מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על גדות הירדן

סבתא גילה וספיר
סבתא גילה בירדן
לא סיפרנו להורים יצאנו יחפות כמו שאז כל הילדים היו הולכים...

קיבוץ שדה נחמיה

נולדתי בקיבוץ שדה נחמיה חוליות שנמצא בגליל העליון. הקיבוץ נמצא במפגש הנחלים הבניאס וחצבאני שמתאחדים יחד לנחל הירדן. כשהיתי ילדה לא היה בקיבוץ בריכת שחיה וכל הקיץ הינו מבלים שעות בירדן: שוחים עושים אומגות מעל הירדן  ומתנדנדים בנדנדות שהכנו בעצמנו. באותה תקופה הירדן היה שוצף וקוצף (לא כמו היום שאין כמעט מים).

שבת אחת כשהיתי בערך בגיל 8-9 החלטנו כמה בנות לעשות טיול ארוך בשפת הירדן רחוק יותר מהקיבוץ. לא סיפרנו להורים יצאנו יחפות כמו שאז כל הילדים היו הולכים. אך באותו יום היה חום לוהט וכפות הרגלים שלנו נשרפו. אחרי התלבטות מצאנו פתרון קטפנו גבעולי סופים דקים ועלי צמחים שונים ויצרנו מהם סנדלים.

עברו מספר שעות ואחרי שלא שבנו הביתה מפלס הדאגה של ההורים עלה. אחרי התייעצות בין ההורים כשהקיבוץ כולו מרקחה ולאף אחד אין מושג היכן הבנות הנעדרות. הוקם צוות חיפוש עם שורה של מתנדבים,שיצא לשטח כשהם סורקים את כל האזור. באותם הימים הקיבוץ היה מאד קטן עם מספר מועט של חברים.

בצעירותי על גדות הירדן

תמונה 1

השמועות פשטו בקיבוץ במו אש על ההעלמות שלנו. אחרי חיפוש ארוך מצאו אותנו יושבות שמחות לצידי הירדן ולא מבינות על מה כל המהומה סביבנו. כמובן שהעמידו אותנו על חומרת מעשינו והזהירו אותנו שלא נצא את גדרות הקיבוץ ללא אישור ההורים והצוות החינוכי.

הזוית האישית

סבתא גילה מספרת לספיר הנכד את סיפורה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

קומונה
היו משתמשים במושג זה בקיבוצי ה"שומר הצעיר" למקום של כל הבגדים של חברי הקיבוץ. קומונה זה גם משג של שיתוף.

שדה נחמיה
שְֵׂדה נְחֶמְיָה הוא קיבוץ באצבע הגליל בצפון עמק החולה כ-5 ק"מ ממזרח לקריית שמונה, המשתייך למועצה אזורית הגליל העליון. הקיבוץ הוקם בשנת 1940 על ידי עולים מאוסטריה,צ'כיה והולנד ( אשר השתיכו לתנועת הנוער המכבי הצעיר), על אדמות שנקנו מהכפר הערבי א-דווארה. הקיבוץ נקרא על שם נחמיה דה־לימה, ציוני הולנדי, שהיה יושב ראש ההסתדרות הציונית ההולנדית בשנים 1918-1912, ויו"ר קק"ל (קרן קיימת לישראל) בשנים 1922-1919. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשהקיבוץ כולו מרקחה ולאף אחד אין מושג היכן הבנות הנעדרות....“

הקשר הרב דורי