מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על הניסים בתקופת המנדט

אבא ואני רות בחתונה משפחתית
אבא בצד ימין עם הוריו,אחיותיו ואחיינו
בצל הקמת המדינה

אבי ישעיהו כהן היה בין התינוקות האחרונים שנולדו בבית החולים הדסה הר הצופים, לפני שפרצה מלחמת העצמאות. אבא נולד להורים חלוצים, אביו נפתלי כהן מהונגריה ואמו לאה לבית הרצוג מסלובקיה. שניהם עלו לארץ לפני מלחמת העולם השנייה כאשר למעשה רוב משפחתם נשארה שם ונספתה. ההורים גרו והתיישבו בערים שונות לפי צרכי השעה, יבשו ביצות ברעננה, רמת גן ולבסוף הגיעו לרובע היהודי בירושלים. לזוג נולדו 5 בנות ושני בנים כאשר אבי הילד האחרון נולד ערב מלחמת העצמאות.

תמונת הורי אבי – נפתלי ולאה כהן

תמונה 1

בשנת 1947-1948 היה מצור על יהודי ירושלים ותושבי הרובע חרפו את נפשם על מנת להגן על עצמם ועל החיילים של ההגנה מפני הירדנים והבריטים.

כאשר הרובע היהודי נפל בידי הליגיון הירדני, כל הגברים שחיו ברובע ללא משפחה נלקחו לשבי הירדני. לסבי וסבתי היה חבר שהגיע מהמחנות באירופה ללא משפחה. סבי נפתלי, ריחם על הפליט ללא הילדים ולא רצה שיילקח בשבי ולכן הציע לו לקחת את אבי, בנם הקטן בידיו כאילו זה בנו, כך ינצל מהשבי. היציאה מהרובע הייתה דרך שער ציון, תוך כדי הליכה הידיד איבד את משפחת כהן – משפחתו של אבי… בצאתו מן השער כאשר לא ראה אף אחד מבני המשפחה החליט להניח את אבי הקטן בצד הדרך ולהמשיך לדרכו. עבר זמן והורי אבי לא פגשו את הידיד ולא את בנם ולכן החליטו לחזור על עקבותיהם ומצאו את אבי ישעיהו יושב בפתחו של שער ציון….

הזוית האישית

רות בן יאיר: השתתפתי בתוכנית של הקשר הרב דורי ובחרתי לשתף בסיפורו של אבי שנולד ברובע היהודי בירושלים.

סיפורו הנוסף של אבי נכתב על ידי אחותי אסתי פינטו: התינוק ששמר על ה"סטן"

מילון

מסירות
נאמנות ,רצון ואכפתיות לעשות מעל ומעבר עבור האחר

ציטוטים

”תושבי הרובע היהודי חרפו את נפשם על מנת להגן על עצמם.“

הקשר הרב דורי