מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על הארון הוא טיפס

סבתא דיתה מספרת על סבא צביקה
סבא צביקה בילדותו
הסיפור על סבא צביקה בעלי

שנת לידה: סבא צביקה נולד בשנת 1934.

שנת עלייה של ההורים של סבא: סבא אברהם גובר עלה ארצה בשנת 1924 מאוקריינה. סבתא קלרה גובר לבית רודרמן עלתה בשנת 1926 מהעיר מינסק שברוסיה הלבנה.

תמונה 1

סבא מדבר: כשהתגייסתי בשנת 1951 שלחו אותי לגולני.

במחנה הצבאי "שרגא" שהיה בסביבת נהריה.

באותה תקופה עלו לארץ עולים רבים ולא הספיקו לבנות להם בתים. לכן ליד כל עיר הקימו מעברה של אוהלים וצריפים ובהם גרו העולים החדשים עד שיוכלו להקים את בתיהם. ליד נהריה הייתה מעברה ששכנה ליד נחל הגעתון, ומה הבעיה? זו הבעיה! באותה שנה במיוחד בתקופת החורף ירדו גשמים חזקים וסוערים ושיטפונות החלו! ונחל הגעתון עלה על גדותיו! קראו לנו מהצבא להוציא את האנשים הרבים שהיו באוהלים ובצריפים, ולהעבירם למקום יבש.

אני וחברי ספיר שהכרתי בצבא נכנסנו לאוהל אחד וראינו איש שטיפס על הארון וסירב לרדת מפני שחשש מהמים העמוקים שהיו בכל האזור. גם אנחנו היינו במים עד הצוואר.. ואני והוא רטובים ומוציאים נשים, גברים, זקנים וטף על גבינו, עד שהצלחנו להעביר בשלום את כל העולים למקום יבש. שם שהו עד שחדלו הגשמים. זאת הייתה חוויה שלא אשכח…

 

תמונה 2

קישור לסיפור: מאה שנה בארץ ישראל – שני אחים לשתי אחיות

קישור לסיפור: סבא הקשר

הזוית האישית

שחר: שמחתי לשבת עם סבא וסבתא שלי ולשמוע סיפורים על התקופה בה הם היו ילדים למדתי על המעברות ועל התנאים שבהם חיו אנשים בימים הראשונים לאחר שעלו לארץ.

סבא וסבתא: שמחנו לשבת עם שחר ולשתף אותה בזיכרונות שלנו מימי ראשית המדינה. תוך כדי כך הזכרנו מושגים ודברים שנראים לנו ידועים ומוכרים, אך הדור הצעיר אינו מכיר אותם.

מילון

מעברה
ישוב קליטה - בעליה הגדולה לאחר הכרזת המדינה

ציטוטים

”: "גם אנחנו היינו במים עד הצוואר.. ואני והוא רטובים ומוציאים נשים, גברים, זקנים וטף “

הקשר הרב דורי