מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתי מאלג'יר

אני וסבתא יחד כיום.
תמונה של סבתא עם משפחתה באלג'יר.
סיפור חיי ונעורייי עד לעלייתי לארץ ישראל

הסיפור של סבתי

תמונה 1
ההורים של סבתי בחתונה שלהם

שמות ההוריי: אלי והילדה. אחיי: גי, לוסיה, ברנר, הנרי, תיאודור, שלמה, זאק, דולי ואני מרטין.

תמונה 2

 

קוראים לי מרטין.  קראו לי בשם זה כי אלג’יר הייתה חלק בלתי נפרד מצרפת והיינו חייבים לתת שם צרפתי כי זה היה חוק, לכן קראו לי בשם מרטין. נולדתי בעיר ביסקרה שבאלג’יריה ביבשת אפריקה. נולדתי בסביבה עם ערבים וצרפתים. בעיר בה גרתי היה בית-כנסת והרבה עצי תמרים.

אימא הייתה עקרת בית ואבא היה אח בבית חולים ותמיד לבשו בגדים אירופאים. כשעלינו לצרפת לא כל האחים שרדו ושלושה מתו. גרנו בבניין שבו היו עולים מצרפת וקראו לעיר לה קרונוב.

בשעות הפנאי היינו משחקים בג’ולות ושיחקנו בבוץ. לא היו לנו עפרונות ולכן היינו כותבים באבן  גיר. לא נהניתי בבית ספר כי כולם היו נוצרים ואני הייתי היהודייה היחידה, היו הרבה אנטישמים שלא אהבו יהודים, והם קראו לי "יהודיה מלוכלכת".

החג היחידי שהיינו בו זה המרדיגרה, פורים של הנוצרים ואת התחפושות אימא הייתה תופרת. הורינו לא הרשו לנו להשתתף בטיולים ומסיבות עם כל החברה, בגלל היחס הלא מכבד ליהודים.

בביה"ס היה חדר אוכל שם כולם אכלו, אבל אנחנו לא אכלנו עם כולם ואימא הייתה לוקחת אותנו מביה"ס למקום ציבורי, שאנשים נהגו לאכול ובבית אימא הייתה מכינה אוכל ביתי ומזרחי שמאוד אהבתי.

שתי אחיותיי היו בתנועות נוער, אני לא השתתפתי. בשעות הפנאי אהבתי לשמוע מוסיקה מכל הסוגים. באותם זמנים היה את הריקוד טוויסט שרקדו. הלהיטים באותה תקופה היו של להקת החיפושיות וברולוקסטן, להקת האבנים התגלגלות. היתה לנו בבית טלוויזיה בשחור לבן, טלפון. כדי להאזין למוסיקה היינו שמים תקליטים בפטיפון.

כשהגעתי לארץ העבירו את משפחתי לדימונה, בהמשך, חיפשתי אולפן כדי ללמוד עברית, ובקיבוץ חולדה נפתח אולפן כדי ללמוד עברית. הגעתי לקיבוץ לאולפן, הייתי מתנדבת, באותה תקופה היו המון מתנדבים שהגיעו לקיבוץ מחו"ל.

לאחר שסיימתי 6 חודשים באולפן, הגשתי מועמדות להיות חברת קיבוץ ובעקבות כך עברתי מהמגורים של מתנדבים למגורים טובים יותר בתוך הקיבוץ. עברתי הרבה בתים.

באחת המסיבות בקיבוץ הכרתי את סבא יוסי, התחלנו לצאת, לאחר שנה התחתנו, לאחר שנה נוספת נולדה בתי יעל. ובהמשך נולדו ילדיי יאיר ותמי.

כיום אני גרה בקיבוץ חולדה וגאה להיות סבתא לנכדיי (הילדים של יעל) ליאם, עמית ואמה. ולנכד הטרי שנולד לא מזמן לבתי תמי.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

טוויסט
ריקוד רוקנרול שהיה אופייני לשנות השישים.

ציטוטים

”ריקוד הטוויסט היה ריקוד פופולארי בתקופת הנעורים שלי.“

הקשר הרב דורי