מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתי לארץ והחיים במרקו

תמונה משותפת בתאל ורנה
הייתי ילדה בת 3
השתלבות בארץ ישראל

שמי רנה בן זנו נולדתי בשנת 1943 בעיר מקנס שבמרוקו. אבי התייתם מאמו והחליט להתגייס ללגיון הזרים, שבדרך כלל רק פושעים ורוצחים מתגייסים ללגיון הזרים הספרדי, אבל לאבי לא הייתה ברירה, מפניי שלא היו לו הורים. בסופו של דבר הוא החליט להתנדב ללגיון הזרים ונשלח להילחם במלחמת העולם השנייה בספרד. אחרי המלחמה חזר למרוקו.  הוא חזר מהמלחמה למרוקו וחזר לחברתו, שכיום היא אימי.
 
הורייה של אימי התנגדו לזוגיות זו, כי הוא שירת בלגיון, והייתה דעה קדומה שרק פושעים היו בלגיון הזרים . אמא שלי לא ויתרה, כי האהבה ניצחה בסופו של דבר הם התחתנו ואנו נולדנו שתי בנות ובן. כבת בכורה הייתי תמיד חולה וחלשה וכאשר גדלתי והתחזקתי אמא שלי שלחה אותי למטפלת ,כי הייתי ילדה מפונקת מאוד. קבלתי את שמי רנה על שם אם אבי. 

אבא ואמא שלי, אבא עם מדים של ליגיון הזרים לפני החתונה  

תמונה 1
 
 
 תעודת לידה, ניתנה במקנס, 1 באפריל שנת 1943
 
תמונה 2
 
בביתנו גרו במתחם אחד ארבע משפחות. בחצר  הבית שיחקנו כל הילדים. הייתה לנו באר, ששאבנו ממנה מים והינו צריכים לסנן את המים, כי לא תמיד הם היו נקיים. בחג שבועות כל הילדים היו עולים לקומת הגג שלנו, ומשליכים מים על כל האנשים שטיילו ושהלכו לבית הכנסת. ככה זה היה נהוג, בכל הרחובות בעיר מקנס בחג השבועות. 

בת 3 במרוקו עם אחותי קלילה 

תמונה 3
 
הייתה לי ילדות יפה כמה שזכור לי עם יחסי שכנות טובים עם השכנים הערבים שלנו, שאהבנו אותם והם אהבו אותנו. כאשר שמעו שאנו עולים לארץ ישראל, הם בכו ושיכנעו אותנו להישאר, אבל אבי היה ציוני והוא החליט לעלות לארץ.
 
העלייה לישראל
עלינו ממרוקו  לשראל, העליה החלה בשנת 1948. הגענו למחנה עולים שבצרפת ושם התגוררנו שנה שלמה. שם נולד אחי הרביעי במספר, במחנה עולים שבצרפת. הגענו לארץ ישראל רק אחרי שנה, בשנת 1949, הגענו לנמל חיפה באוניית המעפילים נגבה.  היה קשה באונייה כי היה צפוף מאוד ולא נעים.
 אני בת 5 במחנה עולים במרסיי בצרפת אמא ואבא אחותי ואחי ואמא בהריון. 
 תמונה 4
 
הקליטה בארץ 
כשהגענו, העבירו אותנו לפרדס חנה ושם התגוררנו באוהלים. עד שירד עלינו שלג והאוהל קרס עלינו. העבירו אותנו ליישוב כפר-אתא (קריית אתא). גרנו בשכונת בלוקים ובשכונה התגוררו יחד עולים ממדינות שונות: אשכנזים, תימנים ומרוקאים, זה היה קיבוץ גלויות. כולם לא ידעו עברית, דיברנו ביידים. הילדים כרגיל מתחברים יפה ומהר יותר מהמבוגרים. לבסוף נהינו משפחה אחת לא היו לנו אפליות.
 
ללא כביש כשהלכנו לבית ספר זו דרך ללא דרך בקיץ חם מאוד, בחורף קר גשום ולא היו לנו תנאים ולא היה לבוש מתאים. בדרך כשעלינו לארץ אבדה כל תכולת הבית שלנו במסע ועמה כל הלבוש. כשהגענו לבית הספר הכנסו אותנו לכיתה שבה שתי שורות (שתי כיתות), אחת כיתה א והשנייה כיתה ב – שתי כתות יחד. הייתי בת 6 הילדה הבכורה בבית לא הבנתי כלום בכיתה, כי לא הייתה לי עזרה בלימודים. גם בבית לא הייתה עזרה, מפניי שהורי לא ידעו קרוא וכתוב וכך זה המשיך כל השנים. למרות זאת אהבתי ללמוד: ספורט, טבע, מלכאת יד. שאר מקצועות הלימודים, לא ענינו אותי, כי היה לי קשה וכך סיימתי לימודי עד כיתה ח.
 
בתום לימודי בית ספר יסודי, הציעו לי ללמוד מקצוע ספרות ולמדתי ספרות בשנת 1964.  התחתנתי והמשכתי לעבוד במקצוע בהצלחה. נולדו לי 2 בנות מקסימות ונתנו להם כל שאפשר בקשר ללימודים ולחוגים.
 
כיום יש לי תחביבים ואני עוסקת בהם בהנאה ותודות למרכז "להבה" אני לומדת מחשבים  בשיתוף עם תכנית "הקשר הרב דורי", יש לי חונכת שהיא תלמידה מקסימה ושמה בת אל.  
 
העשרה
לגיון הזרים הספרדי: "הלגיון הספרדי (בספרדית: Legi?n Espa?ola), לשעבר יחידת הזרים (בספרדית: Tercio de Extranjeros) הוא יחידה מיוחדת בצבא הספרדי, אשר הוקמה בשנת 1920 על פי הדגם של לגיון הזרים הצרפתי. החל משנת 1987 הופסקה קבלת אזרחים זרים ליחידה, לכן שונה שמה ל"הלגיון הספרדי". הלגיון הספרדי הוא יחידה מסדר גודל דיוויזיוני ומשרתים בו כ-8,000 חיילים". ויקיפדיה
 
אניית המעפילים נגבה: ""נגבה" הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה. 
נגבה נבנתה בשנת 1915 על ידי מספנות "רויאל סְכֶלְדֶה" (Royal Schelde) בהולנד. האונייה עברה בחייה תהפוכות שונות. בתחילה היה שמה "אקוודור" . ויקיפדיה
תשע"ו
 

מילון

לגיון
התנדבות לצבא של הלגיון הצרפתי

לגיון הזרים הספרדי
הלגיון הספרדי (בספרדית: Legi?n Espa?ola), לשעבר יחידת הזרים (בספרדית: Tercio de Extranjeros) הוא יחידה מיוחדת בצבא הספרדי, אשר הוקמה בשנת 1920 על פי הדגם של לגיון הזרים הצרפתי. החל משנת 1987 הופסקה קבלת אזרחים זרים ליחידה, לכן שונה שמה ל"הלגיון הספרדי". הלגיון הספרדי הוא יחידה מסדר גודל דיוויזיוני ומשרתים בו כ-8,000 חיילים.

נגבה אניית המעפילים
"נגבה" הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה. נגבה נבנתה בשנת 1915 על ידי מספנות "רויאל סְכֶלְדֶה" (Royal Schelde) בהולנד. האונייה עברה בחייה תהפוכות שונות. בתחילה היה שמה "אקוודור"

ציטוטים

”לדבר עם הידיים - הינו קבוץ גלוית דברנו עם הידים והשפתיים וכך נוצר קשר“

הקשר הרב דורי