מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על ארגז התפוזים במחנה המעצר בקפריסין

פנינה לפני עלייתה לארץ ישראל.
משפחת שקולניק המורחבת .
פנינה ,בהיותה נערה, גרמה לשמחה והתרגשות בתקופת המעצר בקפריסין, טרם קום המדינה.

סיפורה של אמי, סבתא פנינה שקולניק חכם, שרה ורוקדת במחנה המעצר בקפריסין.

"רב הלילה רב שירנו…" מילים יעקב אורלנד  

תמונה 1

סבתא פנינה נולדה ברומניה ב-1931 בעיר גלאץ. במשפחה הגדולה חיו חמישה ילדים והיא השלישית בינהם ,בהפרש של שנה בין ילד לילד. שני בנים ושלוש בנות. אביה היה חזן בעל קול נפלא ואמה הייתה אשת חזן. ברחוב ממול חיו סבה וסבתה הוריה של אמה אליהם היתה קשורה מאוד. סבתה שרה, (על שמה אני קרויה ) היתה אשת חסד גדולה וארחה בביתה אנשים רבים שבאו לאכול וישבו לשיר זמירות שבת עם הסבא דודי. באותו בנין בו גרה חיו גם הדודה בקה והדוד הירש ושתי בנותיהן גרטה ואווה. הבנות דודות היו כאחיות נוספות לאמי ואחיה.

יום בהיר אחד לאחר מלחמת העולם בשנת 1946 קיבל אחיה הקטן של אמי חיים בן ה13 מכתב שהוא היחיד הרשאי לעלות לא"י. כולם שמחו ובכו כאחד. חיים היה הבן הקטן של סבתא שלימה. היא נתנה לו תיק עם אוכל ומעט כסף והוא עלה על האניה והפליג לפלשתינה היא א"י. מידי כמה חודשים, הגיע מכתב מחיים הקטן שהוא בסדר ולומד במקווה ישראל. כעבור חצי שנה קיבלו אישור עליה צביה ואמי. אמי בת החמש עשרה נחשבה הבוגרת ושמרה על אחותה הקטנה בשנה. הן עלו בשמחה על האניה כדי להצטרף לחיים ובדרך נעצרו ע"י האנגלים. האנייה שינתה כיוון והפליגה למעצר באי קפריסין. שם נפתחו מחנות גדולות של בני נוער. אמי שהייתה שייכת לתנועת בני עקיבא, הכירה את חברי תנועת הנוער דרור הבונים -רומניה, היא רקדה, שרה ושמחה איתם מאוד. הם סידרו לה, ארגזים של תפוזים הפוכים והיא נעמדה עליהם וריגשה את כולם בשיר געגועים לאמא ביידיש. "איידישע מאמע"

My Yiddishe Momme (sung in yiddish) Regine Zylberberg

 

אמא עומדת על ארגזי התפוזים ושרה במחנה המעצר בקפריסין

תמונה 2

היא שרה להם את שירי עליית הנוער השמחים בעברית. כולם מחאו לה כפיים והזילו דמעה. היא הייתה הכוכבת של דרור הבונים ובני עקיבא. תקופת קפריסין זכורה לה כשלושה חודשים של שירה ריקודי הורה, סיפורים לתוך הלילה ושוטרים אנגלים נחמדים. בסוף המעצר עלתה לארץ ישראל. אחותה צביה נכנסה למקווה ישראל והצטרפה לחיים אחיה הקטן. אמי היתה כבר בת 16 ולכן נשלחה לבית החלוצות בחיפה והחלה ללמוד עברית ולהיות גננת. כך הכירה את אבי בנימין ז"ל, שהיה פלמחניק חיפאי ונחמד, הם התאהבו והתחתנו.

סבתא פנינה וסבא בני באהבה נצחית 

תמונה 3

סרטון של סבא בני וסבתא פנינה

אלבום התמונות של סבתא פנינה 

  

מצגת התמונות של סבתא פנינה  

כך קמה משפחה חדשה בארץ ישראל ואנחנו נולדנו ארבעת אחיי ואני. השירה והשמחה ליוותה את משפחתנו בזכותה של אמי כל חיינו. אבי הצטרף לשמחה עם סיפורים מעניינים על הגבורה של הפלמ"ח וההגנה. אנו גדלנו במשפחה ציונית דתית האוהבת את א"י מאוד. היום המשפחה גדולה מאוד ולאמי ואבי קרוב למאה צאצאים ברוך ה'.

הזוית האישית

הייתה לי שרי אולנר ולאמא שלי פנינה שקולניק חכם חוויה נפלאה ,אמא נהנתה מאוד ,לספר לי ולילדיה הגדולים,לנכדיה וניניה על חוויותיה כילדה ונערה בהקמת מדינת ישראל.

מילון

ציונית דתית
הציונות הדתית היא זרם אידאולוגי בתנועה הציונית המבסס את התמיכה בלאומיות היהודית ובהקמת מדינה ליהודים כחובה הנובעת מתורת ישראל. תומכת הציונות הדתית במעשה אנושי להשגת ריבונות יהודית. רבים בציונות הדתית מדברים על שילוב שלושת הערכים של תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל.ויקיפדיה

ציטוטים

”לא להתייאש כי הגיעה עת צרה - רק לשמוח יש! “

הקשר הרב דורי