מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא רחמים כהן מאירן

אני וסבא במסיבה
סבי נולד וגדל בבית עזרא (ויקיפדיה)
סבא עולה לירושלים

סבא רחמים

סבא שלי נולד בפרס (אירן) בשנת 1950. אנחנו לא יודעים בדיוק את תאריך הלידה של סבא שלי, יש לו תעודות לידה, אבל היא נמצאת בבית של אח שלו, שנפטר לפני הרבה שנים ומאז לא ממש יודעים איפה למצוא אותה. סבתא רבתא שלי הייתה תמיד מספרת לו שהם הגיעו לארץ בנר שלישי של חנוכה של שנת 1950 והוא היה אז בן שלושה חודשים, אבל עדיין לא רשמו לו את תאריך הלידה המשוער הזה. כשסבא הוציא תעודת זהות רשמו לו את התאריך 1.1.1950 כתאריך הלידה שלו.

סבא גדל במושב בית עזרא, ליד אשדוד, בבית קטן. היה חדר שירותים אחד לכל בני המשפחה והוא היה מחוץ לבית. היה להם לול תרנגולות ומטע פירות.

בבית ההורים של סבא שלי השתדלו לדבר רק בעברית, במיוחד איתו ועם האחים שלו, אבל כמובן שדיברו גם בשפה הפרסית. לפרסים יש המון מאכלים שמייחדים אותם מעדות אחרות, אבל סבא זוכר במיוחד את תבשיל הגונדי של אמא שלו שזהו בעצם קציצה גדולה ועגולה שעשויה מגרגירי חומוס טחונים בתוך מרק.

סבא עלה ארצה בגיל שלושה חודשים ולכן הוא לא זוכר את שלבי העלייה של משפחתו וכן לא את הסתגלותם בארץ. הוא זוכר מסיפורים שהסיבה העיקרית לעלייתם לארץ היא מציונות נטו ושהם מאוד רצו להגיע לירושלים, ולכן המקום הראשון שסבא רבא שלי היה בו הוא ירושלים והכותל המערבי.

בבית הם היו שרים הרבה את השיר "פרח מאבן" – גולה סנגם, הם נהגו לשיר הרבה שירים שמחים בפרסית. סבא שלי זוכר, שבכל יום שבת הם היו נוסעים לחוף הים לטייל. סבא למד בבית הספר האזורי אלונים ושם למדו כמובן בשפה העברית. היה לו שם חבר טוב בשם רפי והם שחקו בחבל, חץ וקשת, מחבואים.

אני וסבא עזרא

תמונה 1

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בבית חינוך כרמים בהנחייתה של המורה שרית שכטר.

מילון

בית עזרא
בֵּית עֶזְרָא הוא מושב הנמצא במישור החוף הדרומי, בין אשדוד לאשקלון, ומשתייך לתנועת המושבים. הוא נקרא ע"ש עזרא הסופר. נקרא על שם עזרא בן שְׂרָיָה, שעלה לארץ מבבל (458 לפנה״ס בקירוב).[2] במדרש נאמר: "כשנשתכחה תורה מישראל עלה עזרא מבבל וייסדה", "אילו היה אהרן קיים היה עזרא גדול ממנו בשעתו". ויקיפדיה

ציטוטים

”בבית הם היו שרים הרבה את השיר "פרח מאבן" – גולה סנגם“

הקשר הרב דורי