מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלינו כי הגיס שלי היה ציוני

שרה וספיר
שרה בצעירותה
הגיס-השותף רצה לעלות ועלינו בעקבותיו

שרה גרה בטורקיה. היא הייתה בת 32 עם שני ילדים בנים, אחד בן 11 ואחד בן שלוש. הם לא רצו לעלות לארץ ישראל.

גיסה היה ציוני, והיה שותף בעבודה של בעלה. בטורקיה הייתה אנטישמיות. על הקירות של החנויות היו כתובות נגד יהודים. העובד הראשי בחנות של בעלה היה אומר שהוא מחכה שהיהודים ילכו, כדי שהוא יוכל להפוך להיות הבוס. גיסה של שרה החליט לעלות לארץ ובעלה היה צריך לשלם סכום כסף אם הוא היה מחליט להישאר ולא לעלות לארץ. לשרה היה קשה מאוד להיפרד מאחותה ומאימא, שלה כי אימא שלה הייתה גרה אתם , אז הם החליטו לעלות לארץ יחד אתה. הם מכרו את כל רכושם ועלו לארץ. מה שכאב לשרה, זה המכירה של הפסנתר שלה, שהיה גדול מכדי להביא אותו, והיא נאלצה למכור אותו.
שרה ומשפחתה הגיעה לארץ בלי לדעת מילה אחת בעברית, לכן הם הלכו ישר לאולפן ביבנה. הם נשארו שם שלושה שבועות ובינתיים הם חיפשו בית. בסופו של דבר, הם קנו בית עם מעט הכסף שהיה להם ולקחו משכנתה על מנת לממן את השאר. לבנה הגדול היה קשה מאוד להתחיל בית ספר בארץ הוא התחיל ללמוד בבית הספר גורדון בבת-ים. בהתחלה היה חוזר כל יום הביתה בוכה, וסיפר שהוא לא מבין שום דבר. שרה הגיע לבית הספר על מנת לדבר עם היועצת, והיועצת המליצה על פנימייה בירושלים שנקראת "חוות הנוער היהודי". שרה דיברה עם הבן שלה על העניין והם הסכימו ללכת לבדוק במה מדובר בדיוק. כשהגיעו לפנימייה, הם ראו שם ילד שגם הוא עלה מטורקיה, והבן שלה שמח שיהיה לו עם מי לדבר. בפנימייה התלמידים היו לומדים בבוקר, ואחה"צ ממשיכים ללמוד באולפן. שרה הייתה הולכת לבקר את בנה פעמים בשבוע בפנימייה, ובשבת היו מגיעים ועושים פיקניק ביחד. הבן הקטן של שרה, בן השלוש וחצי, התחיל ללכת לגן, ואחרי תקופה שרה גילתה שמרביצים לו שם. שרה הסבירה לבנה שלא יחזיר לילדים, אבל הגננת לא עזרה לו ולא עשתה שום דבר עם העניין.
הבן הקטן של שרה לא אהב את ישראל, וכשהוא גדל והיה בן 23 הוא עזב ועבר לארצות הברית.
 
בעלה של שרה הסתובב בת"א כדי למצוא עבודה. בנחלת בנימין פגש בחנות את מי שהיה הרואה חשבון שלו בטורקיה. הוא הציע לו להיות השותף שלו בחנות, וככה הוא מצא עבודה, והעניין של הפרנסה שלהם הסתדר.
 
תשע"ג

מילון

חוות הנוער הציוני
פנימייה בירושלים שבה לומדים ילדים עולים ונועדה לסייע להם בקליטה בארץ

ציטוטים

”הבן חזר הביתה בוכה, וסיפר שהוא לא מבין שום דבר“

הקשר הרב דורי