מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על הניסים במלחמות ישראל

הסבא דוד ונכדתו יעלי
מלחמת יום הכיפורים
הפגזים נפלו קרוב אלינו. דחף בלתי מוסבר דחף אותי להתגלגל למרחק של שלושה מטרים..

שלום, קוראים לי יעלי אמיתי, אני לומדת בבית ספר "בית רבקה" בכפר חב"ד.

רציתי להגיש לפניכם את סיפורו של סבי היקר דוד, המספר על שנות הילדות והבגרות שלו.

 ילדותי

שמי דוד חיו נולדתי בירושלים בשנת 1954, לאבי יונה ולאמי רחל.

כשהיינו  ילדים קטנים היינו בונים ומכינים בעצמינו את המשחקים שלנו. הכנו אותם משאריות של חומרים שהיינו אוספים ממקומות שונים ובעיקר מאתרי בניה. אחד המשחקים האהובים שלנו היה ליצור לבד  קורקינט מעצים או קרשים וגלגיליות. משחק נוסף שאהבנו מאוד לשחק שהיה מתאים לאותם ימים-(שכיום אי אפשר לשחק במשחק הזה, כי הוא מסוכן) הוא ה"סטנגה", ברחוב שלנו היו מעט מאוד מכוניות, ולכן יכולנו לשחק עם כדור לרוחב הכביש, המשחק היה נקרא סטנגה. היינו בועטים בכדור  בחזקה, והכדור היה עף מצד לצד לרוחב כל הכביש.  היה לנו עוד משחק מעניין: מתחת למרפסת של השכנים שלנו שכן לו מרתף,- שם היינו מקרינים שם תמונות מ"פילים" של מצלמות בעזרת פנס. וכמובן ששיחקנו גם בתופסת ומחבואים.

מלחמת ששת הימים

פרוץ המלחמה

כשפרצה מלחמת ששת הימים הייתי תלמיד בכיתה ז'. המלחמה פרצה בשעה 8:05, לפתע נשמעה אזעקה ובחדשות הודיעו שהתחילה מלחמה עם מצרים, וקרבות עזים מתחוללים בסיני בין חיילי צה"ל לחיילי מצרים. ירושלים הייתה עדיין שקטה ואנחנו הלכנו לבית הספר כרגיל. בית הספר בו למדתי היה ממוקם במרחק של חמש דקות הליכה מהבית שלי. לפתע  באותו יום בשעה 11:00 התחילו להישמע נפילות פגזים גם בירושלים, והמלחמה התחילה גם עם ירדן שהייתה על גבול ירושלים. מיד הורידו אותנו למקלטים והייתה קצת  היסטריה במקלט. לאחר כשעה של ישיבה במקלט, כשסבבנו  מתפוצצים פגזים-החליטו ההנהלה ומורי בית הספר שכל הילדים יתפזרו לבתיהם. הגעתי בריצה לבית ורק אבא היה. הוא לקח אותנו למקלט של בית הספר קושט. במקלט הצטופפו כל המשפחות של השכונה. כל משפחה פרשה שמיכה משלה, וכל המשפחה ישבה  עליה. כך  "בילינו" במקלט  שני ימים ושתי לילות.  ביום השלישי הודיעו לנו, שירושלים שוחררה והעיר העתיקה נכבשה, רק אז יצאנו מהמקלט והלכנו ברגל הביתה.

שחרור הכותל

חג השבועות חל בשבוע שלאחר סיום המלחמה. לקראת חג השבועות ניתן אישור ל"עליה לרגל". באותו חג הכותל היה מלא באלפי יהודים שצעדו לכותל.  הייתה זו עבורי הפעם הראשונה  שביקרתי בכותל, לאחר תשע עשרה שנה, מאז מלחמת השחרור  שהכותל לא היה בידי ישראל .

תמונה 1

 

מלחמת יום הכיפורים

פרוץ המלחמה

6 שנים  לאחר מלחמת ששת הימים, כשהייתי כבר כבן 19 – חייל בצבא, פרצה מלחמת יום כיפור. בשעה 14:00 בצהריים בערב היום הקדוש, יום כיפור, שלחו שליח להודיע לכל החיילים לחזור ליחידות שלהם מכיוון שמתכוננים  למלחמה. לא יכולתי לחזור מפני לא הייתה תחבורה ציבורית בשעה כזאת בערב יום כיפור.

בעיצומו של יום כיפור , אחרי שחזרתי מבית הכנסת, נשמעה הזעקה בשעה-14:00 שבישרה על פרוץ המלחמה. במוצאי יום כיפור נסעתי ליחידה שלי בצפון. הגעתי ב-22:00 בלילה, ויצאנו לקרב. במלחמה זו הוצבתי בסיני. במהלך המלחמה היו אירועים קשים מאוד. באחד הקרבות חברי הטוב נהרג. שבועיים לאחר תחילת המלחמה  חצתה היחידה שבה שירתתי  את תעלת סואץ למצרים.

ניסים

אחד האירועים הזכורים לי כנס אישי היה כאשר לפתע באחד הימים החלה הפגזה קשה של המצרים על היחידה שבה הייתי. הפגזים נפלו קרוב מאוד אלינו, נשכבנו על האדמה החולית של חצי האי סיני. דחף בלתי מוסבר דחף אותי להתגלגל על החול למרחק של 3 מטרים. כעבור מספר שניות נפל פגז מיצרי בדיוק במקום שבו שהייתי  כמה דקות קודם. הרעש היה מחריש  אוזניים והעשן שמסביב החניק את המקום.  היה זה נס גדול.

נס נוסף: היה זה בשעת בוקר מוקדמת, אחד החיילים שסיים זה עתה את משמרתו התיישב על מיטתי, כשהוא פורק ומוציא את הכדורים מן הנשק שלו. פקחתי את עייני מתוך שינה וראיתי קנה של רובה מול ראשי, הרמתי את היד והזזתי את קנה הרובה  הצידה והתהפכתי לצד השני, כעבור שנייה נשמעה ירייה שהחרישה את אוזניי ופגעה בארון מתכת  שהיה ליד מיטתי. אילו לא הייתי מזיז את קנה הרובה – הירייה יכלה לפגוע פגיעה קטלנית בראשי.

סיום המלחמה

המלחמה נמשכה כשלושה שבועות. לאחר המלחמה היחידה שלי נשארה  במצרים במשך חמישה חודשים. עברנו שם גם את חג החנוכה, הכנו לבד חנוכיה מחומרים שהיו זמינים במקום שם. היא הייתה עשויה מתרמילים של תשעה פגזים.

הזוית האישית

יעלי אמיתי: ברצוני להודות לך, סבא יקר, שהקדשת מזמנך היקר להעשיר אותי בסיפורי הילדות והבגרות המעניינים שלך. החכמת אותי מאוד. שה' יברך אותך בעוד הרבה שנים של בריאות ושמחה והרבה נחת מכולם.

תודה יעלי.

מילון

סטנגה
הוא משחק ילדים דמוי כדורגל המיועד לשני שחקנים. למשחק מספר גרסאות ומספר משחקים קרובים לו. המשותף לכל המשחקים הוא כי לכל שחקן מותר ליצור מגע עם הכדור רק פעם אחת בתור. הנקודות נספרות לפי ביצועי השחקן אל מול "שער" היריב. הטיפול בכדור נעשה בראש או ברגל, כפי שנעשה בכדורגל. המשחק משוחק בכל סוג כדור שנמצא בסביבה .

פילם
סרט צילום

ציטוטים

”תודה לה' על ניסך ועל נפלאותיך שבכל יום ויום.“

הקשר הרב דורי