מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתי ארצה וילדותי בזמן הקמת של מדינת ישראל ושנותיה הראשונות של מדינת ישראל

משה דקלו ודנה מזרחי - נכדתו
משה על האוניה
סיפור ילדותו של משה דקלו בתקופת הצנע, ולאחר מכן בגרותו בחיל הים.

עלייתי ארצה וילדותי בזמן הקמת של מדינת ישראל ושנותיה הראשונות של מדינת ישראל:

נולדתי בבולגריה ,בהיותי בן שנתיים בשנת 1948, החליטו הורי לעלות למדינת ישראל, באותה שנה הוקמה מדינת ישראל.

עם עלייתנו ארצה המצב הכלכלי במדינה היה קשה מאוד, שוכנו בבית עולים עם עולים חדשים רבים מכל העולם.

אבי שהיה בשנות ה-30 לחייו גויס מיד לצה"ל.

כדי שיהיה מזון זמין לכל העולים החדשים המדינה קבעה מדיניות של צנע, ולכל משפחה ניתנו על ידי המדינה תלושי מזון לפי מספר הנפשות בכל משפחה, כך שכל משפחה הייתה צריכה להגיע לחנויות המזון ולרכוש את המזון עם תלושים בלבד.

המזון לא היה בנמצא בצורה חופשית כפי שהיום. כמו כן לא היה בנמצא עדיין מקררים חשמליים, וכדי לשמור על המזון ניתן היה לרכוש קרח עם התלושים על מנת שהאוכל לא יתקלקל. גם  כיריים מגז או תנורים לא היו, חיממנו את המזון והבית באמצעי חימום שפעלו באמצעות נפט, שגם אותו לא היה ניתן לרכוש בצורה חופשית אלה עם התלושים שכל משפחה קיבלה מהממשלה.

את הלבוש והנעליים, גם כן, לא היה ניתן לרכוש באופן חופשי. ניתן היה לרכוש בגדים בסיסיים כגון מכנסיים חולצות והכל היה בדרך כלל בצבע חאקי, שם בית החרושת אשר סיפק את הבגדים היה "אתא". כך שכל האנשים והילדים היו בדרך כלל עם אותו לבוש ולא כפי שיש היום שאפשר לקנות בגדים בצורה חופשית ומגוונת.

 

תמונה 1

סיפור מבצע סיני:

בערך בהיותי בגיל 10 פרצה מלחמה בין מצרים לבין מדינת ישראל, המלחמה נקראה "מבצע סיני"  או "מבצע קדש"המלחמה נמשכה כשבוע ימים.

מלחמת סיני היתה מלחמהקצרה שהתנהלה ביןישראל,בריטניהוצרפתלביןמצרים, בין29 באוקטוברל5 בנובמבר1956(כ"ד בחשווןעדא' בכסלותשי"ז). במהלך המלחמהכבשצה"ל אתחצי האי סיני,למעט רצועה צרה לאורךתעלת סואץ,השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש.

באחד מלילות המלחמה הגיעה לחיפה אניית מלחמה מצרית אשר התחילה להפציץ את חופי חיפה.

מאחר ולמדינת ישראל לא היה חיל הים גדול האנייה הופצצה על ידי חיל האוויר ונלקחה בשבי לנמל חיפה. באותה תקופה התגוררתי בחיפה.  כל הלילה היו אזעקות, ומאחר שלא היו  מקלטים (היכן להסתתר ולהתגונן). זכור לי שעלינו על גגות הבתים וראינו כיצד האנייה המצרית נגררת לנמל חיפה.

לאחר מכן חיל הים שיפץ את האנייה והפך אותה לאנייה בשירות חיל הים נקרא "האנייה אח"י חיפה", אח"י ראשי התיבות הם: אניית חיל הים.

מאוחר יותר, במסגרת שירותי הצבאי הפלגתי עם אנייה זו עם חיל הים לאיטליה.

תמונה 2

 

משה על התוכנית:

התוכנית תרמה בזה שהעברנו לדור הצעיר על אורח החיים בזמן הקמת מדינת ישראל. כך שזו הייתה תקופה שהדור הצעיר אינו מכיר כלל, וכך הם מקבלים מושג על אורח החיים שהיו במדינת ישראל לפני כ-50-60 שנה.

דנה על התוכנית:

התוכנית תרמה בכך שהיה לנו כיף ,ולימדתי את סבי איך להשתמש במחשב בדברים שלא ידע כל כך.

גם חגגנו יחדיו את החגים ונהננו. הקשבתי לסיפוריו של סבי מהעבר תקופת הילדות שלו, וגם ראיתי תמונות שלו מהעבר.

מילון

צנע
המושג צנע, בא מהמילה צניעות בזמן הקמת מדינת ישראל הגיעו מכל קצות תבל המוני יהודים כעולים חדשים ומאחר והמדינה הייתה עדיין עניה הוחלט בממשלה שכל האזרחים יהיו במעמד שווה לגבי אוכל ולבוש לכולם יהיה אותו דבר ולכן מדי חודש כל משפחה קיבלה תלושי מזון וביגוד לפי מספר הנפשות במשפחה. כך שכולם קיבלו אותו מזון ולא היה ניתן להשיג בשוק החופשי מזון וביגוד כך שכל המשפחות היו שוות ונהגו בצניעות.

ציטוטים

”שעלינו על גגות הבתים וראינו כיצד האנייה המצרית נגררת לנמל חיפה.“

הקשר הרב דורי