מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית מרבד הקסמים של סבתא רבתא שלי

אני וסבתא רבתא שלי צדקה בביתה ברחובות
תמונה משפחתית
העליה מתימן

סבתא רבתא שלי, צדקה משולם פנחס, נולדה בעיר תעז בתימן. באותם הזמנים לא היה נהוג לתעד לידות לכן גילה לא ברור עד היום. בהגיעה לארץ רשם פקיד הסוכנות את גילה כפי שחשב לנכון. הדבר היחיד שהיא יודעת, לפי מה שסיפרה לה אמה, שהיא נולדה בשמחת תורה.

היא ואחיה היו יתומים מאב, שהיה סוחר ובאחד ממסעותיו למצרים נשדד ונרצח. הם גדלו עם אם צעירה והיו נתונים לסכנות. בשנת 1948 הם החלו את מסעם לארץ ישראל, שנמשך ימים רבים. הם הלכו במדבר ברגל ורכבו על גבי גמלים כשהילדים יושבים בתוך שקים שהיו מונחים על גבי הגמלים. סבתא זוכרת שהיו מניחים אבנים בתוך השק של הילד הקטן יותר כדי ליצור איזון.

השיירה הייתה בדרכה למחנה העולים "חאשד" בעיר עדן. המסע לא היה קל. היה מחסור במזון ומים ואנשים רבים חלו ומתו. כמו כן היה חשש מכנופיות של מוסלמים שהיו אורבים לשיירות, בוזזים את רכושם וחוטפים את הילדים.

לאחר מסע קשה הם הגיעו למחנה "חאשד" כשהם מורעבים ומיובשים, שם חיכו להם נציגים של הסוכנות היהודית וצוות רפואי. התנאים במחנה היו קשים מאוד וכעבור מספר שבועות הם הוטסו לארץ.

בארץ הם נשלחו למחנה העולים בעתלית. שם הם גרו באוהלים בצפיפות, בקור נוראי, כשמזג האוויר חורפי וגשום, האדמה בוצית ומים בכל מקום. תקופה זאת זכורה לסבתא כחוויה נוראית ובמשך שנים לא הסכימה לדבר עליה. כעבור זמן הם הועברו לפתח תקווה ושוכנו בדירת חדר עם שירותים חיצוניים. לאחר מכן קיבלו מ"עמידר" בית קבע של חדר וחצי עם שתי מיטות של ה"סוכנות" וכך החלו חייהם בארץ.

החיים בשנים הראשונות לא היו קלים. שני ילדים עם אמא לבדם בארץ חדשה כשהכול כל כך שונה ולא מוכר להם. ההתאוששות מכל מה שעבר עליהם בדרך לארץ לא הייתה פשוטה. השנה הראשונה בבית הספר לא הייתה קלה – הלבוש השונה, כיסוי הראש והמבטא גרמו לכך שסבתא סבלה מבושה, מנידוי והחרמה בבית הספר. לאחר הלימודים היו קבוצת בנות מעולי תימן מצטרפות לאימהות שלהן והולכות לנקות בתים כדי לפרנס את הבית.

כשבגרה היא הכירה את יוסף פנחס מרחובות, התחתנה איתו ועברה להתגורר ברחובות שם היא חיה עד היום. היא ילדה ארבעה ילדים והיא סבתא לאחד עשר נכדים ולשישה נינים.

הרחבה

מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. פרטים נוספים על המבצע

תמונה 1

עולים תימנים ממתינים לטיסה לישראל בשדה התעופה בעדן

צילום מאת זולטן קלוגר – קובץ זה זמין באוסף התצלומים הלאומי

 

הזוית האישית

הייתי רוצה לומר: שמהחוויה הזאת של הלמידה למדתי הרבה על סבתא שלי ועל ההיסטוריה שלה. על החיים בתימן שהיו קשים ועל ההסתגלות שלה כילדה בארץ. את ההתיעוד עשיתי במשותף עם סבתא שלי אורלי יודינסקי ונהננו מאוד לעבוד ביחד היה לי ממש כייף ומהנה ובנוסף למדתי הרבה.

סבתא אורלי: עקב המוגבלות של אימי תיעדנו ביחד אני ונועם את סיפור עלייתה. מה שהיה פרוייקט מרגש, מהנה, מלא ערך מוסף בהרבה מובנים. חוויה בלתי נשכחת!

מילון

עליית מרבד הקסמים
מבצע העלאתם של יהודי תימן לארץ ישראל. כיוון שהם עלו במטוס לארץ הם דימו זאת לשטיח מעופף.

ציטוטים

”מכל מלמדי השכלתי“

הקשר הרב דורי