מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית יהודי אתיופיה

אני וסבתי וברקע בן גוריון
סבתא שלי עזרה ותרמה לעולי אתיופיה
גורמים לעלייה

עליית יהודי אתיופיה לארץ ישראל

הגורמים לעליה

מה שליווה את קהילת יהודי אתיופיה הוא: "חלום השיבה לארץ ישראל". תחילת הגשמתו של חלום זה בשנת 1975, כאשר הכירה הרבנות הראשית ביהדותם של בני הקהילה, ובהחלטה שקיבלה ממשלת ישראל, בשנת 1977, להעלותם ארצה. בין השנים 1977-1984 הגיעו לארץ בהדרגה כ-8000 איש.

אנשי העלייה ודרכם ארצה

בדרכם אליה, העולים, שרצו להגיע לישראל, נאלצו להגיע לגבול סודן. העולים התארגנו לקבוצות קטנות ויצאו לדרך ארוכה. רובם צעדו ברגל ונתקלו בגורמים מסוכנים. המסע לסודן נמשך בין שבועיים לחודש ימים, ורבים מתו בדרך במסע התלאות המסוכן.

הסיפור שלי – קליטת העולים בשנת 1977

רציתי להתנדב בקהילה, לכן הצטרפתי למועדון ויצ"ו בהרצליה, שם נקלטתי ומשם יצאתי להתנדבות. עד הגיעם של העולים פעלתי בקהילה בהרצליה במקומות שונים ובכול אשר קשור לרווחתם של תושבי העיר, בכול אשר נזקקו. ובשנת 1984, בהגיעם של עולי אתיופיה, חלקם נשלחו להרצליה, העיר בה גרתי, התחלקנו לצוותים וכל צוות קיבל משפחה.

עזרה לעולה

זכיתי לקבל באהבה את משפחת תמנו שלומו ודליה, הורים לשני ילדים ומרגע הגיעם למרכז הקליטה, ליוויתי ועזרתי להם בהשתלבותם בחיים בארץ ישראל. הלכתי איתם למוסדות הקשורים לקליטה, דאגתי שיקבלו ביגוד, שדירתם תהיה מאורגנת ומסודרת, אירוח בביתי ועוד… היינו קשורים במשך 4 שנים. משפחת "תמנו" הפכה להיות בני בית אצלי ואצל ילדיי.

לסיכום: היום ידוע שבני העדה מעורים בתוכנו, ואיתנו בכול מקום ומקום. עדה אהובה והשמחה גדולה !!!

 

 

התנדבות

ההתנדבות תרמה לי אושר ושמחה, שהענקתי ותרמתי לקליטת העולים ובמיוחד לעדה האתיופית. במשך השנים המשכתי להתנדב עם נערות במצוקה. בבית איזי שפירא ברעננה, מוסד בו מתחנכים ילדים עם צרכים מיוחדים. חנכתי בני מצווה למשפחות במצוקה .

ראיון עם עולת אתיופיה

"שמי ג'נט, עליתי במבצע משה בשנת 1984. מצב משפחתי: 3 ילדים ובהריון עם ילד רביעי. בהגיעי לארץ שיכנו אותנו בחיפה במעונות קליטה, לאחר למידה באולפן, קיבלתי דירה ב"עמיגור" בעפולה. בשנת 1988 התגרשתי, לכן עברתי לעיר הרצליה קרוב להורי. שם גידלתי את ארבעת ילדי. בשנה זו נכנסתי לויצ"ו, נשלחתי להשתלמות ולמדתי טיפול בקשישים".

ראיתי מול עיני אישה מלאת רצון ואהבה לארץ ולילדיה, אישה שראתה את הטוב בתוך כל הקשיים של עליית האתיופים. ג'נט מודה למתנדבות ויצ"ו שעזרו ותמכו בה ובקהילה עד עצם היום הזה.

חוויה ישראלית

החוויה שלי היא לראות את העלייה לארץ ישראל, למרות הקשיים שיש בדרך, וכל יהודי בכל קצות העולם, שירצה לעלות לארץ ישראל , תמיד ימצא מקום בארץ. "אם תירצו אין זו אגדה"! אני חוויתי את החוויה הישראלית כשעליתי עם הורי מתימן בשנת – 1949, לכן נושא העלייה קרוב מאוד לליבי.

 

קישור לסיפור: אמא קטנה – שמחה זילבר

 

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

מוסדות
הסוכנות היהודית, משרד הקליטה, משרד הרווחה

אולפן
לימוד השפה העברית לעולים מארצות שונות ולעולי מבצע משה

ויצ"ו
ארגון של נשים מתנדבות

ציטוטים

”כל ההמון הגדול הזה כמו התאבן שם בדמות לילה מפחידה, כאילו אינם בני אדם אמתיים. “

הקשר הרב דורי