיל 9. זו הייתה העלייה הגדולה של יהודי עיראק לישראל שקראו לה מבצע עזרא ונחמיה.

עליית יהודי עיראק – מבצע עזרא ונחמיה

"מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני". (ויקיפדיה)

סבא מספר על ילדותו במעברה:

"בצעירותי היו לי חברים רבים מהכיתה אחדים מהם היו חברים קרובים יותר שעליהם סמכתי והאמנתי שיעזרו בעת הצורך. בתקופה זו גרנו במעברה והאמצעים היו מאד דלים לכן המצאנו משחקים מכל מיני חפצים שסתם היו זרוקים והעסקנו את עצמנו במשחקים חברתיים שהמצאנו. בנינו עגלות קטנות מעץ. אני זוכר למשל שבחג בפורים הכנו קופסה שהייתה בעגלה שבנינו ומי שרצה שנעשה לו סיבוב בעגלה היה צריך לשלם באגוז או בשקד. במשחק זה גם יזמנו ויצרנו וגם הרווחנו מהמשחק אגוזים ושקדים.

על החברים הקרובים מאד סמכתי והם נתנו לי את האומץ לא לפחד ליזום דברים ולפתח עוד דברים ביחד הכנו שיעורים ותכננו איך להתקדם בהמשך הדרך בחיים כי ההורים לא ידעו את השפה העברית ולא יכלו לעזור  לנו בלימודים במסגרת הבית ספר.

לקריאה נוספת על החיים במעברה בשנות ה- 50  – ארכיון ציוני מרכזי

הזוית האישית

עומר מסיקה מביא את סיפורו של סבא יעקב שמש. סיפור ילדות במעברה על ילדים יזמים צעירים.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני.

ציטוטים

”במשחק שבנינו גם יזמנו ויצרנו וגם הרווחנו מהמשחק אגוזים ושקדים.“

הקשר הרב דורי